  • 41. Data: 2015-05-13 14:43:47
    Temat: Re: Peltier, chłodzenie
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-05-13 o 11:04, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Gof" napisał w wiadomości grup

    > Szukac pod lodowki turystyczne, tylko zaczac od najdrozszych.
    > Ewentualnie lodowka na gaz.
    >
    > http://allegro.pl/lodowka-turystyczna-dometic-combic
    ool-rf-60-i5285313670.html

    > Ale czy da sie podgrzac woda z kolektora zamiast palnikiem ...
    > No chyba ze ktos biegly w lutowaniu miedzi - taka lodowka nie jest zbyt
    > skomplikowana ...
    >
    > Ewentualnie kupic fotoogniwo i grzac pradem :-)

    Chyba taka mała lodówka absorpcyjna ma sprawność podobną jak peltier.
    Więc można z ogniw zasilać peltiera :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 42. Data: 2015-05-13 14:58:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Pan J.F. napisał:

    >Co znaczy "brakuje"? Jeśli chce się z korzystać z darmowego źródła
    >chłodu, to się nie marudzi, nie kombinuje z najdroższymi metodami
    >pompowania ciepła, tylko sie po prostu bierze wymiennik o większej
    >powierzchni. tak jest najtaniej.

    Np chcialby zeby mu dmuchalo 10 C, a tu choroba woda ze studni ma 11
    C..

    Co prawda pewnie masz racje - dmucha 17C, chcialby 15C, woda ma 11C,
    wystarczy powiekszyc wymiennik.

    >To się nazywa pompa ciepła i to jest oczywiste. Zawsze lepiej pchać
    >ciepło w coś cłodnego o dużej pojemności cieplnej (woda) niż je
    >przekazywać w duszne gorące powietrze ulicy.

    Ale mi chodzi o to, zeby nie pompowac calego potrzebnego ciepla.

    Bo klimatyzator o mocy powiedzmy 300W chlodzacy pomieszczenie, ze
    skraplaczem chlodzonym woda ze studni ... to nie wiem czy bedzie
    oszczedniejszy ...

    >Z tym że w krajach o
    >gorącym klimacie przeważnie trudno to inaczej zorganizować. A nasi
    >spece potrafią tylko podejrzeć i zrobić tak samo.

    >Ale robi się też inaczej -- wieżowce w gorących krajach mają często
    >w podziemiach basen z wodą, który w nocy schładzany jest przez
    >agregaty.

    no, jesli woda jest tania, to ona duzo ciepla zabiera przy parowaniu,
    to tez mozna wykorzystac ..

    >W dzień zimna woda krąży po klimakonwektorach. Ponieważ światowy
    >przemysł dorobił się już takich urządzeń, w Polsce wystarczy wziąć
    >gotowe i wpuścić w nie wodę z podziemi. Jej parametry (temparatura)
    >są zbliżone do wystepujących w klimie z wodnym basenem.

    Tylko w przypadku duzego budynku to nie jestem pewien czy basen/ziemia
    pod nim starczy na lato ...

    J.

  • 43. Data: 2015-05-13 14:59:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > Albo użyć ze dwa. Albo wymusić większy przepływ powietrza.

    Tam już jest wymuszony przepływ powietrza. Wystarczający.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2015-05-13 15:00:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > Sluszna uwaga. Tylko trzeba jeszcze falownik ...
    > Hm, jesli koledze brakuje 2-3 stopni i ~140W mocy chlodzacej ?

    Ale jak się ma agregat i całą resztę, to jaki jest sens chłodzenie
    tylko wody wylotowej, skoro mając na skraplaczu 10 stopni uzyska się
    bardzo wysoki współczynnik efektywności i można po prostu zrobić
    normalną klimę pobierającą stosunkowo małą moc z sieci.

    > Czy rozdzielic wode na dwa strumienie - jeden chlodzi pomieszczenie
    > bezposrednio, drugi skraplacz agregatu.

    Ależ Ty lubisz komplikować...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 45. Data: 2015-05-13 15:14:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > no, jesli woda jest tania, to ona duzo ciepla zabiera przy parowaniu,
    > to tez mozna wykorzystac ..

