  • 1. Data: 2009-11-30 14:57:40
    Temat: Pentax K-x i brak punktów ostrosci w wizjerze
    Od: "omega_fan" <o...@n...org>

    Witam!

    Byłem już nastawiony na kupno K-x'a, ale przedtem chciałem
    się pobawić tym aparatem żeby uniknąć jakiejś niemiłej niespodzianki
    no i bach - znalazłem dużą kupę: przy focusowaniu w wizjerze nie
    ma żadnej informacji, na który punkt ostrości aparat tą ostrość
    ustawił. Nie mam dużo doświadczenia z dSLR-ami, to miała być moja
    pierwsza lustrzanka, ale aparaty kolegów którymi bawiłem się do
    tej pory, wszystkie jak jeden miały tą funkcjonalność.

    W związku z tym pytanie do posiadaczy K-x: czy ciężko było
    się do tego przyzwyczaić no i w ogole jak sobie radzicie
    z brakiem takiej elementarnej funkcji.

  • 2. Data: 2009-11-30 16:58:16
    Temat: Re: Pentax K-x i brak punktów ostrosci w wizjerze
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    omega_fan pisze:

    > W związku z tym pytanie do posiadaczy K-x: czy ciężko było
    > się do tego przyzwyczaić no i w ogole jak sobie radzicie
    > z brakiem takiej elementarnej funkcji.

    Na Pentax Forum piszą, że wcale to nie takie straszne. Zresztą - ręka do
    góry - kto używa automatycznego wyboru punktów AF?
    Bo chyba o to ci chodzi. Z reguły używa się środkowego, co ustawiasz w
    menu. Jeśli chcesz któregoś z bocznych, to masz podpowiedź na LCD, który
    punkt jest aktualnie aktywny.
    Sam sobie odpowiedz - jak często używasz innego punktu niż centralny i
    jak bardzo tobie przeszkadza taki sposób informowania o aktywnym AF.
    Przeważnie nie ma to takiego znaczenia. W moim Pentaksie Z-20 też nie ma
    podświetlenia, jest tylko "bip", ale ja mam tam tylko 1 - centralny i
    nie jest to jakieś denerwujące, że się jednocześnie nie podświetla.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Minister Zdrowia przypomina: zjedzenie cyjanku potasu w młodości
    zmniejsza ryzyko chorób serca w podeszłym wieku.

  • 3. Data: 2009-11-30 17:26:26
    Od: "Norbert" <x...@h...spam>

    Użytkownik "omega_fan" <o...@n...org> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > W związku z tym pytanie do posiadaczy K-x: czy ciężko było
    > się do tego przyzwyczaić no i w ogole jak sobie radzicie

    Trzeba miec wylaczony AElock po focusie (standardowo), ostrosc na srodkowy
    detektor, ostrzysz tam gdzie chcesz i potem kadrujesz. Jeszcze nie poczulem
    braku tej funkcji :)
    Pozdrawiam
    Norbert

  • 4. Data: 2009-11-30 19:36:48
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    omega_fan wrote:
    > W związku z tym pytanie do posiadaczy K-x: czy ciężko było
    > się do tego przyzwyczaić no i w ogole jak sobie radzicie
    > z brakiem takiej elementarnej funkcji.

    Elementarnej? Gdy przesiadam sie na aparat, ktory jej nie posiada zupelnie
    mi jej nie brakuje - ba, przynajmniej nic mi nie miga na matowce. :)
    Zreszta tak nie korzystam z automatycznego wyboru punktu AF...

    k,

  • 5. Data: 2009-12-01 07:09:15
    Od: "bikej" <b...@p...fm>

    Użytkownik "omega_fan" <o...@n...org> napisał w wiadomości

    > W związku z tym pytanie do posiadaczy K-x: czy ciężko było
    > się do tego przyzwyczaić no i w ogole jak sobie radzicie
    > z brakiem takiej elementarnej funkcji.

    Kurde, nigdy nie korzystalem w lustrzance z innego ustawiania ostrosci niz
    na srodek. Nawet w maplce z nie korzystam z automatycznego wyboru punktu
    ostrosc:]
    Przyzwyczaisz sie na pewno:] Wg. mnie jest to funkcja dalece nieelementarna.

