    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: PhotoFiltre 7.1.2
    Date: Mon, 2 Sep 2013 20:55:02 +0200

    "Ludek Vasta" <q...@X...onet.pl> wrote:

    > Ale co konkretnie miałby robić taki program astronomiczny?

    Ha! Żebym to ja już teraz wiedział... ;)

    Wydawało mi się, że taki przeciętny foto-astronom oczekiwania też ma
    całkiem przeciętne...

    W sumie robiłem ze dwa, może trzy duże ataki na szukanie jakiegoś
    programu astro "dla mnie" (ostatnio dawno temu) i jak na razie zawsze
    kończyło się na fazie testów - paru użyciach, a potem zawsze wracała
    papierowa mapa nieba, kalkulator itp. stare wynalazki (teraz doszła
    jedynie szybka akcja z wyszukiwaniem grafik Google, ale to jest łatwe
    tylko dla rzeczy aktualnie najbardziej popularnych), bo widocznie jednak
    coś w tych programach nie grało.

    Na pewno musi na stałe, bez ciągłego wpisywania, uwzględnić
    lokalizację.

    Wizualizacja nieba w danym momencie (w tym miejscu) też jest bardzo
    ważna - szybka i najlepiej ze stopniowaniem magnituda (fajnie, jeśli
    większy nacisk na oddanie jasności niż koloru).

    Dla foto przydaje się liczenie kierunku wschodu/zachodu Słońca/Księżyca.

    Możliwość wpisania efemerydy np. jakiejś komety też byłaby całkiem miła.

    Prędzej lub później przyda się możliwość zaglądania do "silnika"
    programu - pobierania danych, w oparciu o które działa, więc jakiś minus
    należy się tym, które traktują użytkownika jak dziecko - ma tylko
    podziwiać obrazki (albo "chytrzą" dane, żeby czasem ktoś nie zrobił
    lepszego programu).

    Miłą rzeczą (ale niekonieczną, gdyby kosztowała wydajność) byłaby
    dokładność wszystkiego, co tylko można, bo są ku temu dane liczbowe,
    np.liczenie zawsze aktualnego położenia gwiazd, zwłaszcza dla układów
    podwójnych i pozornie podwójnych.

    Jak wspomniałem - temat wyskoczył przy okazji, więc nie jestem
    przygotowany, poza w miarę częstymi momentami pomyślenia o temacie
    - w ostatnich miesiącach np. rozreklamowano dwie komety (które okazały
    się kichą), i których szukałem "na piechotę", to samo było teraz z novą
    w Delfinie - na piechotę szukałem od koniczka (Orzeł i Łabędź) do
    rzemyczka (granica Delfina).

    > Jeżeli chodzi o coś jak planetarium (symulacje nieba nad nami), to
    > stellarium.org - ale na moim kompie to on się bardzo wlecze.
    [...]

    Dziękuję za podpowiedzi - już zapisuję do pliku i wykorzystam, gdy
    tylko znów mnie najdą siły do kolejnego masowego ataku na programy
    astro. :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]