eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaPełna klatka - czy to ma sens? › Re: Pełna klatka - czy to ma sens?
  • Data: 2012-08-10 11:47:06
    Temat: Re: Pełna klatka - czy to ma sens?
    Od: Jakub Roguski <a...@s...maila.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2012-08-09 12:03, Les pisze:
    > Witam,
    > doszedłem do wniosku że muszę kupić nowy aparat i tu nastąpiła duża wątpliwość,
    bo...
    > mam 40D + EFS sigma 10-20 + kit EFS 18-55 + EF 28-70 3,5-4,5 + EF 100 USM macro +
    70-200 4L
    > i...
    > czy ma sens przejść na 5D (raczej mk1) + 17-40 4L + pozostałe pod pełną klatkę.
    >
    > Nie będę używał jasnych stałek, rybiego oka. Sprzęt do makro (90%), krajobrazu,
    czasami reportażu (5%).
    >
    > Czy różnica w jakości będzie zauważalna? Czy zyskam coś jeszcze? A może stracę?
    >
    > Pozdrawiam
    > Les
    >

    Moje trzy grosze:

    Jeżeli makro to 90% tego co robisz, to przejście na pełną klatkę będzie
    ruchem w złą stronę. Wynika to z faktu, że większa matryca oznacza
    konieczność uzyskania większego powiększenia fotografowanego obiektu
    (aby pokrył cały kadr), a to z kolei oznacza mniejszą głębię ostrości (w
    makro wraz ze wzrostem skali odwzorowania, maleje głębia ostrości). Z
    tego punktu widzenia do makro im mniejsza matryca, tym lepiej - do
    pewnej granicy, ponieważ im mniejsza matryca, tym gorsze parametry
    szumowe. Nie wiem czy wiesz, ale bardzo dobrze znany na tej grupie Marek
    Wyszomirski robił genialne zdjęcia makro kompaktem o małej matrycy.
    Jestem pewien, że mógłby udzielić w tym zakresie wielu bezcennych rad.
    Ja robiłem makro aparatem małoobrazkowym, później cyfrowym z matrycą
    APS-C, teraz robię aparatem FF, ale przełączam w tryb APS-C, a obecnie
    szukam aparatu, który będzie dedykowany do makro - z małą matrycą: m4/3
    lub CX.

    Do krajobrazu z kolei większa matryca jest lepsza - z powodu lepszego
    odwzorowania przejść tonalnych drobnych szczegółów, a także dlatego, że
    krajobraz zazwyczaj ma bardzo dużą rozpiętość tonalną, a duża matryca
    łatwiej sobie z tym radzi. Te cienie, które były nie do odratowania z
    powodu szumu w formacie APS-C, bez problemu wyciągam do rozsądnego
    poziomu w pełnej klatce. To, że przy dużej matrycy trudno uzyskać dużą
    głębię ostrości akurat tu ma niewielkie znaczenie (chyba że robisz
    krajobraz teleobiektywem) - robiłem krajobraz w formacie 4 x 5 cali i
    nie było problemu z głębią ostrości, obecnie robię na pełnej klatce i
    też nie ma problemu z głębią ostrości. A robiłem też aparatem
    średnioformatowym, małoobrazkowym, APS-C oraz kompaktem z matrycą 1/1,7"
    - generalnie im mniejsza matryca, tym krajobraz wychodził gorzej.

    Z kolei reportaż wymaga sprzętu dyskretnego - im mniejszy, tym lepiej,
    im cichszy, tym lepiej. Dlatego do reportażu coraz częśćiej używane są
    aparaty bezlusterkowe. Tu ciekawą opcją mogłby być Canon EOS M lub nawet
    coś z obszaru m4/3 - Panasonic G3, G5, GX1 czy Olympus PEN E-P3.

    Ale jeżeli nie chcesz gromadzić różnych aparatów do różnych zadań tylko
    chcesz mieć jeden aparat do wszystkiego, to zdecydowanie radziłbym
    pozostać przy formacie APS-C - to wydaje się najlepszym kompromisem.

    --
    Pozdrawiam
    Jakub
    =====================
    Jakub Roguski
    http://www.roguski.eu

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: