-
Data: 2010-03-15 08:54:21
Temat: Re: Pił i zabił - pójdzie siedzieć (?)
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]AL pisze:
> Tomasz Pyra pisze:
>> P_ablo pisze:
>>> Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w
>>> wiadomości news:hnjdim$bho$1@atlantis.news.neostrada.pl...
>>>> A skąd ten pomysł?
>>>>
>>>
>>> Bo z powodu przeciazen narzady wewnetrzne pourywaja sie i popekaja
>>> rozplaszczajac sie od srodka o zebra...
>>
>> Ale mówimy o zderzeniu dwóch samochodów.
>>
>> III zasada dynamiki Newtona mówi że siła działa taka sama w obie
>> strony. Jeżeli samochody będą tej samej masy, to i przeciążenia będą
>> takie same w obu samochodach, a pasażerowie w sztywniejszym mają
>> większe szanse na uniknięcie zgniecenia.
>>
>> Jeżeli chodzi o uderzenie w nieodkształcającą się przeszkodę, typu
>> betonowa ściana, to oczywiście przeciążenia w twardszym samochodzie
>> będą wyższe, jednak prawdę mówiąc nie słyszałem o przypadku żeby ktoś
>> zapięty w pasy, przy poprawnie działających poduszkach zginął w
>> niezgniecionym samochodzie z powodu przeciążeń.
>>
>>> Oczywiscie to wszystko w skrajnym przypadku i dlatego robi sie strefy
>>> zgniotu aby absorbowaly energie.
>>
>> Obecnie strefy zgniotu są nadal dużo bardziej miękkie niż możliwości
>> przeżycia przeciążeń.
>> Mój wniosek jest stąd, że często dochodzi do sytuacji kiedy straż
>> pożarna wycina zakleszczone (często żywe) osoby z samochodu (czyli
>> strefa zgniotu okazała się zbyt miękka), natomiast wypadki kiedy w
>> niezbyt pogiętym samochodzie giną ludzie z powodu przeciążeń, to nadal
>> raczej tylko jak nie było pasów.
>>
> otoz jestes w bledzie, drogi Watsonie
A czy Ty Sherlocku znasz trzecią (i drugą?) zasadę dynamiki Newtona?
I co one mówią na temat sztywności i przeciążeń w obu samochodach jeżeli
zderzy się 1000kg pojazd o bardzo sztywnej konstrukcji z 1000kg pojazdem
o normalnej strefie zgniotu? Prędkość wybierz sobie sam.
> Nie ma pojecia: zbyt miekka strefa zgniotu - no chyba, ze myslisz o
> auatach typu maluch, gdy przy zderzeniu czolowym miazdzony jest rowniez
> silnik.
Każda strefa zgniotu która się okazała zbyt krótka i doszło do
odkształcenia przedziału pasażerskiego była zbyt miękka.
> A sztwnosc aut sportowych, o ktorych wspomniales w poprzednim poscie -
> robi sie w zupelnie innym celu - lepszego prowadzenia samochodu
Taaaaaaak :)
I potem sędzia na badaniu kontrolnym ogląda konstrukcje klatki, spawy i
liczy powierzchnię styku z nadwoziem tylko w trosce o lepsze prowadzenie
samochodu.
A jak w tej klatce znajdzie się jedno gięcie rury za dużo, albo pod złym
kątem ,to zawodnik jest niedopuszczany do startu (i wszystko w trosce o
lepsze prowadzenie samochodu).
Do tego usztywnienia o którym mówisz to wystarczą dwie rozpórki.
Zał. "J" do przepisów FIA mówiący o konstrukcji aut sportowych nigdzie
nie mówi o żadnej strefie zgniotu, więc nikt żadnych takich cudów nie ma.
Fabryczna strefa zgniotu w sportowym samochodzie jest praktycznie jest
zlikwidowana.
Pod silnikiem jest gruba i sztywna płyta metalowa mocowana do przedniego
pasa, a nadwozie między punktami mocowania zawieszenia przedniego i
tylnego jest bardzo usztywniane klatką.
Oczywiście jako że nadal wszystko jest z metalu, będzie to pracować,
jednak nie ma tam żadnego przedziały na przeznaczoną na wytracanie
energii "strefę" i nieodkształcalny przedział pasażerski. Tam wszystko
jest równie mocno nieodkształcalne, ale oczywiście przy jakiejś
prędkości ustąpi.
>> Czyli test premiuje samochody które przy testowych 64km/h zużyją
>> całość strefy zgniotu minimalizując przeciążenie najlepiej do poziomu
>> w którym ludzie w środku nie nabiją sobie nawet siniaków.
>
> no i sam sobie odpowiedziales
Tak, tylko strefa zgniotu obliczona na 64km/h działa tylko do 64km/h.
Sztywniejsza strefa zgniotu działałby do wyższej prędkości, oczywiście
kosztem wyższych przeciążeń, jednak nie obawiaj się - z nikogo narządy
by nie wypadały jeszcze przy sporo wyższych prędkościach niż 64km/h.
Zwłaszcza że jak widać po obecnych wynikach zrobienie
"pięciogwiazdkowej" strefy zgniotu na 64km/h to nie jest żaden wielki
wyczyn, bo kupa samochodów taki wynik osiąga.
Najwyższy czas więc podnieść prędkość testu, tyle że ENCAP chyba już
dawno przestało być niezależną instytucją i pod naciskiem producentów
chcących mieć "pięć gwiazdek" nadal wstrzymują się przed zmianą warunków
testów.
Kiedyś jak robili przy 54km/h to właśnie to że już udało się opanować
budowę samochodów obliczonych na taki test było argumentem do zmiany
prędkości na wyższą.
Następne wpisy z tego wątku
- 15.03.10 10:22 Jakub Witkowski
- 15.03.10 10:38 Jakub Witkowski
- 15.03.10 11:11 P_ablo
- 15.03.10 12:28 GB
- 15.03.10 14:55 J.F.
- 15.03.10 14:56 J.F.
- 15.03.10 14:57 J.F.
- 15.03.10 19:16 Tomasz Pyra
- 15.03.10 21:39 Alex81
- 15.03.10 23:32 Tomasz Pyra
- 15.03.10 23:48 Olek
- 16.03.10 03:08 J.F.
- 16.03.10 03:29 J.F.
- 16.03.10 04:02 MarcinJM
- 16.03.10 09:31 Artur 'futrzak' Maśląg
Najnowsze wątki z tej grupy
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
- Szybcy i wściekli
- elektrycznie
- Jebane kurwa, kurwy.
- Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
Najnowsze wątki
- 2024-11-21 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-21 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-21 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-20 "betamaxy" i inne voip-y dzisiaj
- 2024-11-21 Strach się bać
- 2024-11-21 Koniec smrodów
- 2024-11-20 Krematorium
- 2024-11-20 Taki tam szkolny problem...
- 2024-11-20 LIR2032 a ML2032
- 2024-11-20 SmartWatch Multimetr bezprzewodowy
- 2024-11-21 Środa Wielkopolska => Konsultant SAP <=
- 2024-11-21 Łódź => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-21 Wrocław => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-11-21 Kraków => Lead Java EE Developer <=
- 2024-11-21 Karlino => Konsultant wewnętrzny SAP (FI/CO) <=