  • 31. Data: 2010-01-09 15:16:53
    Temat: Re: Pentax K-x - wymiana matówki
    Od: "Norbert" <x...@h...spam>

    Podsumowujac producenci namieszali i nawet u tego samego producenta matowki
    sa rozne i inaczej mocowane, a to tylko matowa szybka, swoja droga matryce
    APS-C wymiary maja takie same wiec tez i matowki powinny byc identyczne i
    kryc 100% pola widzenia, ale to juz marketing bo w 2x drozszym K-7 tak jest.
    Przyjdzie mi pozegnac sie ze starym zenitem, i tak juz czasow nie trzymal,
    niektore nie dzialaly, moze jak mnie natchnie to wyszlifuje sobie sam
    matowke, skoro jej grubosc w K-x nie ma znaczenia :)

    Pozdrawiam
    Norbert

  • 32. Data: 2010-01-09 17:43:12
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "JackDeJack" <J...@w...pl> napisał:

    > [...]
    > Napisałeś na PW to odpisałem :), ale też wrzucę bo może to trochę wyjaśni.
    > To troche odpowie na pytania zadane przez "cztery" ale też mu odpowiem.

    I słusznie - uważam, że miejsce do takich dyskusji jest na grupie - osoby
    czytaja ce moga sie czegoś dowiedzieć.

    > Jeśli Pentax nie wpadł na debilny pomysł by matową stronę dać od strony
    > lustra - co powodowałoby odadzanie sie kurzu do chłonnej matówki i
    narażało
    > na zniszczenie przy przypadkowym dotknięciu,
    > - to konstrukcja jest dokładnie taka sama jak w K100 i 200 w których
    matówki
    > wyciągałem kilkukrotnie.

    Czyli twierdzisz, ze strona matowa jest od strony pryzmatu? Nigdy nie miałem
    potrzeby wyjmowania matówki z aparatu, ale nawet przed chwilą obejrzałem ją
    w swoim K20D i wydaje mi sie, ze matowa strona jest od strony lustra. Fakt,
    ze nie macałem palcem żeby to sprawdzać, a uzyskanie 100% pewności
    wymagałoby wyjęcia matówki z aparatu, czego nie robiłem. Jeśli, jak
    twierdzisz, matowa powierzchnia jest od strony pryzmatu, to tym bardziej
    grubosć matówki ma znaczenie dla manualnego ustawiania ostrości - promienie
    światła tworzące obraz muszą przejsć przez warstwę twozryawa matówki o
    współczynniku ząłamania światła zdecydowanie różnym od powietrza. Ponieważ
    nie tworzą one wiązki równoległej skierowanej prostopadłe do powierzchni
    matówki - grubość materiału matówki będzie miała wpływ na miejsce, w którym
    powstanie ostry obraz.

    > Zresztą manual podany przez inna stronkę
    > http://www.focusingscreen.com/work/kmen.htm mówi że K100/200/m/x działają
    > identycznie.

    Domyślałem się, że w KX będzie identycznie jak w K100D.

    > BTW - fotki z KatzEye są mylące i podana przez ciebie fotka
    > http://www.katzeyeoptics.com/images/k100d_inst_8.jpg
    > mimo iż tak to wygląda to przedstawia stronę błyszczącą od strony lustra.
    > Z manuala do D350
    > http://www.katzeyeoptics.com/images/400D_inst_10.jpg
    > wyraźnie widać że klin idzie od strony pryzmatu.

    Obejrzałem - i w/g mnie na podstawie tego zdjecia nie można jednoznacznie
    ocenić po której stronei są kliny.

    > Tą podkładką (dobierając jej grubość) reguluja ustawienie matówki w
    fabryce,

    Zgadza się - chodzi o to, aby droga promieni światła od płaszczyzny głownej
    obrazwoej do matówki była dokłądnie taka sama jak od płaszczyzny głównej do
    matrycy - w pzreciwnym razie ostre ustawienie na matówce nie dałoby ostrego
    obrazu na matrycy.

    > jeśli dobrze to wykonali to przy wymianie matówki żadne podkładki nie są
    > potrzebne i grubość matówki (w granicach rozsądku oczywiście) jest
    > pomijalna.

    Włąśnie co do tego ostatniego mam poważne wątpliwości.

    > Problemem są tanie chińskie matówki w których UWAGA !! klin nie jest
    > wyjustowany do matowej powierzchni obrazującej, co wymusza używanie
    > podkładek by klin pokazywał właściwie ustawioną ostrość. Błąd jaki
    > powodujemy tymi podkładkami koryguje klin jednocześnie rozkalibrowując
    > matową powierzchnię, jednak na klinie błąd widać gołym okiem, a na reszcie
    > matówki już nie jest to takie proste.

