  • 11. Data: 2013-04-15 21:44:31
    Temat: Re: Photoshop - problem z desaturacją
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-04-15 15:48, Mariusz [mr.] pisze:

    > Mnie się to wcale nie kojarzy z Lab. Bardziej z Red(?)/Blue,
    > Green/Magenta. Jeśli jednym z parametrów zmieniasz luminancję, to jak
    > pozostałe dwa parametry?

    Luminancję zmieniam parametrami naświetlania a nie filtrem :-D
    Nie takie są parametry:

    a,b -> przetłumaczono jako niebieski / bursztynowy
    W Lab masz oś "b" niebiesko-żółtą

    g,m przetłumaczono jako zielony / magenta
    W Lab masz zielono - czerwony

    Czyli widać wyraźną zbieżność sposobu reprezentacji barwy. Oczywiście
    może to być jakiś dialekt Sony.

    > BTW: Sony jest niestety znane z udziwniania życia swoim użytkownikom.
    > Mam nadzieję, że ich słabnąca pozycja wkrótce ich z tego wyleczy.

    Z ciekawości spytam o detale :-)

    > Wchodząc w Lab bez solidnego przygotowania niestety narażasz się na
    > kolejne kłopoty. Powyższy przykład to był tylko przedsmak. ;-)

    No dobra, to było takie tam moje skojarzenie, którym się podzieliłem :-)

    Marek

  • 12. Data: 2013-04-15 21:45:08
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-04-15 15:51, Mariusz [mr.] pisze:

    > Autopoprawka. :)) Sama korekta WB może być jednak pozbawiona
    > sterowania luminancją. :)

    Ha! Teraz doczytałem :-)

    Marek

  • 13. Data: 2013-04-15 22:10:56
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek" <p...@s...com> wrote:

    [...]
    > Z ciekawości spytam o detale :-)

    Trudno to ująć jakoś krótko, ale od lat Sony ma własne wyobrażenie
    jako firmy niesamowicie innowacyjnej, lidera rynku, który wyznacza
    trendy, co oczywiście było prawdą, tylko że oni poszli w sztuczne
    podkreślanie tego statusu na każdym możliwym kroku. Można zrobić coś
    normalnie, standardowo - nie, Sony wprowadzi własny standard (zapisu,
    pamięci, części dodatkowych). Może się przyjmie, a może nie (i wtedy
    cierp użytkowniku kilkuletniego sprzętu!). Sam nieraz odkrywałem
    dziwactwa w sprzęcie Sony - np. z rzeczy foto: automatycznie wyskakujący
    flesz na półwcisku migawki, czyli w kluczowej chwili największego
    skupienia, świadomości, że trzeba utrzymać "beton w rękach", bo ciemno,
    nagle koło ucha z hukiem wyskakuje flesz, błyska w dyskretnym miejscu i
    jeszcze psuje zdjęcie! I TO BEZ MOŻLIWOŚCI WYŁĄCZENIA! To jest prawdziwe
    działanie na szkodę użytkownika. Ale jaki "yntelygentny"! :( (naprawdę
    miałem ochotę trzasnąć nim o beton i rozdeptać na miazgę, tylko że nie
    był mój... :)

    W ostatnich latach pałeczkę największego dziwaka na szkodę klientów
    przejęło mz. Apple, które ma u mnie dożywotniego bana, póki nie
    spokornieje. :)

    Mariusz [mr.]

  • 14. Data: 2013-04-16 13:30:47
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-04-15 22:10, Mariusz [mr.] pisze:

    > Trudno to ująć jakoś krótko, ale od lat Sony ma własne wyobrażenie
    > jako firmy niesamowicie innowacyjnej, lidera rynku, który wyznacza
    > trendy,

    Czasem w kontakcie technicznym z tą firmą dostaję ankietę z różnymi
    pytaniami m.in. o to jak bardzo są oni innowacyjni. Przypuszczam, że
    bazują na odpowiedziach z tej ankiety :-D

> [...]
    > cierp użytkowniku kilkuletniego sprzętu!). Sam nieraz odkrywałem
    > dziwactwa w sprzęcie Sony - np. z rzeczy foto: automatycznie wyskakujący

    Sprostowanie: na życzenie. Np. model A77 wymaga ustawienia trybu pełnej
    automatyki (chyba A plus to się nazywa). W tym trybie aparat sam ustala
    czy to dzień czy noc, sam ustawia wszystkie parametry łącznie z
    odszumianiem wieloklatkowym itp.

> [...]
    > działanie na szkodę użytkownika. Ale jaki "yntelygentny"! :( (naprawdę
    > miałem ochotę trzasnąć nim o beton i rozdeptać na miazgę, tylko że nie

    Sam bym tak zareagował. Pamiętasz co to był za model? :-)

    > W ostatnich latach pałeczkę największego dziwaka na szkodę klientów
    > przejęło mz. Apple, które ma u mnie dożywotniego bana, póki nie
    > spokornieje. :)

    A to już inna historia. Nie zanosi się abym dostrzegł uzasadnienie dla
    korzystania z ich oferty. Brak obsługi Flash w iCośtam to ewidentne
    działanie na szkodę klienta. Ceny prostych urządzeń nieadekwatne.

    Marek

  • 15. Data: 2013-04-16 16:55:34
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek" <p...@s...com> wrote:

    [...]
    > Sam bym tak zareagował. Pamiętasz co to był za model? :-)

    To była hybryda z serii H, chyba pierwszy model (czyli H-1).

    Z kolei z walki o własne standardy dorzucę, że dość długo (chyba
    najdłużej ze wszystkich przegranych) Sony upierało się przy własnych
    nośnikach pamięci (MemoryStick?) - rzecz przez pewien czas bardzo trudno
    dostępna i w horrendalnych cenach, ale co tam, to już problem ich
    klientów.

    Dziś królem arogancji jest Apple.

    Mariusz [mr.]

  • 16. Data: 2013-04-16 20:29:10
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-04-16 16:55, Mariusz [mr.] pisze:

> [...]
    > dostępna i w horrendalnych cenach, ale co tam, to już problem ich klientów.

    No więc właśnie. Słyszałem tu "zarzuty", że za bardzo wnikam w sprawy
    techniczne. Tymczasem osoby, które tego nie robią i kupują "na pałę"
    albo na "profesjonalnego sprzedawcę" albo na "mój najlepszy przyjaciel
    doradził" płacą i płaczą. Szczególnie przy wyborze linii w jaką się
    wkracza należy dokładnie obgadać temat na forum, poczytać testy i
    recenzje, zaglądać gdzie się tylko da - najlepiej w miejsca, w których
    krytykują produkt.

    Marek

  • 17. Data: 2013-04-17 08:40:01
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2013-04-16 20:29, Marek pisze:
> [...]
    > wkracza należy dokładnie obgadać temat na forum, poczytać testy i
    > recenzje, zaglądać gdzie się tylko da - najlepiej w miejsca, w których

    Szkoda, że tego nie zrobiłes przed zakupem soniaczka.

    JD

  • 18. Data: 2013-04-17 10:03:47
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-04-17 08:40, JD pisze:
    > Szkoda, że tego nie zrobiłes przed zakupem soniaczka.

    Zrobiłem i to bardzo uważnie. U mnie zadecydowało parę czynników o wyborze:

    - cena
    - stabilizacja w body
    - półprzejrzyste lustro

    Reszta kryteriów jak m.in.:
    - akceptowalne szumy
    - szybki interfejs zapisu na standardowym nośniku (na 95MB/s działa bez
    problemu)
    - dostępność akcesoriów
    - współpraca ze sprzętem studyjnym

    byłaby wspólna dla innych marek.

    Dwa pierwsze kryteria były dla mnie kluczowe, trzecie ważne ale nie
    kluczowe. Po pół roku eksploatacji nie wiem czy zdecydowałbym się na
    inną markę. Na dzień dzisiejszy nie znajduję racjonalnego uzasadnienia.
    Owszem, trochę się obawiam plajty tej firmy - przynajmniej na rynku
    fotograficznym. Tylko to mnie zniechęca póki co. Od strony technicznej
    oceniam tą maszynkę jako całkiem niezłą no i w testach typu dPreview też
    zbiera wysokie noty. Możesz rozwinąć kwestię swoich uprzedzeń?

    Marek

  • 19. Data: 2013-04-17 17:29:32
    Temat: Re: Photoshop - problem z desaturacj?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 14 Apr 2013, Marek wrote:

    > Dodatkowo skomentuję artykuł z linku pierwszego.
    >
    > "Z większych narzędzi obecnych na rynku system Lab obsługuje w zasadzie
    > jedynie Adobe Photoshop."
    >
    > To bzdura - również Corel to robi. Autor nie zadał sobie trudu sprawdzenia
    > (artykuł jest świeży - z 4.01.2013).

    Jeśli chodzi o darmowe programy warstwowe, to co najmniej najważniejszą
    funkcję (krzywe) ma Paint.NET (przełączenie na transfer_map->luminocity).
    Przez "system" bym tego nie określił (nie sprawdzałem, ale pewnie
    przechowuje RGB robiąc konwersję przed i po).

    To tak na wypadek jakby komu w GIMPie brakowało :)

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2013-04-17 18:42:21
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-04-14 21:49, Marek pisze:
    > "Jak zatem łatwo się domyślić, przestrzeń Lab obejmuje znacznie więcej
    > kolorów niż RGB"

    Tylko że teoretycznie, bo sobie tego nigdzie nie zobaczysz :) Zasada
    jest taka: aparat robi Ci srgb, monitor (załóżmy) też, drukarka
    (załóżmy) robi dobrze konwersję na własnego cmyka - trzymajmy się jednej
    przestrzeni.
    Poza tym przejście rgb>lab i z powrotem nie jest bezstratne, ale to
    strata akademicka. Jednakże ja osobiście nie popieram LABu, a wszystkie
    mądre książki z przykładami polecam ''przetrasformować'' na myślenie
    luminacją (stonuj/jasność).
    A pozapozatym desaturacja w szopie nie służy do robienia b-w.

    --
    pozdrawia Adam
    /mówienie o sobie dostarcza mi niezbędnej do życia dopaminy/