-
Data: 2010-03-16 09:31:13
Temat: Re: Pił i zabił - pójdzie siedzieć (?)
Od: Artur 'futrzak' Maśląg <f...@p...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]MarcinJM pisze:
> P_ablo pisze:
> > W sportowym samochodzie tworzy sie klatke aby przestrzen pasazerska nie
>> zostala podczas wypadku naruszona bo to daje wieksze
>> prawdopodobienstwo przezycia. Jednoczesnie przykladowo w F1 pozostale
>> elementy samochodu maja podczas kolizji poodpadac i pogniesc sie
>> absorbujac energie.
>
> Nie do konca.
Do końca - tak są konstruowane nadwozia F1. Sztywna klatka (monokok)
+ reszta, które jest właśnie strefą zgniotu realizowaną na różne metody.
Z przodu oraz po bokach muszą być struktury pochłaniające energię.
> W F1 i innych autach typowo torowych strefy pochlaniajace
> energie sa umieszczone POZA pojazdem (ogromne zwirowiska, opony
> powiazane stalowymi linami, w przypadku betonowych band konstrukcja ma
> zapewnic absolutnie nieprostopadle uderzenie, etc).
To odrębna kwestia i nie ma tutaj zasadniczo znaczenia konstrukcja
samego nadwozia.
> Sam monokok ma
> praktycznie zerowa zdolnosc pochlaniania energi, bo.... nie ma na to
> miejsca. Pod dziobem sa pompy hamulcowe, i po kilkunastu cm podeszwy
> butow kierowcy. Ba, monokok ma sie NIE ODKSZTALCIC przy jakiejstam
> wartosci uderzenia i tak jest homologowany.
No właśnie - czyżby P_ablo napisał coś innego? Zapomniałeś tez zdaje się
o fakcie, że testy zderzeniowe przeprowadza się nie dla samego monokoku,
tylko dla całości np. monokok + cały nos. Podobnie jak o tym, że w
wymogach FIA są również określone minimalne odległości części klatki
od końca nadwozia (w szczególności z przodu). Dawno zabroniono takich
wynalazków jak np. Lotus 95T, gdzie koniec klatki był na końcu nadwozia.
> Co do przeciazen w sporcie i cywilu: czyje cialo jest bardziej narazone
> na przeciazenie: bardzo ciasno spiete cialo sportowca szerokimi pasami w
> odpowiednim fotelu, czy dosc swobodnie spiety zwyklymi pasami "cywil"?
Dziwne pytanie - to chyba oczywiste, że w sporcie, ale wynika to
z założenia, że tam się osiąga zupełnie inne wartości przyśpieszeń,
czy też prędkości.
> Dla ulatwienia: Ogromnej wiekszosci wypadkow np. w WRC pasazerowie
> "cywila" nie przezyliby pomimo dziesiatek poduszek, napinaczy, etc. To
> daje do myslenia, prawda?
Nie bardzo wiem co chciałeś przez to powiedzieć, ale chyba oczywistym
jest, że samochody wyścigowe/rajdowe są inaczej skonstruowane (bądź
przeszły stosowne modyfikacje) niż samochody cywilne i muszą gwarantować
bezpieczeństwo w zupełnie inny sposób niż samochody cywilne. Pomijam
już nawet sam fakt przygotowania uczestników takich wyścigów do takich
zabaw. Nie darmo regularnie zmienia się przepisy i wyposażenie tych
pojazdów, by ich kierowcy/pasażerowie mieli szansę na przeżycie - vide
np. HANS.
Następne wpisy z tego wątku
- 16.03.10 09:40 MarcinJM
- 16.03.10 09:49 MarcinJM
- 16.03.10 11:45 J.F.
- 16.03.10 15:08 kamil
- 16.03.10 18:59 Tomasz Pyra
- 16.03.10 19:08 Tomasz Pyra
- 16.03.10 20:32 J.F.
- 17.03.10 10:42 kamil
- 17.03.10 10:48 kamil
- 17.03.10 22:55 Tomasz Pyra
Najnowsze wątki z tej grupy
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
- Antyradar
- zasniecie
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
Najnowsze wątki
- 2025-01-06 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-01-06 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-06 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-06 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-06 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-01-06 śnieg
- 2025-01-05 Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- 2025-01-05 Rozkręcają się
- 2025-01-04 pozew za naprawę sprzętu na youtube
- 2025-01-04 gasik
- 2025-01-04 13. Raport Totaliztyczny: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka Nie Chroni Przed Wyzyskiem Ani Przed Eksploatacją
- 2025-01-04 Zbieranie danych przez www
- 2025-01-04 reverse engineering i dodawanie elementów do istniejących zamkniętych produktów- legalne?
- 2025-01-04 w Nowym Roku 2025r
- 2025-01-04 Warszawa => Specjalista ds. IT - II Linia Wsparcia <=