-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!nf1.ipartners.pl!ipartners.pl!plix.pl!newsf
eed1.plix.pl!newsfeed00.sul.t-online.de!t-online.de!border2.nntp.dca.giganews.c
om!nntp.giganews.com!nx01.iad01.newshosting.com!newshosting.com!newsfeed.neostr
ada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!atlantis.news.neostrada.pl!news.neostrada.p
l!not-for-mail
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Pił i zabił - pójdzie siedzieć (?)
Date: Mon, 15 Mar 2010 08:54:21 +0100
Organization: TP - http://www.tp.pl/
Lines: 103
Message-ID: <hnkpov$okg$1@nemesis.news.neostrada.pl>
References: <hni2ks$aoj$1@news.interia.pl>
<1...@4...com>
<hnihke$d5j$1@inews.gazeta.pl> <hnjdim$bho$1@atlantis.news.neostrada.pl>
<hnjk8s$52d$1@atlantis.news.neostrada.pl>
<hnjp6q$l3c$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hnk3h1$pdf$1@inews.gazeta.pl>
NNTP-Posting-Host: acvy209.neoplus.adsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: nemesis.news.neostrada.pl 1268640351 25232 83.11.130.209 (15 Mar 2010
08:05:51 GMT)
X-Complaints-To: u...@n...neostrada.pl
NNTP-Posting-Date: Mon, 15 Mar 2010 08:05:51 +0000 (UTC)
User-Agent: Thunderbird 2.0.0.23 (Windows/20090812)
In-Reply-To: <hnk3h1$pdf$1@inews.gazeta.pl>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2264356
[ ukryj nagłówki ]AL pisze:
> Tomasz Pyra pisze:
>> P_ablo pisze:
>>> Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w
>>> wiadomości news:hnjdim$bho$1@atlantis.news.neostrada.pl...
>>>> A skąd ten pomysł?
>>>>
>>>
>>> Bo z powodu przeciazen narzady wewnetrzne pourywaja sie i popekaja
>>> rozplaszczajac sie od srodka o zebra...
>>
>> Ale mówimy o zderzeniu dwóch samochodów.
>>
>> III zasada dynamiki Newtona mówi że siła działa taka sama w obie
>> strony. Jeżeli samochody będą tej samej masy, to i przeciążenia będą
>> takie same w obu samochodach, a pasażerowie w sztywniejszym mają
>> większe szanse na uniknięcie zgniecenia.
>>
>> Jeżeli chodzi o uderzenie w nieodkształcającą się przeszkodę, typu
>> betonowa ściana, to oczywiście przeciążenia w twardszym samochodzie
>> będą wyższe, jednak prawdę mówiąc nie słyszałem o przypadku żeby ktoś
>> zapięty w pasy, przy poprawnie działających poduszkach zginął w
>> niezgniecionym samochodzie z powodu przeciążeń.
>>
>>> Oczywiscie to wszystko w skrajnym przypadku i dlatego robi sie strefy
>>> zgniotu aby absorbowaly energie.
>>
>> Obecnie strefy zgniotu są nadal dużo bardziej miękkie niż możliwości
>> przeżycia przeciążeń.
>> Mój wniosek jest stąd, że często dochodzi do sytuacji kiedy straż
>> pożarna wycina zakleszczone (często żywe) osoby z samochodu (czyli
>> strefa zgniotu okazała się zbyt miękka), natomiast wypadki kiedy w
>> niezbyt pogiętym samochodzie giną ludzie z powodu przeciążeń, to nadal
>> raczej tylko jak nie było pasów.
>>
> otoz jestes w bledzie, drogi Watsonie
A czy Ty Sherlocku znasz trzecią (i drugą?) zasadę dynamiki Newtona?
I co one mówią na temat sztywności i przeciążeń w obu samochodach jeżeli
zderzy się 1000kg pojazd o bardzo sztywnej konstrukcji z 1000kg pojazdem
o normalnej strefie zgniotu? Prędkość wybierz sobie sam.
> Nie ma pojecia: zbyt miekka strefa zgniotu - no chyba, ze myslisz o
> auatach typu maluch, gdy przy zderzeniu czolowym miazdzony jest rowniez
> silnik.
Każda strefa zgniotu która się okazała zbyt krótka i doszło do
odkształcenia przedziału pasażerskiego była zbyt miękka.
