  • 11. Data: 2010-01-07 20:42:24
    Temat: Re: Pentax K-x - wymiana matówki
    Od: "JackDeJack" <J...@w...pl>

    Użytkownik "Norbert" <x...@h...spam> napisał w wiadomości
    news:hi5e7d$8i2$1@sunflower.man.poznan.pl...
    > Widzialem gdzies i kosztuje 200 zl, nie wiem jaki bedzie tego efekt. Nadal
    > nie moge sie doszukac tych wymiarow matowek. Oficjalnie do K-x nie ma na
    > stronie Pentaxa bo tylko 20D i 7D mial miec wymienne do kupienia, a
    > przeciez jak kupie do 20D to nie bede szlifowal bokow bo jest np za duza,
    > choc z drugiej strony inni juz robili takie cuda ze starych :) Pozostaje
    > jeszcze kwestia tej samej grubosci zeby ostrosc na matowce byla ostroscia
    > na matrycy.

    Zdziwisz się pewnie ale matówka w K100/200 jest wieksza od tej do K10/20.

    A teraz wytłumacz mi jak dziecku jakie znaczenie ma grubość matówki do
    ostrości ? - pomińmy że matówki o grubości 0,5cm nie wsadzimy do aparatu.
    Jak klin jest poprawnie wykonany w stosunku do matowej powierzchni matówki
    to nie widzę problemów.

    JDJ

  • 12. Data: 2010-01-07 21:36:13
    Od: "cztery" <r...@d...trzy>

    > A teraz wytłumacz mi jak dziecku jakie znaczenie ma grubość matówki do
    > ostrości ?

    Jesli nie bedzie idealnie rowna grubosci oryginalnej matowki to bedziesz
    ustawial recznie zle ostrosc.
    Mialem taki chinski wynalazek do K10d, ktory przychodzil w kopercie wraz z
    "podkladkami" majacymi na celu wyrownanie grubosci.
    Po otwarciu przesylki stwierdzilem ze te podkladki to resztki :-) po zle
    wycietej matowce i najzwyczajnie w swiecie je wywalilem. Zamontowalem
    matowke i oczywiscie ostrosc na klinie nie potwierdzala sie z tym co
    ustawial AF. Jak doczekalem sie na doslanie "podkladki" bylo ok, choc moim
    zdaniem nie bylo idealnie - na obiektywie 50/1.4 ciezej niz z AFem bylo
    ustawic precyzyjnie ostrosc.

  • 13. Data: 2010-01-07 22:06:18
    Od: "JackDeJack" <J...@w...pl>

    Użytkownik "cztery" <r...@d...trzy> napisał w wiadomości

    > Jesli nie bedzie idealnie rowna grubosci oryginalnej matowki to bedziesz
    > ustawial recznie zle ostrosc.

    Bzzzzdura.
    Matowa powierzchnia jest od strony pryzmatu i jeśli fabryka dobrze
    skalibrowała matówkę to grubość nie ma znaczenia.
    Ważniejsze jest wykonanie klina i mikrorastra - czy "siedzi" z matówką,
    znaczy ostro na matówce = na klinie i ratrze

    > Mialem taki chinski wynalazek do K10d,

    To wyjaśnia wszystko.
    Sprowadziłem swego czau kilka matówek (ale nie takich po 20$) i w żadnym
    przypadku nie były potrzebne żadne podkładki.
    JDJ

  • 14. Data: 2010-01-07 22:08:07
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "JackDeJack" <J...@w...pl> napisał:

> [...]
    > Jak klin jest poprawnie wykonany w stosunku do matowej powierzchni matówki

    Jeśli matówka ma inną grubość niż przewidział producent to jej matowa
    powierzchnia po zamontowaniu może wypaść w innej odległości od płaszczyzny
    obrazowej obiektywu niż matryca (oczywiście odległości liczonej po drodze
    promieni świetlnych biegnących od obiektywu do matówki) A wtedy ostrość
    ustawiona na matówce będzie wypadała w innym miejscu niż na zdjęciu.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 15. Data: 2010-01-07 22:10:09
    Od: "JackDeJack" <J...@w...pl>

    Użytkownik "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > promieni świetlnych biegnących od obiektywu do matówki) A wtedy ostrość
    > ustawiona na matówce będzie wypadała w innym miejscu niż na zdjęciu.

    A teraz zajrzyj jak jest włożona/zamontowana matówka i co jest powierzchnią
    referencyjną ustawienia matowej powiechni obrazującej w stosunku do matrycy
    i sam stwierdzisz że żadne podkładki nie powinny być potrzebne, bo grubość
    nie ma znaczenia.

