  • Data: 2016-02-24 21:13:06
    Temat: Re: Plan Morawieckiego
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2016-02-24 00:36, Konrad Anikiel wrote:
    > Z korzyścią przeważnie dla 8051. Tam interpreter Basica był, dużo skoków
    warunkowych.

    BASIC do helloworldów, ale te komputery sterowały procesami
    przemysłowymi. Jeszcze w latach 90tych bedąc w hucie Katowice widziałem
    jednego (ZX Spectrum) który czymś sterował.

    > A po co slave magistrali, jak z ULI pozostał tylko 8257?

    Mają wspólna pamięć. Owszem, są konstrukcje (MSX) gdzie magistrala video
    nie jest połaczona z pamięcią, ale tam były znowu problemy z
    wydajnościa. Wszystkie komputery domowe popularne na świecie w latahc
    80tych miały jednak pamięć wspólną i problem kto rządzi magistralą
    rozwiązywano na rózne sposoby - niestety zazwyczaj jako workaroundy.
    8051 nie jest tutaj lepszy - też musiałby mieć workarounda.

    > No tu: http://www.oocities.org/vz300/vgc.MPG

    Ja pytam gdzie kolory skoro chcesz uzywać prostego DMA. Bo potrzebna
    byla logika czytania z *innego* miejsca atrybutów a z innego pixeli żeby
    zrobić to samo co w ULI. I jakies układy prawidłowo startujące DMA i
    przejmujace magistralę, razem z buforami na kilka cykli, bo procka nie
    zatrzymasz natychmiast. Eeee...

    > No dobra, ale gdzie ULI do Antica, nawet do VICa. ULA to była bieda big time.

    Miała wysoką rozdzielczość, ograniczenia kolorystyczne czasem wcale nie
    ograniczały a wręcz odwrotnie, relatywnie szybki CPU łatał wiele
    tematów. Owszem, prawie zerowa inteligencja. Ale "inteligntniejsze"
    procesory graficzne miały inne smieszne problemy (jeden kolor HiRes
    Antica, spowolnienie 2x 6510 w C64). Epoka kompromisów.

    > No dobra, realnie był Z80 i 6502.

    Było kilka innych, ale te dwa zdominowały rynek troche przez przypadek.
    De facto skutki dominacji Z80 powoduja efekty do dzisiaj.
    CP/M->MSDOS->MS Windows.

    > ale porównując kod maszynowy to mi się 8051 podobał bardziej.

    Jest tak samo dziadowski jak 8080 i x86 :)

    > Nie wiem, może Intel powinien wymyślić specjalny język pod ten procesor.

    Intel klepał w kółko te same procesory, tylko im numery zmieniał. Tak mu
    dobrze szło, że x86 był zgodny na poziomie kodu źrodłowego w asm z 8080.
    Innymi slowy: z powodu braku realnej konkurencji "wymyślali" w kółko to
    samo, zmieniając technologie i szerokości magistrali. 8051 też należy do
    tego konceptu, asm 8051 nie leży za daleko od 8080.

    > Cały pomysł na 8051 daleko od tego nie był.

    Cały pomysł na 8051 to timery i GPIO. Troche mało nawet jak na
    mikrokontoler w tamtych czasach ...

    A taki 6510 z C64 miał małe GPIO :D Czy to już uC :) ?