eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaPWM, silnik szczotkowy, odciążenie diodyRe: PWM, silnik szczotkowy, odci??enie diody
  • Data: 2017-02-16 05:39:56
    Temat: Re: PWM, silnik szczotkowy, odci??enie diody
    Od: a...@m...uni.wroc.pl szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:
    > Jest silnik szczotkowy 18V 100W, wyci?gni?ty z wkr?tarki i za?o?ony do
    > wiertarki sto?owej. Silnik na ja?owych obrotach bierze sta?y pr?d w miar?
    > niezale?nie od napi?cia - ok. 2A. Po zatrzymaniu go r?k? pr?d leci mocno
    > w g?r?, spokojnie przekracza 10A (przy napi?ciu ok. 7V; przy wy?szym nie
    > sprawdza?em, bo to bydl? jest naprawd? mocne).
    >
    > Zrobi?em do niego prosty regulator PWM (b?d? chcia? zrobi? regulator ze
    > stabilizacj? obrot?w, ale to temat na kolejnego posta). Uk?ad wykonawczy
    > klasyczny - tranzystor IRFZ44N, do tego dioda zabezpieczaj?ca (r?wnolegle
    > do silnika) MBRF745 (Schottky, 45V, 7.5A).
    >
    > Problem jest taki, ?e przy zatrzymaniu silnika r?k? dioda dostaje mocno po
    > dupie - grzeje si? jak diabli (a 1N4007, kt?ra by?a wcze?niej, rozpad?a
    > si? na p?? praktycznie natychmiast). Sam silnik gra (jak to przy PWM -
    > kilkaset Hz). Pr?du, kt?ry ta dioda na siebie bierze, (jeszcze) nie
    > mierzy?em.
    >
    > Pierwsza kwestia to odci??enie diody (mam wra?enie, ?e po zatrzymaniu tego
    > silnika przy wy?szym napi?ciu te? niewiele z tej diody mo?e zosta?, a
    > takie zatrzymanie mo?e si? zdarzy? - wierc? nie tylko PCB), druga to
    > uspokojenie silnika, ?eby nie gra? PWM-em (nie wiem czy to nie jest dla
    > niego szkodliwe, podejrzewam ?e nie). Zastanawiam si?, czy lepiej b?dzie
    > wrzuci? szeregowo z silnikiem jaki? d?awik, czy dorzuci? mu r?wnolegle
    > kondensator, czy mo?e obie te opcje (d?awik szeregowo, a za nim r?wnolegle
    > kondensator). Prawd? m?wi?c boj? si? troch? o ten kondensator. Wtedy jest
    > te? opcja diody - czy przed d?awikiem, czy mo?e i przed (do ochrony
    > tranzystora) i za (do ochrony kondensatora)?
    >
    > Co by?cie zrobili?

    Daj wieksza diode. Dlawik pomoze o tyle ze doda troche opornosci,
    ale poza tym moze powiekszyc prad diody. Maly kondensator jest
    dobry do tlumienia zaklucen. Tak duzy by ograniczyc prad diody
    przerzuci straty na przelaczenie tranzystora. Prad mozesz
    ograniczyc obnizajac napiecie zasilania, zmniejszajac
    czestotliwosc PWM czy dodajac opor. Kazde z tych ma
    zle konsekwencje. W szczegolnosci, przy malej czestotliwosci
    PWM masz mocno pulsujacy prad i wibracje ktore mechnika musi
    wytlumic. Jak czestotliwosc PWM jest dostatecznie duza
    by miec ciagly przeplyw pradu (co jest korzystne dla
    ograniczenia strat i wibracji) to prad dzieli sie
    miedzy tranzystor a diode w stosunku w przyblizeniu zadanym
    przez wypelnienie. Przy tym silniku napiecie zasilania PWM
    raczej powinno byc 18V lub wiecej. Wtedy przy jakis
    35% wypelnienia i zatrzymanym silniku bedzie rzedu 10A w
    silniku z 6.5A przez diode a 3.5A przez tranzystor.

    Prad diody mozesz ograniczyc odpowiednim sterowaniem,
    ale moment obrotowy silnika zalezy od pradu, a
    przy zatrzymanym silniku znaczna czesc pradu plynie
    przez diode. Tranzystor dales z rezerwa, proporcjonalnie
    to wypadaloby diode ze 30-50A.

    --
    Waldek Hebisch

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: