  • Data: 2010-03-23 22:06:34
    Temat: Re: Panoramka
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 22 Mar 2010, Norbert wrote:

    > Mowa o tym, to jest najnowsza wersja tego wynalazku
    > http://allegro.pl/item970269017_okulary_3d_revelator
    _elsa_obsluguja_kazda_gre.html

    > Tylko ze to pod CRT,

    Ano. Na razie trzymam ;) (CRT)

    > stery pod stare karty, systemy,

    *AKTUALNE* karty NVidii, systemy Windows.
    Akurat tu Nvidia się "wykazuje", zwolennicy ATI od lat usiłują się
    doprosić o drivery stereo, grochem o ścianę.

    > teraz pewnie pod LCD tego sie nie odpali.

    Trzeba by mieć odpowiedni LCD.
    Żeby było śmieszniej - *teraz* są już dostępne rozwiązania, które maja
    szanse na to aby się przyjąć.
    Ba, jakby dało się gdzie obejrzeć, to sam może bym kupił... ;)
    (powód niżej - okulary).

    Rok-dwa temu *również* były stosowne konstrukcje, ale "zamknięte",
    firmowe, o nieznanej specyfikacji, do których trzeba było dokupywać
    sobie dedykowane oprogramowanie (o czym producent niekoniecznie
    raczył wspominać) aby korzystać do różnych celów ze stereowizji,
    i z podanych wyżej powodów IMVHO *raczej* skazane na zdechnięcie
    (rozwiązania skazane, nie monitory).
    Np Hyunday wypuścił takie monitory, były dostępne w .pl

    > A przeciez dobre LCD maja szybkie czasy ktore pozwola
    > zrobic 50 FPS, po 25 na oko.

    Za mało.
    Zauważ, że przez ponad połowę każdej klatki przy rozwiazaniu z okularami
    LCD oko ma *CZARNY* obraz.
    Najwyraźniej "standard" 2x60Hz, czyli wyświetlanie 120Hz, wystarczający
    jako tako na CRT, został uznany za "ujdzie" również dla LCD, bo właśnie
    tyle się robi. O tym dlaczego lepiej 600Hz pisywałem przy innych okazjach ;)
    na razie niech to 120Hz się przyjmie.
    Na to DVI i HDMI mają za małą przepustowość sygnału :>, w odróżnieniu
    od CRT nie ma jak *prosto* balansować proporcją pasmo/rozdzielczość
    (monitora CRT używam do stereo w 800x600, max 1024x768 i już).
    Do tego współczesne monitory LCD buforują obraz na czas "przetwarzania"
    (przetwarzania o różnej postaci, od odkodowania HDMI do "poprawiaczy"
    obrazu), i wcale nie są to małe opóźnienia, nie gwarantowane że stałe,
    o ich wielkości może przekonać np. taki filmik:
    http://www.youtube.com/watch?v=cOGHUBakFoo
    (gdzieś od 40. sekundy).
    To ze *matryca* ma opóźnienie 3ms to dopiero ćwierć sukcesu ;)

    Niemniej są już dedykowane do stereo monitory LCD, dla "full HD"
    czyli 1920x1080 pikseli wymagają dual-DVI, może i najtańsze nie
    są, ale model Samsunga - 3322RZ, 22", TN, jest w .pl dostępny <1500zł

    Nawet na allegro widywałem.
    O, tu jest z okularami:
    http://allegro.pl/item966499984_zestaw_samsung_22_sm
    2233rz_vision_nvidia_3d.html

    Pic w tym, że NVidia do ich obsługi dała okularki, które mają
    sterowanie bezprzewodowe (podczerwień?), kosztujące trochę drogo
    (okularów może być *kilka*!), a jako że wizja idzie 2xDVI, obawiam
    się iż sygnałów na analogowym (z DVI-I) pozwalających sterować
    okulary z linku wyżej może nie być :(

    Jak ktoś wie, czy przy karcie dual-DVI sterującej monitor dual-DVI
    z co najmniej jednym DVI-D będą działały okulary w "standarcie ELSA",
    to proszę dać znać :D

    pzdr, Gotfryd