  • Data: 2015-12-03 17:56:00
    Temat: Re: Pakowanie struktur
    Od: "M.M." <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Thursday, December 3, 2015 at 5:29:03 PM UTC+1, Maciej Sobczak wrote:

    > Przecież nikt nie każe rozpoznawać formatu na podstawie danych. O ile zrozumiałem
    nawiązanie do protokołów sieciowych, to format jest zwykle znany z góry.
    Jeśli przyszły dane w formacie znanym na podstawie protokołu, to trzeba
    napisać konwersję zgodną z danym formatem. Rozmowa, w kontekście znanego
    protokołu, zarówno o kopiowaniu bit po bicie, jak i o kopiowaniu z
    użyciem operatora konwersji (int), nie ma sensu. Rozmawialiśmy o
    szczególikach, typu:
    1) można się przejechać na big/lit endian
    2) najpierw memcpy, potem operator rzutowania
    3) różny padding w strukturach
    4) różny rozmiar inta na różnych platformach lub wersjach programu.

    > Co to znaczy zgodnych formatach? Jest jeden format (zwykle znany) i trzeba go
    zdekodować na poszczególne pola (albo odwrotnie - spakować ze znanych wartości pól).
    Te triki z pragmą, polami bitowymi albo rzutowaniem wskaźników to są złe rozwiązania.

    Dlaczego złe? Jeśli ktoś wysyła tablicę struktur wyrównanych do 1 bajta, to
    sytuacja ma się odwrotnie niż pisałeś: Jedynie przez przypadek odczyt
    zadziała na strukturach wyrównanych do 4 bajtów. Dlatego są złe, że nie
    używa się przenośnych funkcji do wysłania i odebrania każdego pola? Owszem
    to drobna wada. Ale wyobraź sobie, że ktoś pisze program tylko na windows i
    tylko na x86, ma strutkurę z 20ma polami i zamiast napisać
    write( &strukt , sizeof(strukt) , file )
    pisze 20 razy:
    write( unwersalny_format_int( strukt.pole1 ) , uniwersalny_rozmiar_int( strukt.pole1
    ) , file );

    Zgodzę się, że kod z memcpy jest ryzykowny, ale po pierwsze ryzyko to pojawia
    się tylko w określonych sytuacjach, a aktywne unikanie tego ryzyka zajmuje
    czas. Zobacz jak łatwo rypnąć się po poprawce pól w strukturze.