  • Data: 2024-06-09 11:48:33
    Temat: Re: Peltier
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Nie chcę 365 dni w roku -- zimą temperatura zwykle nie
    > przekracza 25°C a i latem niekoniecznie codziennie jest
    > aż tak gorąco. Przy COP przekraczającym 4 IMO wystarczy
    > 30W 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu.
    >
    >    https://www.meerstetter.ch/images/compendium/perf_vs
    _current.png

    > Może źle rozumiem ten wykres?

    > -=-
    >
    > Jesteś pewien tych 50 groszy za kWh?
    >
    > 30W*24h*60=43200Wh czyli niecałe 22pln rocznie -- powiedzmy 50pln...

    Jesteś pewny że 30W wystarczy do schłodzenia?

    > Pozostaje pytanie o sprawność stosu kilku ogniw -- 5 czy 6...
    > Zmieszczenie wszystkich w ściance ma zalety -- od dołu bym przykręcił
    > zimny radiator, wrzuciłbym w wyciętą dziurę stos ogniw a z góry bym
    > przykręcił gorący radiator...
    >
    > -=-
    >
    > Nie mam doświadczenia, dlatego pytam...

    COP 4 masz przy 0,25 Imax i przy różnicy temperatur 0 :)
    Gdy chcesz uzyskać 10 stopni mniej przy 0,25Imax to już masz COP=2,2

    Jeśli zrobisz stos 3 ogniw to 1 tylko swoją moc musi oddać ale
    drugie już z 2 ogniw, 3 z trzech itd.
    Jeśli dasz 7szt to każde do uzyskania niższej temperatury po zimnej
    stronie będzie potrzebować więcej mocy na przepompowanie ciepła.
    Więc prąd bliżej maxa i wyjdzie COP 0,7 :(

    Efekt końcowy może być że ciepła strona może być za ciepła
    ogniwa nie dadzą rady całej mocy przepompować i nic nie schłodzisz.

    Nie jest tak ładnie jak Ci się wydaje.
    Lepiej dać pojedyncze ogniwo i uzyskać 10 stopni różnicy.
    Wtedy masz COP ok 2 i zastosować podkładkę z bloku miedzianego
    lub aluminiowego 20mm.
    Ja bym wyciął dziurę na prawie całą wielkość radiatora i zastosował
    piankę termoizolującą bo płyta to średni izolator w stosunku do pianki.

    Ty te Peltiery masz z szaf sterowniczych?
    Jak tam były montowane?

    Ja w robocie mam szafy z klimatyzacją ale tam są normalne
    kompresory z czynnikiem bodajże 200g gazu...

    --
    pzdr, j.r.