  • Data: 2016-02-25 17:35:42
    Temat: Re: Plan Morawieckiego
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:1b9c2a8f-1786-4ab6-ab13-fca45fad7c95@go
    oglegroups.com...
    W dniu środa, 24 lutego 2016 21:14:20 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały
    napisał:

    >W Olsztyńskim obserwatorium astronomicznym ZX Spectrum był użyty do
    >jakiegoś tam strasznie mądrego wynalazku odmierzającego super
    >dokładny czas przy pomocy >sprzężonych zegarów wahadłowych. Nie wiem
    >czy do dzisiaj tam nie pracuje.
    >No ale to jest właśnie przykład trendu który Intel przeoczył: ludzie
    >do mikrokontrolerów potrzebują interfejsu użytkownika. Musi być
    >grafika i łatwy język programowania.

    Co Ty chcesz - kosci z wyswietlaczem LCD ?

    Intel robi procesory, reszta robi urzadzenia na nich.
    Jakie tam ludzie potrzebuja - jedne z wygodnym monitorem, inne z
    migajacymi diodkami, inne bez.

    >Jeden z nich to stronicowanie. Cóż, dwa razy więcej pamięci trzeba,
    >ale jaki zysk!

    Stronnicowanie niekonieczne oznacza zysk - bo kosc moze byc nadal
    jedna :-)
    Byl jeszcze pomysl VRAM - ale widac za drogi, wiec niepopularny, wiec
    za drogi.

    >Buforowana grafika w demach na komputerkach które potrafiły
    >wyświetlać obraz z różnych obszarów pamięci wymiatała.

    Hm, IMO to i na C64 i na malych atari byla ciekawa, a Amiga i ST chyba
    nie mialy dwoch osobnych pamieci ...

    >Czytanie oddzielnie atrybutów i pikseli to prywatna perwersja
    >Sinclaira, wszyscy inni kolor generowali dwu- albo czterobitowym
    >indeksem do większej lub mniejszej palety.

    No nie calkiem - takie Atarii 800XL mialo albo 1-bit bez koloru (a
    raczej ze wszystkimi, tylko niekontrolowanymi), albo 2 bity - ale juz
    w gorszej rozdzielczosci, a te 160 to w zasadzie za malo.
    Amstrad CPC64 mial podobnie - na pocieche zostawal fakt, ze na
    firmowym monitorze kolorowym w najwyzszej rozdzielczosci dwa piksele
    miescily sie w jednej dziurce maski.
    Dopiero EGA wprowadzila nowa jakosc.

    >Wiem, ULA daje zaskakujący efekt jak na tak tanią sztuczkę, ale to
    >wciąż tania sztuczka.
    Tania sztuczka, ale trzeba przyznac, ze dosc skuteczna.
    Miales jednoczesnie wysoka rozdzielczosc i troche kolorow do
    dyspozycji.

    A u konkurencji - albo mono, albo kiepska rodzielczosc.
    No w rezultacie na Atari sporo gier bylo w trybie tekstowym.
    Tzn organizacyjnie, bo wygladaly jak najbardziej graficznie.

    No bez przesady - Windows sie dawno od CP/M uwolnil.

    >Lepszy niż Z80 i 6502.
    >Operacje na pojedynczych bitach,

    Malo uzyteczne ... chyba ze dla kontrolerow wlasnie, potrzebuje
    czlowiek np alarm zrobic i 30 czujek nadzorowac :-)

    >dużo lepsza arytmetyka,

    A gdzie tam. Mial co prawda lekko uzyteczny rozkaz MUL, mniej
    uzyteczny rozkaz DIV, ktorych konkurencja nie miala,
    ale odejmij na tym np dwie 16-bitowe liczby umieszczone w XRAM ...

    >nie pamiętam co tam jeszcze, ale do domowego ośmiobitowca który miał
    >interpretować Basic, nadawałby się lepiej.

    IMO znacznie gorzej.

    > Intel klepał w kółko te same procesory, tylko im numery zmieniał.
    > Tak mu

    Wiem, internet bez przesadzania bylyby nudny :-)

    > dobrze szło, że x86 był zgodny na poziomie kodu źrodłowego w asm z
    > 8080.

    Nie calkiem. Owszem, duze analogie istnialy, ale tylko analogie.

    > Innymi slowy: z powodu braku realnej konkurencji "wymyślali" w kółko
    > samo, zmieniając technologie i szerokości magistrali. 8051 też
    > należy do
    > tego konceptu, asm 8051 nie leży za daleko od 8080.

    No wiesz, poniekad to prawie wszystkie procesory sa podobne.
    Czy tam rejestry sa 64-bitowe czy 8-bitowe, czy jest 3 czy 256 -
    niewielka roznica :-)

    W kazdym badz razie 8051 do ambitniejszych zadan sie nie nadaje :-)

    >[...] myślę że skoro Sinclair powkładal do ULA dużo różnych rzeczy to
    >Intel mógł spokojnie włożyć grafikę do 8051.
    Moze by i mogl, ale czasy byly takie, ze sie nie wkladalo.

    >Ale nie włożył, i tu się z Tobą zgadzam że mógłby się trochę bardziej
    >wysilić i osiągnąć znacznie więcej.
    Ale po co sie mial wysilac, skoro mial juz gwarantowana przyszlosc
    dzieki rodzinie x86 :-)

    J.