  • 6. Data: 2009-12-01 07:31:41
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > W związku z tym pytanie do posiadaczy K-x: czy ciężko było
    > się do tego przyzwyczaić no i w ogole jak sobie radzicie

    taka "dynamiczna" (widoczna w wizjerze) zmiana pola AF w trakcie kadrowania
    jest czasami konieczna:
    np. w portrecie z małą głębią ostrości - np. stałka 90mm i światło
    F1.8-2.8 - ostrość łapie się zazwyczaj na oczy i trzeba zrobić to
    precyzyjnie - w takiej sytuacji łapanie ostrośći czujnikiem środkowym i
    nawet lekkie przekadrowanie kończy się zazwyczaj nieakceptowalnym
    przesunięciem głębi ostrości - jeżeli mamy możliwość zmiany pola AF -
    wybieramy ten najbliżej oka (zalecane conajmniej 11-pól AF i jak najwięcej
    krzyżowych)

  • 7. Data: 2009-12-01 07:41:26
    Od: "omega_fan" <o...@n...org>

> [...]
    > ostrosc:]
    > Przyzwyczaisz sie na pewno:] Wg. mnie jest to funkcja dalece

    No nie wiem. Wyobraź sobie taką sytuację: robię zdjęcie osoby,
    ale chcę żeby była w prawym rogu kadru. Ostrzę więc centralnie na
    twarz, potem przesuwam aparat w lewo... tyle że wtedy obiekt nie
    zmienia swojego położenia idealnie w poziomie, ale trochę po łuku,
    co przy bardzo małej głębi ostrości może spowodować, że ostrość
    nie trafi dokładnie tam, gdzie chcę. W/g mnie słabe na maksa.

  • 8. Data: 2009-12-01 07:52:58
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Sławek Drogosz napisał(a):

    > taka "dynamiczna" (widoczna w wizjerze) zmiana pola AF w trakcie kadrowania
    > jest czasami konieczna:

    Wydaje mi sie ze w k-x mozna to zrobic ale problem polega na tym, ze
    ktory punkt ostrosci jest aktualnie wybrany widac na LCD a nie w
    wizjerze - i na tym wlasnie polega problem ;)

    j.

  • 9. Data: 2009-12-01 07:54:08
    Od: Bartosz Mierzwiak <b...@w...pl>

    On Tue, 1 Dec 2009 08:41:26 +0100, omega_fan <o...@n...org> wrote(a):

> [...]
    > co przy bardzo małej głębi ostrości może spowodować, że ostrość
    > nie trafi dokładnie tam, gdzie chcę. W/g mnie słabe na maksa.

    Głębia ostrości rozciąga się w postaci sfery, a nie płaszczyzny
    prostopadłej do obiektywu.
    Nie zmienia to faktu że ja bym aparatu bez widocznych punktów AF w
    wizjerze nie kupił, raz że przekadrowanie po złapaniu środkowym przy
    bardzo małej GO może być wykonane np. z małym odchyleniem i nie trafisz
    (chyba że ktoś jest cyborgiemi obróci się idealnie wokół osi), a dwa to
    np. fotografowanie poruszających się obiektów, gdzie sam szybko wybieram
    punkt którym ostrze. Nie wyobrażam sobie takiej operacji z odrywaniem
    się od wizjera żeby sprawdzać na LCD który punkt AF mam aktualnie
    aktywny...
    Automatycznego wyboru pkt. AF nie używam w ogóle.

    pozdrawiam, B.

  • 10. Data: 2009-12-01 09:42:25
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Bartosz Mierzwiak napisał(a):

    > Głębia ostrości rozciąga się w postaci sfery, a nie płaszczyzny
    > prostopadłej do obiektywu.

    Skąd ten rewolucyjny wniosek?
    W teoretycznym, idealnym obiektywie (takich nie ma, wiem) płaszyzna
    ostrości jest dokładnie płaszczyzną - weź regułę Scheimpfluga i przejdź
    do granicy w nieskończoności.
    W praktyce bywa bardzo różnie.

    --
    Pozdrowienia