    JDJ

  • 16. Data: 2010-01-07 22:30:44
    Od: "Norbert" <x...@h...spam>

    > Jeśli masz jakiegoś znajomego z Nikonem i muszlą powiększajacą DK11M to
    > jest
    > ona optycznie identyczna z O-ME53 do Pentaxa. Trochę ciężko w sanki
    > Pentaxa
    > wchodzi, ale można przymierzyć aby ocenić efekt. Docelowo jednak warto
    > kupić
    > muszlę Pentaxa gdyż dużo ładniej pasuje do korpusu.

    Gdzie najlepiej takie cos kupic? Czy to na prawde duzo daje? Moze faktycznie
    odpuszcze ta matowke, bo nawet nie wiem gdzie to kupic, na allegro nic,
    widze tylko idzie jakas aukcja pod analoga i 20D.
    Pozdrawiam
    Norbert

  • 17. Data: 2010-01-07 22:39:01
    Od: "Norbert" <x...@h...spam>

    Znalazlem takie cuda, podam linki:
    2 pierwsze aukcje to mysle ze jakas marna chinszczyzna:
    http://www.allegro.pl/item856388754_wizjer_katowy_1_
    2_5x_nikon_canon_fuji_pentax_sony.html
    http://www.allegro.pl/item856391621_wizjer_katowy_1_
    25_2_5x_nikon_canon_fuji_pentax.html
    natomiast ta wyglada nizle:
    http://www.allegro.pl/item870664179_konwerter_na_wiz
    jer_do_pentax_k_m_k20d_k10d_k200d.html
    Co myslicie o tym wszystkim, ktos testowal?
    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2010-01-08 11:12:29
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Norbert" <x...@h...spam> napisał:

> [...]
    > http://www.allegro.pl/item870664179_konwerter_na_wiz
    jer_do_pentax_k_m_k20d_k10d_k200d.html
    > Co myslicie o tym wszystkim, ktos testowal?

    Przede wszystkim to zupełnie różne urządzenia - wizjer kątowy to zupełnie
    coś innego niż muszla powiększajaca na wizjer (aczkolwiek wizjer kątowy może
    też powiększać obraz). Co do tej aukcji na konwerter powiększający 1.35x KPS
    U-13C to byłbym ostrożny - pamiętam, że ktoś opisywał swoje z nim
    doświadczenia na forum Pentaxa (www.pentax.org.pl) i pisał, że powiększenie
    było dużo mniejsze od deklarowanego 1.35x. Pamiętam też jak ten sam
    sprzedawca oferował przez dłuższy czas na Allegro achromatyczne soczewki
    nasadkowe Matina - z oznaczeń na soczewkach i pudełkach widocznych na
    zdjęciach dołączanych do aukcji nie wynikała w żaden sposób ich
    achromatyczność, a firma Matin na swoich stronach też nie przyznawała się do
    produkcji achromatycznych soczewek... Jakoś miałbym większe zaufanie do
    oryginalnego produktu Pentaxa.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 19. Data: 2010-01-08 14:48:26
    Od: "Norbert" <x...@h...spam>

    > produkcji achromatycznych soczewek... Jakoś miałbym większe zaufanie do
    > oryginalnego produktu Pentaxa.

    Jestem za tylko gdzie najlepiej kupic :) Kupienie np FA 35/2.0 graniczy z
    cudem, na allegro (jak juz sie trafi) osiaga ceny wyzsze niz pare lat temu
    gdy mozna bylo kupic nowy. Ehhhh
    Co do matowki znalazle aukcje do 100D i 200D, i pisze tez ze do K-m, wiec
    jak rozumiem do K-x bedzie pasowac jak do K-m pasuje, nie liczac wymiany
    matrycy i procesora to aparaty sa identyczne.
    http://www.allegro.pl/item879514991_matowka_z_rastre
    m_i_klinem_pentax_k100d_k200d.html
    Tylko cena za jakis noname mnie przeraza, chyba za drogo, nie sadzicie?
    Pozdrawiam
    Norbert

  • 20. Data: 2010-01-08 15:12:35
    Od: "JackDeJack" <J...@w...pl>

    > Jestem za tylko gdzie najlepiej kupic :) Kupienie np FA 35/2.0 graniczy z
    > cudem, na allegro (jak juz sie trafi) osiaga ceny wyzsze niz pare lat temu
    > gdy mozna bylo kupic nowy. Ehhhh

    Pentax O-ME53 kupisz np. w Fotostradzie

> [...]
    m_i_klinem_pentax_k100d_k200d.html
    > Tylko cena za jakis noname mnie przeraza, chyba za drogo, nie sadzicie?

    Ceny przegięte - chińczyki więcej jak 100PLN nie są warte.
    Poszukaj KatzEye, Haoda, Focusingscreen.com - przynajmniej jakość jest
    porządna.
    JDJ