    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pełna klatka - czy to ma sens?
    Date: Thu, 9 Aug 2012 21:48:22 +0200

    > "Les" <s...@p...fm> wrote:

    > doszedłem do wniosku że muszę kupić nowy aparat i tu nastąpiła duża
    > wątpliwość, bo...
    [...]
    > czy ma sens przejść na 5D (raczej mk1) + 17-40 4L + pozostałe pod
    > pełną klatkę.
    [...]
    > Czy różnica w jakości będzie zauważalna? Czy zyskam coś jeszcze? A
    > może stracę?

    Na pewno zyskasz na wadze :)) - wszystkie FF to ciężkie grzmoty,
    głównie z powodów marketingowych jako uzasadnienie dla ceny premium -
    - dla mnie to bardzo ważne, a wiec porażka.

    Stracisz... Jeszcze bardziej na dyskrecji. W sytuacji, gdy
    komórkowcy focą jak opętani to ja dopiero słyszę teksty: "Proszę nie
    robić zdjęć!", albo: "Mmm, dobry sprzęt... Dużo ma pikseli?", czy też:
    "To do jakiejś gazety?", a wcale nie mam największego sprzęta - jakoś
    w społeczeństwie nie ma skojarzenia, że telefon robi zdjęcia (nawet,
    jeśli widać, że robi) - dopiero widok aparatu z osłoną p.słon. (noszę na
    stałe ze względu na nieprzewidywalność sytuacji) uruchamia w głowach
    wszystkie dzwonki ostrzegawcze... Chętnie kupiłbym aparat jasnoszary,
    zgodny z luminancją skóry, ale nawet w niskich Pentaksach z przebrankami
    do wyboru nie było dokładnie takiej oferty.

    Zatem przy dzisiejszej ofercie FF będzie dobry z zestawem peleryna
    niewidka + przenośne pola dryfowe do dźwigania... :)

    Natomiast jeśli chodzi o jakość... Ostatnio troszkę wypadłem
    z tematu, ale Canona w dalszym ciągu cechuje niezwykła subtelność -
    - pozostał już JEDYNYM producentem, u którego postęp jakości obrazu jest
    bardzo subtelny, w praktyce niemal niezauważalny (nie analizowałem
    ostatniej trzycyfrówki, ale o żadnej rewolucji nie słyszałem). Zatem FF
    pozostaje jedynym sposobem na poprawę jakości w C, no ale na niskim ISO
    najmniej to będzie widoczne.

    Canon nie jest również mistrzem wierności kolorów (czerwień!), więc
    jeśli chcesz sprawdzać jakieś modele pod tym kątem, to niektóre
    testownie robią zdjęcie ColorCheckera w stałym świetle. Jeśli obrabiasz
    rawy, to najlepiej gdyby wynik testowy też był w rawie (a to już rzadko
    spotykane) - obrobić sampla w swoim workflow i wyniki zmierzyć jakimś
    progsem testowym (ja używam do tego Frame [pełnej wersji]), a następnie
    porównać wyniki do 40D, albo do referencyjnych modeli wszystkich marek.

    Ale oczywiście można też korygować wszystkie swoje rawy z automatu.

    To tak subiektywnie ode mnie.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]