  • Data: 2010-02-15 20:54:49
    Temat: Re: Pijana jazda - pytanie o konsekwencje
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    cztery pisze:
> [...]
    > wypadkow w Polsce.
    > 7 stycznia bylem na konferencji poswieconej oznakowaniu poziomemu,
    > czlowiek z KGP mowiac o bezpieczenstwie ruchu drogowego i przyczynach
    > wypadkow pokazal ciekawa statystyke.
    > Polska ma najwyzszy odsetek kierowcow jezdzacych pod wplywem alkoholu w
    > UE, ale jeden z najnizszych jesli chodzi o bedacych pod wplywem alkoholu
    > sprawcow wypadkow (jest to chyba 4 miejsce na dole listy).
    > W Polsce sprawcow wypadkow pod wplywem alkoholu jest okolo 8%, podczasy
    > gdy w Danii (ktora jest 1 w UE) jest to 33% we Francji 24% itd.

    Zgadza się - jakiś czas temu dawałem tutaj nawet linki do stosownych
    materiałów (materiały unijne), ale jak widać bez echa i stereotyp ma
    się świetnie. Ba, z tych materiałów wynikało dużo więcej - np. bezsens
    stosowania zerowej tolerancji, ponieważ to samo w sobie niczego nie
    zmienia. Były tam też stosowne wytyczne do poprawienia sytuacji w tej
    materii.

    BTW - jeżeli dobrze pamiętam, to Niemcy mieli ~25% udziału sprawców
    po spożyciu.

    > Dlaczego u nas jest tak duzo jezdzacych "na gazie" ? Dlatego, ze
    > praktycznie w zadnym kraju UE nie ma kontroli trzezwosci kierujacych
    > podczas rutynowych kontroli drogowych. Stan trzezwosci sprawdzany jest u
    > sprawcow wypadkow czy kolizji.

    To nie do końca prawda - nie ma kontroli trzeźwości kierujących podczas
    rutynowych kontroli, ponieważ nie ma tam rutynowych kontroli. Są
    za to kontrole kaskadowe w postaci zwężenia drogi do jednego pasa
    (spowolnienie ruchu) i wyłapywanie do kontroli wyglądających
    podejrzanie. Kiedyś stosowane tylko na trasach przelotowych, od
    wielu lat stosowane również w miastach (np. we Francji).

    > Tym samym mitem jest twierdzenie ze alkohol to glowny zabojca na naszych
    > drogach.

    To prawda, ale widać dość jasno, że świetnie się sprawdza sprzedawanie
    takiego kitu, zamiast zająć się np. chamstwem i ignorowaniem zasad
    bezpiecznego zachowania się na drodze.

    --
    Jutro to dziś - tyle że jutro.