-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: Artur 'futrzak' Maśląg <f...@p...com>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Pił i zabił - pójdzie siedzieć (?)
Date: Tue, 16 Mar 2010 09:31:13 +0100
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 56
Message-ID: <hnnfkf$51q$1@inews.gazeta.pl>
References: <hni2ks$aoj$1@news.interia.pl>
<1...@4...com>
<hnihke$d5j$1@inews.gazeta.pl> <hnjdim$bho$1@atlantis.news.neostrada.pl>
<hnjk8s$52d$1@atlantis.news.neostrada.pl>
<hnjp6q$l3c$1@atlantis.news.neostrada.pl>
<hnl18j$ls9$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hnmscb$q1t$1@news.onet.pl>
NNTP-Posting-Host: serwer.sekocenbud.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1268728271 5178 82.177.16.74 (16 Mar 2010 08:31:11 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 16 Mar 2010 08:31:11 +0000 (UTC)
X-User: futrzak1966
In-Reply-To: <hnmscb$q1t$1@news.onet.pl>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.8.1.23) Gecko/20090812
Thunderbird/2.0.0.23 Mnenhy/0.7.6.666
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2264604
[ ukryj nagłówki ]MarcinJM pisze:
> P_ablo pisze:
> > W sportowym samochodzie tworzy sie klatke aby przestrzen pasazerska nie
>> zostala podczas wypadku naruszona bo to daje wieksze
>> prawdopodobienstwo przezycia. Jednoczesnie przykladowo w F1 pozostale
>> elementy samochodu maja podczas kolizji poodpadac i pogniesc sie
>> absorbujac energie.
>
> Nie do konca.
Do końca - tak są konstruowane nadwozia F1. Sztywna klatka (monokok)
+ reszta, które jest właśnie strefą zgniotu realizowaną na różne metody.
Z przodu oraz po bokach muszą być struktury pochłaniające energię.
> W F1 i innych autach typowo torowych strefy pochlaniajace
> energie sa umieszczone POZA pojazdem (ogromne zwirowiska, opony
> powiazane stalowymi linami, w przypadku betonowych band konstrukcja ma
> zapewnic absolutnie nieprostopadle uderzenie, etc).
To odrębna kwestia i nie ma tutaj zasadniczo znaczenia konstrukcja
samego nadwozia.
> Sam monokok ma
> praktycznie zerowa zdolnosc pochlaniania energi, bo.... nie ma na to
> miejsca. Pod dziobem sa pompy hamulcowe, i po kilkunastu cm podeszwy
> butow kierowcy. Ba, monokok ma sie NIE ODKSZTALCIC przy jakiejstam
> wartosci uderzenia i tak jest homologowany.
No właśnie - czyżby P_ablo napisał coś innego? Zapomniałeś tez zdaje się
o fakcie, że testy zderzeniowe przeprowadza się nie dla samego monokoku,
tylko dla całości np. monokok + cały nos. Podobnie jak o tym, że w
wymogach FIA są również określone minimalne odległości części klatki
od końca nadwozia (w szczególności z przodu). Dawno zabroniono takich
wynalazków jak np. Lotus 95T, gdzie koniec klatki był na końcu nadwozia.
> Co do przeciazen w sporcie i cywilu: czyje cialo jest bardziej narazone
> na przeciazenie: bardzo ciasno spiete cialo sportowca szerokimi pasami w
> odpowiednim fotelu, czy dosc swobodnie spiety zwyklymi pasami "cywil"?
Dziwne pytanie - to chyba oczywiste, że w sporcie, ale wynika to
z założenia, że tam się osiąga zupełnie inne wartości przyśpieszeń,
czy też prędkości.
> Dla ulatwienia: Ogromnej wiekszosci wypadkow np. w WRC pasazerowie
> "cywila" nie przezyliby pomimo dziesiatek poduszek, napinaczy, etc. To
> daje do myslenia, prawda?
Nie bardzo wiem co chciałeś przez to powiedzieć, ale chyba oczywistym
jest, że samochody wyścigowe/rajdowe są inaczej skonstruowane (bądź
przeszły stosowne modyfikacje) niż samochody cywilne i muszą gwarantować
bezpieczeństwo w zupełnie inny sposób niż samochody cywilne. Pomijam
już nawet sam fakt przygotowania uczestników takich wyścigów do takich
zabaw. Nie darmo regularnie zmienia się przepisy i wyposażenie tych
pojazdów, by ich kierowcy/pasażerowie mieli szansę na przeżycie - vide
np. HANS.
Następne wpisy z tego wątku
- 16.03.10 09:40 MarcinJM
- 16.03.10 09:49 MarcinJM
- 16.03.10 11:45 J.F.
- 16.03.10 15:08 kamil
- 16.03.10 18:59 Tomasz Pyra
- 16.03.10 19:08 Tomasz Pyra
- 16.03.10 20:32 J.F.
- 17.03.10 10:42 kamil
- 17.03.10 10:48 kamil
- 17.03.10 22:55 Tomasz Pyra
Najnowsze wątki z tej grupy
- Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- spalinki
- Odśnieżanie samochodu(1)
- wpadłem kołem w dziurę nocusz zdarza się
- Nigdy
- Odśnieżanie samochodu
- PV teraz
- Czy chodzenie jest ekologiczne?
- skurwiałe miasto
- e-paper
- Ściemniacze na parkingach
- kilka pytań o klimę
- genialny pomysł
- diesel z otwartą komorą
- Spalił się spaliniak
Najnowsze wątki
- 2025-02-25 Kraków => Front-end Developer <=
- 2025-02-25 Szpital
- 2025-02-24 Gniazdo + wtyk
- 2025-02-24 Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- 2025-02-24 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-24 Białystok => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-24 Białystok => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-24 Warszawa => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-02-24 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-02-24 Gliwice => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2025-02-24 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-02-24 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-02-24 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-02-24 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-02-24 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=