    To aż takie badziewie Chińczycy sprzedają? Przecież to ewidentny bubel nie
    spełniający wymogów, które matóka powinna spełniać! I ktoś to kupuje???

    > Moja K3 zarówno w K100D i K200D nie wymagała podkładek - podobnie jak
    kilka
    > pozostałych które sprzedałem.

    Może grubość się zgadała z oryginalną?

    > Dlatego z uporem debila będę twierdził że matowa strona jest od strony
    > pryzmatu i podkładki są zbędne przy dobrej matówce.

    Dlaczego piszesz o uporze debila? Jeśli wyjmowałeś matówkę i masz 100%
    pewności, po której stronie jest matowa powierzchnia, to należy to przyjac
    za fakt. Ja oglądałem bez wyjmowania - a to jednak nie to samo. Natomiast
    twierdzę, że jeśli matówka umieszczona matową stroną w kierunku pryzmatu
    będzie miałą inną grubość od oryginalnej, to ze względu na załamanie światła
    w materiale matówki powstanie różnica między ostrością na matówce a
    ostrością na matrycy - i dla jej skorygowania konieczna będzie zmiana
    położenia płaszczyzny matowej. Wynika to jednoznacznie z praw optyki.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 33. Data: 2010-01-09 22:10:10
    Od: "JackDeJack" <J...@w...pl>

    Użytkownik "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> napisał w wiadomości

    > I słusznie - uważam, że miejsce do takich dyskusji jest na grupie - osoby
    > czytaja ce moga sie czegoś dowiedzieć.
    <CIACH> <CIACH>

    > Pozdrawiam!
    > Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

    OK.
    Na 100% w K100/200D matowa strona jest od strony pryzmatu.

    Matówki a raczej ich ustawienie wg serwisówki są kalibrowane z dokładnością
    0,05mm - czyli podkładki maja np. 0,5/0,55/0,6mm itd.
    Tymi podkładkami reguluje się by odległość matówki do lustra była identyczna
    jak do matrycy co jest kalibrowane wcześniej, więc pozostaje dokalibrować
    matówke do układu.

    Układ optyczny wizjera jest dość prosty:
    soczewka/pentapryzm-pentamirror/kondensor, a do tego kondensor jest dość
    blisko matówki, więc zakładam że głębia ostrości układu jest dość spora -
    podobnie jak weźmiemy prostą lupkę to w zakresie powiedzmy 0,5cm będziemy
    widzieli mniej więcej ostro.
    Obraz na matówce z racji jej powierzchni nie jest super-ostry więc nawet
    jeśli lekko odsuniemy matówkę, to w wizjerze co najwyżej konieczne będzie
    ruszenie korekcji dioptrii
    BTW - większość moich znajomych w ma ustawioną korekcję dioptrii na "plus"
    pomimo braku wady wzroku.

    I tu mamy klu programu.
    Matówka ma większą tolerancję na nieostrość, a klin już nie.
    Więc obraz odbity od lustra trafia na klin to każdą nieostrość
    (niedokładność ustawienia) widać dokładnie - zakładamy że AF ustawia w
    punkt.

    Zmieniałem matówkę w K100D a potem ta sama poszła do K200D.
    Żadnych dodatkowych podkładek i wskazania klina siedzą jak drut dokładnie z
    tym co pokazuje AF. Co więcej przy odpowiednich warunkach z nie robiąc
    zdjęcia a jedynie patrząc co ustawił AF jestem w stanie stwierdzić FF/BF.

    Wracajac do chińskich matówek.
    Słyszałem wielokrotnie narzekania na to że klin nie siedzi i konieczne jest
    stosowanie podkładek.
    Po założeniu podkładek klin pokazuje prawidłowo i klienci klaszczą nogami z
    radości.
    Ale przecież:
    "Dodając podkładkę rozkalibrowujemy matową powierzchnię obrazującą matówki"
    I tu pytanie za 1000pkt.
    "Czy słyszeliście kiedykolwiek kto po operacji dodania podkładek pod matówkę
    w celu dokalibrowania klina zaczął narzekać na niostroć obrazu na reszcie
    matówki ???"
    Odpowiedź:
    Nie ! - Co raczej potwierdza moje wynaturzenia powyżej i przekonanie do
    g...nianej jakości taniochy.

    Co do teorii załamania światła w matówce przy różnej grubości.
    Temat dyskutowałem na pentax.org i myślę że o ile różnica grubości nie
    wynosi 0,5mm, to problem załamania światła jest pomijalny.
    Na kilku forach czytałem że grubość matówki nie jest problemem o ile strona
    matowa nie zmienia pozycji w stosunku do lustra, Haoda też to potwierdza.

    BTW - niektórzy narzekali na chińskie matówki, a okazało że nie zdjęli folii
    ochronnej.

    Pozdrawiam
    JDJ

  • 34. Data: 2010-01-10 17:44:57
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "JackDeJack" <J...@w...pl> napisał:

> [...]
    > jeśli lekko odsuniemy matówkę, to w wizjerze co najwyżej konieczne będzie

    Nie od tej strony podchodzisz do problemu. Tu nie chodzi o ostrą widzialność
    matówki w wizjerze - to można faktycznie łątwo skorygować korekcją
    dioptryczną. Problem leży w tym, ze włożenie matówki o innej grubości
    powoduje w przypadku matówki skierowanej powierzchnią matową do pryzmatu że
    ostrość obrazu na mtówce nie pokrywa sie z ostrością obrazu na matrycy - bo
    zmieniliśmy długość odcinka przebywanego przez promienie światła w materiale
    matówki. Może to wymagać przesunięcia matówki tak, aby maksimum ostrośći na
    matówce ponownie zaczęło ponownie odpowiadać maksimum ostrości na matrycy.
    Na podobnej zasadzie przedmioty postzregane przez warstwę wody wydają nam
    się leżeć bliżej niż w rzeczywistości - i błąd oceny odległości jest tym
    większy, im warstwa wody grubsza.
    W przypadku matówki mocowanej stroną matową do lustra po zmianie grubości
    matóki wystarczy zapewnić ustawienie powierzchni matowej w dokładnie takiej
    płąszczyźnie, jak w oryginalnej matówce - zmiana grubości matówki będzie
    wtedy wpływała tylko na ostrosć postrzegania matówki w wizjerze, co da się
    całkowicie skorygować jego korekcją dioptryczną. Takie ustawienie może być
    zapewnione od razu pzrez układ mocowania matóki lub wymagać regulacji
    grubosci podkłądek - w zależnosći od konstrukcji układu mocującego matówkę.
    Jeżeli matówka bezie dociskjna krawędziami matowej powierzchni do sztywnego
    podparcia a dociskana elementami spreżystymi od strony błyszczącej - zmiana
    grubosci matówki nie wpłynie na położenie powierzchni matowej, jeśli
    elementy sprężyste będą dociskać matówkę od strony matowej - zmiana jej
    grubości spowoduje, że matowa powierzchnia znajdzie się w innym miejscu.

    >[...]
    > I tu mamy klu programu.
    > Matówka ma większą tolerancję na nieostrość, a klin już nie.

    Ano właśnie - pytanie, czy ta tolerancja na nieostrosć nie pokrywa efektu o
    którym pisałem? Nie wiem - nie jestem na tyle dokładnie obeznany z tematem,
    by to jednoznacznie rozstrzygnąć. Wiem, że zgodnie z prawami optyki efekt
    występuje, na ile jest istotny - nie sprawdzałem.

> [...]
    > radości.
    > Ale przecież:
    > "Dodając podkładkę rozkalibrowujemy matową powierzchnię obrazującą

    Albo wręcz dokalibrowujemy - jeśli zmiana grubości założonej matówki
    zaburzyłą fabryczną kalibrację...

> [...]
    > Temat dyskutowałem na pentax.org i myślę że o ile różnica grubości nie
    > wynosi 0,5mm, to problem załamania światła jest pomijalny.

    Być może - nie czytałem tej dyskusji (czytuję forum Pentaxa niezbyt
    regularnie i wiele wątków mi ucieka), więc nie wiem, jakie argumenty padały.
    Jak juz pisałem wyzej - prawa optyki mówią, że efekt na 100% występuje, nie
    wiem natomiast, czy jest na tyle silny, że istotny w praktyce.

> [...]
    > matowa nie zmienia pozycji w stosunku do lustra, Haoda też to potwierdza.
    >
    > BTW - niektórzy narzekali na chińskie matówki, a okazało że nie zdjęli

    Ciekawe, czy doczekamy się kogoś narzekającego na jakość matówki, którą
    zapomniał założyć:-)))))

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 35. Data: 2010-01-10 20:13:42
    Od: "JackDeJack" <J...@w...pl>

    > "JackDeJack" <J...@w...pl> napisał:

    <CIACH>

    > Pozdrawiam!
    > Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

    Marku,
    Zwróć uwagę że nikt (przynajmniej ja o tkich przypadkach nie słyszałem) nie
    narzeka że obraz na matówce jest nieostry - choć matówka jest jak mówi jej
    nazwa matowa więc powierznia wymusza niedoskonałość.
    Narzekania zaczynają się po założeniu matówki z klinem.
    Dokładają podkładki i nikt nie marudzi że klin siedzi a na reszcie matówki
    zrobiło się nieostro - stąd moja teoria o większej tolerancji matowej
    powierzchni obrazującej na nieprecyzyjne umiejscowienie względem lustra.

