    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Peltier, chłodzenie
    Date: Wed, 13 May 2015 14:58:43 +0200

    Pan J.F. napisał:

    >Co znaczy "brakuje"? Jeśli chce się z korzystać z darmowego źródła
    >chłodu, to się nie marudzi, nie kombinuje z najdroższymi metodami
    >pompowania ciepła, tylko sie po prostu bierze wymiennik o większej
    >powierzchni. tak jest najtaniej.

    Np chcialby zeby mu dmuchalo 10 C, a tu choroba woda ze studni ma 11
    C..

    Co prawda pewnie masz racje - dmucha 17C, chcialby 15C, woda ma 11C,
    wystarczy powiekszyc wymiennik.

    >To się nazywa pompa ciepła i to jest oczywiste. Zawsze lepiej pchać
    >ciepło w coś cłodnego o dużej pojemności cieplnej (woda) niż je
    >przekazywać w duszne gorące powietrze ulicy.

    Ale mi chodzi o to, zeby nie pompowac calego potrzebnego ciepla.

    Bo klimatyzator o mocy powiedzmy 300W chlodzacy pomieszczenie, ze
    skraplaczem chlodzonym woda ze studni ... to nie wiem czy bedzie
    oszczedniejszy ...

    >Z tym że w krajach o
    >gorącym klimacie przeważnie trudno to inaczej zorganizować. A nasi
    >spece potrafią tylko podejrzeć i zrobić tak samo.

    >Ale robi się też inaczej -- wieżowce w gorących krajach mają często
    >w podziemiach basen z wodą, który w nocy schładzany jest przez
    >agregaty.

    no, jesli woda jest tania, to ona duzo ciepla zabiera przy parowaniu,
    to tez mozna wykorzystac ..

    >W dzień zimna woda krąży po klimakonwektorach. Ponieważ światowy
    >przemysł dorobił się już takich urządzeń, w Polsce wystarczy wziąć
    >gotowe i wpuścić w nie wodę z podziemi. Jej parametry (temparatura)
    >są zbliżone do wystepujących w klimie z wodnym basenem.

    Tylko w przypadku duzego budynku to nie jestem pewien czy basen/ziemia
    pod nim starczy na lato ...

    J.