    Klimatyzator ewaporacyjny, to idea znana. Nawet sprzedawali u nas takie
    w sklepach. Wieszanie mokrych zasłon w oknach też się sprawdza w suchym
    klimacie. A wylewanie wody do ogrodu (byle nie takiej zimnej, wprost ze
    studni, bo to roślinom szkodzi), to też klimatyzacja ogrodu -- parowanie
    sprawia, że mikroklimat robi się miły.

    > Tylko w przypadku duzego budynku to nie jestem pewien czy basen/ziemia
    > pod nim starczy na lato ...

    Nie ma starczyc na lato, tylko na dzień. Jeden. Chłodzenie odbywa się
    w nocy, gdy prąd tańszy, a stopień sasilania korzystniejszy.

    Jarek

    --
    Tato, idzie lato, kupmy sobie saturator.

  • 46. Data: 2015-05-13 15:35:58
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 12.05.2015 o 13:14, Gof pisze:
    > Sorry, że zawracam Wam głowę tematem okołoelektronicznym, ale czuję, że tu
    > jest najwięcej specjalistów.
    >
    > Zrobiłem sobie klimę. W studni wielka chłodnica od Velsatisa, w domu
    > stojący klimatyzator na wodę lodową (taki jakie się stawia w biurach)
    > i do tego pompa obiegowa od CO.

    A nie możesz od razu pompować tej wody ze studni? Sprawność by wzrosła i
    te 10 deg C powinno wystarczyć. Oczywiście problemem będzie kamień, ale
    może ta woda nie jest bardzo twarda, może warto sprawdzić.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 47. Data: 2015-05-13 15:42:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości
    Pan J.F. napisał:

    >Klimatyzator ewaporacyjny, to idea znana. Nawet sprzedawali u nas
    >takie
    >w sklepach.

    Tylko ten malutki sklepowo-domowy ma te wade, ze dmucha wilgotnym
    powietrzem.
    A odprowadzenie pary z basenu osobnym kanalem tej wady nie ma..

    >Nie ma starczyc na lato, tylko na dzień. Jeden. Chłodzenie odbywa się
    >w nocy, gdy prąd tańszy, a stopień sasilania korzystniejszy.

    Rozumiem, ale jakby tak mogl starczyc na cale lato, to by mniej pradu
    szlo.

    J.

  • 48. Data: 2015-05-13 15:57:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Rozumiem, ale jakby tak mogl starczyc na cale lato, to by mniej
    > pradu szlo.

    Taki, to miał mój dziadek. Pod koniec zimy jechali nad staw, piłami
    rżnęli bloki lodu, ładowali do piwnicy, gdzie przesypywali lód sieczką.
    Lodu starczało do początków zimy następnej.

    --
    Jarek

  • 49. Data: 2015-05-13 17:33:14
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu środa, 13 maja 2015 15:57:10 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

> [...]
    > rżnęli bloki lodu, ładowali do piwnicy, gdzie przesypywali lód sieczką.
    > Lodu starczało do początków zimy następnej.

    Drobna różnica w zastosowaniu. Lodu z rzek i stawów używano do produkcji lodów i
    schładzania lemoniady na jarmarkach. Łatwo policzyć ile ton lodu potrzeba żeby
    zapewnić 2kW zimna na godzinę przez kilkadziesiąt dni.

  • 50. Data: 2015-05-14 02:19:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 13 May 2015 08:33:14 -0700 (PDT), Zachariasz Dorożyński

    > Drobna różnica w zastosowaniu. Lodu z rzek i stawów używano do produkcji lodów i
    schładzania lemoniady na jarmarkach.

    Otoz to

    >Łatwo policzyć ile ton lodu potrzeba żeby zapewnić 2kW zimna na godzinę przez
    kilkadziesiąt dni.

    Powiedzmy przez 12h dziennie i 90 dni ... nie tak znow duzo, 23 tony.
    Taki niewielki basenik - 5x5x1m. Albo dwa duze szamba w ogrodku.

    Byloby calkiem realne, gdyby nie problemy zamarzajacej wody.

    Co ciekawe - basen 8x glebszy, nadal calkiem realny pod domkiem,
    gromadzi te energie bez mrozenia - w zmianie temperatury wody o 10C ..

    J.