  • Data: 2015-05-12 22:24:03
    Temat: Re: Peltier, chłodzenie
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Mario napisał:

    > Dlatego należałoby dać rury o większej średnicy i uzyskać większy
    > przepływ, aby ciepło wydzielane przez pompę stanowiło mniejszy procent
    > transportowanego ciepła.

    No więc właśnie nie. Po pierwsze, to te 100 W nie jest wielkim problemem.
    Klimatyzator, który nie ma 2-3 kW, to żaden klimatyzator. Po drugie, to
    moje poprzednie wyliczenia były tendencyjne -- 100 W, to znamionowa moc
    pompy, w praktyce jest sporo mniej. A po trzecie, grube rury są poważnym
    błędem projektowym -- w tym zastosowaniu mają być cienkie, żeby przepływ
    był szybki i woda nie ogrzała się tam, gdzie nie powinna (poza klimatyzowanym
    pomieszczeniem).

    Dość typowy klimakonwektor na "wodę lodową" ma moc 2,5 kW. Potrzebuje on
    do pracy 200 litrów studziennej wody na godzinę, wtedy bilans energetyczny
    się zgadza. To naprawdę malutki przepływ, pompa CO jest do tego o wiele
    za duża. W tym sezonie taką instalację po raz pierwszy testował będzie
    siostrzeniec, który za moim poduszczenim nabył w tym celu klimakonwektory
    do swijego domu. Z tym że w obiegu otwartym -- nie warto podgrzanej wody
    wlewać do studni, lepsza będzie do podlewania ogródka w dzień. W Polsce,
    gdzie klimat ma cechy kontynentalne, czyli gorące lato, a przy tym niska
    średnioroczna temperatura (taka jest kilka metrów pod ziemią, więc ma ją
    również woda studzenna), pompowanie wody jest dużo tańsze od klimatyzacji
    opartej o pompy ciepła (w śródziemnomorskim klimacie niestety inaczej się
    nie da).

    --
    Jarek