  • 1. Data: 2011-11-01 10:54:53
    Temat: Po co w ogole wprowadzono 16:9 ...?
    Od: m...@-...p.lodz.pl.invalid

    Witam,
    skoro w PAL (SD) 16:9 od 4:3 różni się jedynie proporcjami obrazu a rozdzieloczość
    nadal jest taka sama, to po co w ogóle wprowadzono taki format? Bo to
    trochę wygląda na oszustwo. Logicznym się wydaje, że atutem formatu
    panoramicznego powinna być większa rozdzielczość w poziomie (powinno być
    więcej informacji o obrazie) w porównaniu do 4:3... Jakies
    psychologiczne aspekty, że prostokątny obraz się "lepiej" ogląda niż (prawie)
    kwadrat?

    pozdrawiam,
    --
    Marek

  • 2. Data: 2011-11-01 11:09:03
    Temat: Re: Po co w ogole wprowadzono 16:9 ...?
    Od: "Arek." <a...@a...2a.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup

[...]

    a po to aby posiadacze TV 16:9 mogli odbierać obraz na całym ekranie ,a jest
    nas baaaaaaaardzo wielu :)

    Arek.

  • 3. Data: 2011-11-01 11:21:40
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Tue, 1 Nov 2011 10:54:53 +0000 (UTC), m...@-...p.lodz.pl.invalid
    napisał(a):

> [...]
    > nadal jest taka sama, to po co w ogóle wprowadzono taki format? Bo to
    > trochę wygląda na oszustwo. Logicznym się wydaje, że atutem formatu

    A kto powiedział, że rozdzielczość jest taka sama? Taka sama jest liczba
    linii, która mniej więcej odpowiada rozdzielczości w pionie, a ta się nie
    zmienia.
    Reszta zależy od sposobu nadawania przez operatora - jeżeli puści obraz
    prawidłowo anamorficznie, to rozdzielczość pozioma się zwiększy. Jeżeli po
    chamsku doda czarne paski, tak jak to robią polskie telewizje, to
    rozdzielczość może się nawet zmniejszyć.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

  • 4. Data: 2011-11-01 11:22:02
    Od: "axel" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Arek." napisał w wiadomości grup

[...]

    Arek...sądzę że robisz sobie żart tym wytłumaczeniem...
    Format 16:9 jest bardziej zbliżony do naszego naturalnego pola widzenia !
    Dopiero wtórnym...było wprowadzenie tego formatu do kin i TV !
    Format 4:3 wziął się chyba stąd (?) że pierwsze lampy kineskopowe
    telewizorów były OKRĄGŁE bo....wtedy (przed ok. 100 laty !!!) innych nie
    potrafiono robić i bardziej skomplikowanie sterować strumieniem elektronów w
    tych lampach...

    axel

  • 5. Data: 2011-11-01 11:27:08
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Tue, 1 Nov 2011 12:22:02 +0100, axel napisał(a):

    Mógłbyś proszę przestać cytować jak ostatnia łajza?

  • 6. Data: 2011-11-01 12:00:44
    Od: "Arek." <a...@a...2a.pl>

[...]

    w takim razie po co są produkowane telewizory z ekranami 16:9 ? chyba nie
    dla jaj :)
    są produkowane a ludzie je kupują ,nadawcy powinni się do tego przystosować
    i programy typu TV4 ,Puls czy inne badziewia jak chcą się utrzymać na rynku
    to w takim formacie muszą nadawać i kropka.

    Arek.

  • 7. Data: 2011-11-01 12:37:02
    Od: m...@-...p.lodz.pl.invalid

    Waldek Godel <n...@o...info> wrote:

> [...]
    > chamsku doda czarne paski, tak jak to robią polskie telewizje, to
    > rozdzielczość może się nawet zmniejszyć.

    Precyzuję: DVD PAL ma 720x576, bez wględu na to czy to 4:3 czy 16:9.
    Nie chodzi mi o rozdzielczość poziomą w analogu, która zdaje się jest zależna od
    pasma, co teoretycznie daje możliwośc manipulacji rozdzieloczścią (poziomą).

    Przemawia do mnie aspekt naturalnego pola widzenia, stąd wniosek jest
    taki, że łatwiej z technicznego pkt. widzenia było najpierw robić
    kineskopy okrągłe, póżniej bardziej kwadratowe. W końcu dążono do naturalnego pola
    widzenia, więc wprowadzono format panoramiczny, które jakoś trzeba było
    "upchnąć" w instniejącą technikę nadawania (szerokość pasma) stosująć
    sztuczkę z proporcjami nadal mieszcząć się w pasmie (podobnie jak CinemaScope w
    kinie).
    Dobrze myślę?

    --
    Marek

  • 8. Data: 2011-11-01 12:41:37
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Tue, 1 Nov 2011 12:37:02 +0000 (UTC), m...@-...p.lodz.pl.invalid
    napisał(a):

> [...]
    > pasma, co teoretycznie daje możliwośc manipulacji rozdzieloczścią (poziomą).

    Aaaaa.... DVD pan mówisz... no to w takim razie... NTG!!!
    I później proponuję poczytać o systemach przekazu obrazu SD, zarówno
    analogowych jak i cyfrowych.
    Rozdzielczość pionowa w systemie analogowym NIE ISTNIEJE. Teoretycznie jest
    dowolna, ograniczona tylko pasmem przenoszenia całego toru wizji, od kamery
    aż do telewizora.
    W dodatku, jako, że to jest sygnał ANALOGOWY, to rozdzielczość będzie
    dokładnie taka, jak częstotliwość samplowania pomiaru. Czyli znów -
    dowolna.

  • 9. Data: 2011-11-01 13:31:59
    Od: m...@-...p.lodz.pl.invalid

    Waldek Godel <n...@o...info> wrote:

> [...]
    > W dodatku, jako, że to jest sygnał ANALOGOWY, to rozdzielczość będzie
    > dokładnie taka, jak częstotliwość samplowania pomiaru. Czyli znów -

    A gdzie ja coś napisałem o rozdzielczości pionowej? Czytaj ze
    zrozumieniem. Pytanie było o powód zmiany szerokości obrazu TV (tak TV, więc
    to TA GRUPA) zachowując tą samą rozdzielczośc poziomą.
    Ale mi zaimponowałeś, że coś wiesz o rozdz. pionowej w przekazie analogowym,
    na prawdę :-) (już pominę, że post nic nie wnoszący do sprawy w przeciwieństwie
    do innych osób co całkiem sensownie odpisali).

    pozdrawiam,
    --
    Marek

  • 10. Data: 2011-11-01 13:48:27
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Tue, 1 Nov 2011 13:31:59 +0000 (UTC), m...@-...p.lodz.pl.invalid
    napisał(a):

    > A gdzie ja coś napisałem o rozdzielczości pionowej? Czytaj ze
    > zrozumieniem. Pytanie było o powód zmiany szerokości obrazu TV (tak TV, więc
    > to TA GRUPA) zachowując tą samą rozdzielczośc poziomą.

    Pozioma miała być, pionowa jest dokładnie określona - 625 lini z czego
    widać 576 linii