> A sztwnosc aut sportowych, o ktorych wspomniales w poprzednim poscie -
> robi sie w zupelnie innym celu - lepszego prowadzenia samochodu
Taaaaaaak :)
I potem sędzia na badaniu kontrolnym ogląda konstrukcje klatki, spawy i
liczy powierzchnię styku z nadwoziem tylko w trosce o lepsze prowadzenie
samochodu.
A jak w tej klatce znajdzie się jedno gięcie rury za dużo, albo pod złym
kątem ,to zawodnik jest niedopuszczany do startu (i wszystko w trosce o
lepsze prowadzenie samochodu).
Do tego usztywnienia o którym mówisz to wystarczą dwie rozpórki.
Zał. "J" do przepisów FIA mówiący o konstrukcji aut sportowych nigdzie
nie mówi o żadnej strefie zgniotu, więc nikt żadnych takich cudów nie ma.
Fabryczna strefa zgniotu w sportowym samochodzie jest praktycznie jest
zlikwidowana.
Pod silnikiem jest gruba i sztywna płyta metalowa mocowana do przedniego
pasa, a nadwozie między punktami mocowania zawieszenia przedniego i
tylnego jest bardzo usztywniane klatką.
Oczywiście jako że nadal wszystko jest z metalu, będzie to pracować,
jednak nie ma tam żadnego przedziały na przeznaczoną na wytracanie
energii "strefę" i nieodkształcalny przedział pasażerski. Tam wszystko
jest równie mocno nieodkształcalne, ale oczywiście przy jakiejś
prędkości ustąpi.
>> Czyli test premiuje samochody które przy testowych 64km/h zużyją
>> całość strefy zgniotu minimalizując przeciążenie najlepiej do poziomu
>> w którym ludzie w środku nie nabiją sobie nawet siniaków.
>
> no i sam sobie odpowiedziales
Tak, tylko strefa zgniotu obliczona na 64km/h działa tylko do 64km/h.
Sztywniejsza strefa zgniotu działałby do wyższej prędkości, oczywiście
kosztem wyższych przeciążeń, jednak nie obawiaj się - z nikogo narządy
by nie wypadały jeszcze przy sporo wyższych prędkościach niż 64km/h.
Zwłaszcza że jak widać po obecnych wynikach zrobienie
"pięciogwiazdkowej" strefy zgniotu na 64km/h to nie jest żaden wielki
wyczyn, bo kupa samochodów taki wynik osiąga.
Najwyższy czas więc podnieść prędkość testu, tyle że ENCAP chyba już
dawno przestało być niezależną instytucją i pod naciskiem producentów
chcących mieć "pięć gwiazdek" nadal wstrzymują się przed zmianą warunków
testów.
Kiedyś jak robili przy 54km/h to właśnie to że już udało się opanować
budowę samochodów obliczonych na taki test było argumentem do zmiany
prędkości na wyższą.
Następne wpisy z tego wątku
- 15.03.10 10:22 Jakub Witkowski
- 15.03.10 10:38 Jakub Witkowski
- 15.03.10 11:11 P_ablo
- 15.03.10 12:28 GB
- 15.03.10 14:55 J.F.
- 15.03.10 14:56 J.F.
- 15.03.10 14:57 J.F.
- 15.03.10 19:16 Tomasz Pyra
- 15.03.10 21:39 Alex81
- 15.03.10 23:32 Tomasz Pyra
- 15.03.10 23:48 Olek
- 16.03.10 03:08 J.F.
- 16.03.10 03:29 J.F.
- 16.03.10 04:02 MarcinJM
- 16.03.10 09:31 Artur 'futrzak' Maśląg
Najnowsze wątki z tej grupy
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- OC - podwyżka
- wyszedł z domu bez buta
- Bieda hud.
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
- Szybcy i wściekli
- elektrycznie
- Jebane kurwa, kurwy.
- Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
Najnowsze wątki
- 2024-11-25 Karty przedpłacone (podarunkowe) Google Play - pytanie do korzystających
- 2024-11-26 wina Tóska
- 2024-11-26 Rewolucja/Rewelacja!
- 2024-11-25 grupa ożyła ;)
- 2024-11-24 Być jak Clint
- 2024-11-24 Rura kanalizacja konceptu Franke = problem
- 2024-11-25 Wrocław => Lead Java EE Developer <=
- 2024-11-25 Warszawa => Business Development Manager - Network and Network Securit
- 2024-11-25 Kraków => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-25 Lublin => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-25 Karlino => Konsultant wewnętrzny SAP (FI/CO) <=
- 2024-11-25 Warszawa => ECM Specialist / Consultant <=
- 2024-11-25 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-11-25 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2024-11-25 Lublin => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=