    From: mt <f...@i...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pentax też chce bezlusterkowca
    Date: Thu, 02 Feb 2012 15:51:23 +0100

    Mariusz [mr.] pisze:

    > No piękna ta pokraka raczej nie jest... ;)
    > http://www.dpreview.com/news/2012/02/02/Pentax_K-01_
    announcement
    > (przypomina mi mój pierwszy własny aparat produkcji DDR ;)
    >

    > Szkoda, że nie spróbowali od razu zawojować klientów jakimś topowym
    > produktem - mogą przez to stracić zainteresowanie potencjalnych klientów
    > w fazie nowości. Mimo wszystko cieszy kolejny EVIL w klasie APS-C. Póki
    > co każdy trochę zdziwaczały*, ale kiepskie wyniki rynkowe może wreszcie
    > zmuszą do otwarcia się na potrzeby liderów opinii na rynku foto. ;)

    Według mnie ten Pentax, jako bezlustrowiec w takiej formie, w jakiej
    został zaprezentowany, to jednak trochę nieporozumienie. Pomijając już
    wygląd, bo to rzecz względna, to wydaje mi się, że oprócz wywalenia
    samego mechanizmu lustra konstrukcja ta nie wykorzystuje żadnych innych
    zalet systemu bezlustrowego. Zostawiono bagnet K, co z jednej strony
    zapewnia kompatybilność ze szkłami systemowymi Pentaxa, ale z drugiej
    strony zamyka drogę do odchudzania konstrukcji puszek oraz daje wciąż
    mniejszą kompatybilność z pozostałą optyką w porównaniu do konkurencji.
    Pozostawienie bagnetu K zamyka też moim zdaniem drogę do redukcji
    wymiarów szkieł, zwłaszcza zumów (no bo naleśniki Pentax ma małe). Co
    prawda można w tym przypadku pokusić się o robienie szkieł mocniej
    wpuszczanych w bagnet, gdyż miejsce jest, ale wtedy i tak de facto
    powstałby nowy standard, gdyż takie szkła nie byłyby już kompatybilne z
    lustrzanym bagnetem, więc nie wiem, czy nie lepiej było Pentaxowi zrobić
    hybrydowy bagnet, tzn. stworzyć nowy standard mocowania i w zestawie
    dawać nakładkę z bagnetem K i z zachowaniem pełnej kompatybilności z ich
    szkłami. Do tego brak w bądź co bądź dużym korpusie jakiegokolwiek
    wizjera, a nawet złącza do podłączenia opcjonalnego, też raczej
    Pentaxowi klientów nie napędzi. Tak naprawdę temu Pentaxowi bliżej
    ideowo do konstrukcji typu SLT niż do Nexów, NXów czy m4/3.

    > - Sony NEX - minimalistyczne, antyergonomiczne korpusy i porąbana
    > ilość megapikseli (ponad 24 MPix na APS-C);
    > - Samsung NX - kiepskie matryce i chyba bardzo mało szkła.

    W pierwszych odsłonach Samsungów matryca faktycznie nie była jakaś
    wybitna, ale ponoć ta nowa w NX200 już jest całkiem ok, a naleśniki
    Samsunga faktycznie niewielkie, no i przede wszystkim tanie.

    --
    marcin