  • 11. Data: 2014-09-16 20:14:37
    Temat: Re: Po co komu HDD?...
    Od: masti <g...@t...hell>

    Alf/red/ wrote:

    > Co to ma do rzeczy?
    > Co do tasiemki nie jestem pewien, ale z kart dziurkowanych wystartować
    > można było. Karta sieciowa też nie jest urządzeniem blokowym, a
    > wystartować potrafi.

    z tasiemki bootowało się Odrę

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 12. Data: 2014-09-17 00:58:16
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 16 Sep 2014 18:54:20 +0200, "Eneuel Leszek Ciszewski"
    > DOS ładowano nie z FS, ale z BS. :)

    Nie mówimy o bs, tylko o instaliwaniu i używaniu.

    > Możesz na tasiemce mieć SO, który po prostu wrzucisz do
    > RAMki komputera a ten sobie to porozkłada jak zechce.

    To jest metoda pośrednia, de facto fs jest ostatecznie w ram a nie
    czytany z taśmy.

    --
    Marek

  • 13. Data: 2014-09-17 00:59:42
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 16 Sep 2014 19:15:28 +0200, Alf/red/ <f...@u...waw.pl>
    wrote:
    > Co to ma do rzeczy?
    > Co do tasiemki nie jestem pewien, ale z kart dziurkowanych
    wystartować
    > można było. Karta sieciowa też nie jest urządzeniem blokowym, a

    Nie mówimy o boot tylko o instalacji i korzystania z fsa (po
    zainstalowaniu).

    --
    Marek

  • 14. Data: 2014-09-17 02:37:14
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek" a...@n...neostrada.pl

    > Nie mówimy o boot tylko o instalacji i korzystania z fsa (po zainstalowaniu).

    (; Więc nie próbowałem zainstalować Win na tasiemce perforowanej. ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 15. Data: 2014-09-20 13:42:23
    Od: Trybun <I...@j...com>

    > "Trybun" 541849e8$0$2363$6...@n...neostrada.pl

    > Da się na wszystkim, także na tasiemce perforowanej, oby
    > były sterowniki. ;) (i dostatecznie długa tasiemka) ;)
    >
    > Nośnik jest nośnikiem. Resztą zajmują się interfejsy. Linuksy
    > startują ze wszystkiego bezproblemowo -- z kart pamięci czy
    > CD... DOS startował kiedyś także z dyskietek; WinDos (Win 3.x
    > i Win95/98/Me) to w zasadzie DOS wraz z nakładką wprowadzającą
    > do pamięci chronionej i zawierającej interfejs graficzny.
    >
    > BTW -- nie jestem pewien tego, czy wczesne Win 3.x miały
    > dostęp do pamięci chronionej. Win 3.11 fwg zdecydowanie
> [...]

    Jasne, zupełnie zapomniałem że sam zainstalowałem Linuksa na pendrive,
    gdy kupiłem nowego kompa. W starym instalacja Window$ i Linuksa przwie
    zawsze mieszała w MBRze że później miałem problem z instalacja
    jakiegokolwiek systemu. W nowym zainstalowałem na pendrive, i sama
    instalacja się powiodła, jednak jakość tego systemu była fatalna. Jedno
    że strasznie powolny, to jeszcze na dodatek co chwila wyskakiwały błędy.

  • 16. Data: 2014-09-20 20:17:23
    Od: Alf/red/ <f...@u...waw.pl>

    On 17/09/14 00:59, Marek wrote:
    > Nie mówimy o boot tylko o instalacji i korzystania z fsa

    Dla przypomnienia:
    > tasiemka nie będzie urządzeniem blokowym, więc się jej nie zamontuje jako
    filesystem

    Tłumaczę przecież, że niemanie urządzenia blokowego nie determinuje
    działania systemu operacyjnego.
    Jeśli mówimy o (współczesnym) Windows, to być może Windows nie umiałoby
    się zorientować że ma tylko taśmę czy coś innego readonly. Ale to
    problem Windows, a nie (bardzo długiej) taśmy dziurkowanej.
    Linuksa miałem kiedyś startującego z dyskietki (za router w domu robił),
    można ją było zabezpieczyć przed zapisem i działało. Filesystem do
    zapisywania logów itp. był :-p
    Inne systemy, które były tworzone jako takie właśnie środowisko, też
    były. Stacje bezdyskowe w sieci Novell na przykład, Windows 3.1 na tym
    było można puszczać. Filesystemów było ile się chciało, zero urządzeń
    blokowych.

    A co do początku, czyli Windows na takiej karcie bez HDD:
    https://www.youtube.com/watch?v=By2xFwGwIdo

    --
    Alf/red/

  • 17. Data: 2014-09-21 09:54:19
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 20 Sep 2014 20:17:23 +0200, Alf/red/ <f...@u...waw.pl>
    wrote:
    > Tłumaczę przecież, że niemanie urządzenia blokowego nie determinuje
    > działania systemu operacyjnego.

    Nie o tym była dyskysja.

    --
    Marek

  • 18. Data: 2014-09-21 11:13:48
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek" a...@n...neostrada.pl

    > Nie o tym była dyskysja.

    Podyskutujcie raczej o tym, że za 3 dychy można mieć
    64 GB klasy 10 na mikroSD od Alibaby i 40 rozbójników.
    Widać wyraźnie, że tasiemka musiałaby być długa, na
    dodatek szybko by porwała się -- nowe nośniki informacji
    są po prostu relatywnie (w odniesieniu do pojemności
    i szybkości) tańsze, zatem i całe życie IMO musi być
    tańsze, czyli PKB musi spadać. ;)

    Może bym kupił te 64 GB, ale chyba ani Monster tego nie
    łyka, ani Overmax. Może nawet pokusiłbym się na 128 GB. :)

    http://www.aliexpress.com/item/TF-micro-sd-card-clas
    s-10-memory-card-128GB-microsd-TF-Card-FREE-shipping
    /2019319532.html

    Mógłbym nawet wrzucić ,,dysk'' (ze 32 GB) na kościach
    do laptopa, aby przyspieszyć mu czytanie newralgicznych
    kawałków...

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 19. Data: 2014-09-21 14:13:27
    Od: Alf/red/ <f...@u...waw.pl>

    On 21/09/14 09:54, Marek wrote:

    > Nie o tym była dyskysja.

    No jak nie?
    Leszek: da się zainstalować system nawet na tasiemce dziurkowanej
    Marek: nie da, bo to nie jest urządzenie blokowe. Jak filesystem jest w
    ram, to się nie liczy.

    No to przyznaję: jeśli nie odróżniasz wczytania startu maszyny (z
    czegokolwiek) od zapisywalnych filesystemów do pracy (na czymkolwiek
    innym: pamięć, dysk sieciowy, inne dyski), to faktycznie na tasiemce nie
    można zainstalować systemu operacyjnego. Ale to błędne ograniczenie. W
    dodatku wyskoczyłeś z "bo to nie urządzenie blokowe". Podałem przykłady
    kilku środowisk bez urządzeń blokowych, na których działał system
    operacyjny, a nawet Windows. Niestety, nie potrafisz rozszerzyć horyzontu...

    --
    Alf/red/

  • 20. Data: 2014-09-21 23:26:31
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 21 Sep 2014 14:13:27 +0200, Alf/red/ <f...@u...waw.pl>
    wrote:
> [...]
    tasiemce nie
    > można zainstalować systemu operacyjnego. Ale to błędne

    Wywód nie na temat bo NIE dysjutujemy o boot'cie systemu. Enel.
    pisząc "instalacja na tasiemce" zasugerował używanie takiej
    instalacji jako fs, o ile teoretycznie można by przez fuse zrobić
    translacje dla VFSa i zamontować taki fs, to implementacja
    fopen/fseek byłaby absurdalnie wolna i słabo użyteczna. Jeśli windows
    ti potrafi to gratuluję postępu.

    --
    Marek