    Jak pisałem, najpierw kalibrowany jest układ AF/matryca czyli ustawienia
    lustra do czyjnika AF i matrycy - część pewnie już w fazie projektu, potem
    kosmetyczne ruchy na poziomie setnych milimetra. Dopiero potem grubością
    głównej podkładki kalibrowany jest punkt położenia matówki.
    W fabryce mają pewnie jakieś specjalne techniki kalibracji matówki, bo
    gwarantuję ci że jak zmienisz podkładkę z 0,5 na 0,6mm to nie zobaczys
    różnicy.

    Co do załamania światła zależnie od grubości matówki to przy znaczących
    róznicach pewnie ma to wpływ na obraz klina.
    Wiem że matówka którą mam różni się o kilka setnych od oryginalnej (nie moge
    wygrzebać strony z infoo grubościach) i żadne podkładki nie były potrzebne.
    Podobnie koledzy którzy wkładali dużo grubsze matówki od Zenitów też jakoś
    nie narzekali.

    Pozdrawiam
    JDJ

  • 36. Data: 2010-01-10 20:34:54
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "JackDeJack" <J...@w...pl> napisał:

> [...]
    > zrobiło się nieostro - stąd moja teoria o większej tolerancji matowej
    > powierzchni obrazującej na nieprecyzyjne umiejscowienie względem lustra.

    W porównaniu z klinem - na pewno ma dużo większą tolerancję. Gdyby
    tolerancja była identyczna - na matówce widzielibyśmy niedokładnosci
    ustawienia ostrości równie dobrze jak na klinach i stosowanie matówek z
    klinami nie miałoby sensu.

> [...]
    moge
    > wygrzebać strony z infoo grubościach) i żadne podkładki nie były

    Byłbym zdziwiony gdyby różnica grubości na poziomie zaledwie kilku setnych
    mm dała zauważalne błędy - to przecież wielkość porównywalna ze skokiem
    grubości stosowanych podkładek kalibracyjnych. Błędów spowodowanych różnicą
    drogi swiatła w szkle obawiałbym się dopiero przy różnicach grubosci na
    poziomie kilku dziesiątych mm (i to raczej zdecydowanie większych niż
    0.1mm).

    > Podobnie koledzy którzy wkładali dużo grubsze matówki od Zenitów też jakoś
    > nie narzekali.
    > [...]

    Tak z ciekawości - jakiego rzędu były to różnice grubości?

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 37. Data: 2010-01-11 11:43:25
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    Wyslac ktoremus z Was matowke z Ptakticy
    (fresnel + klin) spilowana do K200d?

    Po montazu bez podkladki nadal FF dosc
    znaczny (bo z podkladka to kilometrowy chyba...)

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 38. Data: 2010-01-11 19:51:23
    Od: "JackDeJack" <J...@w...pl>

    Użytkownik "Vituniu" <v...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > (fresnel + klin) spilowana do K200d?
    >
    > Po montazu bez podkladki nadal FF dosc
    > znaczny (bo z podkladka to kilometrowy chyba...)

    Oszczędzę ci chodzenia na pocztę
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Mat%C3%B3wka
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Soczewka_Fresnela
    To są zupełnie inne konstrukcje, raczej egzotyczne w SLRach że o D już nie
    wspomnę.
    JDJ

  • 39. Data: 2010-01-11 22:42:55
    Od: Vituniu <v...@g...com>

    > Oszczędzę ci chodzenia na pocztę
    > To są zupełnie inne konstrukcje, raczej
    > egzotyczne w SLRach że o D już nie
    > wspomnę.

    Przyznam, ze nie calkiem lapie... wyjasnisz?

    Matowke wyciagnalem ze zdemolowanej TLOVA B.
    Matowka owa (niczym dzida bojowa) sklada sie z
    matowki wlasciwej, klina i sporej powierzcni pokrytej
    wyfrezowanymi koncentrycznymi pierscieniami.
    Moze to nie fresnel, ale ludzaco podobne jest.

    W kazdym razie - klin "wystaje" z matowki po
    stronie lustra. Inaczej sie nie da, albowiem w
    oryginale druga strona matowki zespolona byla
    z soczewka plasko-wypukla.

    Zeby wskazania klina zaczely pokrywac sie z tym
    co AF twierdzi musialbym matowke wepchnac w
    glab korpusu jeszcze o wlos czy dwa... Bez dremelka
    jakegos i swietej cierpliwosci ani rusz.

    Nic to... w kolejce do pilowania czeka martwy P30t.

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 40. Data: 2010-01-20 19:39:01
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "KILu" <b...@w...pl> napisał:

    > Czy w takiej matowce widac jednoczesnie caly kadr?

    Z muszlami powiększajacymi - oryginalną Pentaxa O-ME53 i Nikona DK11M (daje
    się też do Pentaxa założyc) widać cały obraz w wizjerze. Trzeba jednak dość
    dokładnie oko do wizjera przykładać - okularnicy mogą mieć problem.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)