  • Data: 2017-02-16 12:27:21
    Temat: Re: PWM, silnik szczotkowy, odciążenie diody
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Hello Adam,

> [...]
    > wiertarki stołowej. Silnik na jałowych obrotach bierze stały prąd w miarę
    > niezależnie od napięcia - ok. 2A. Po zatrzymaniu go ręką prąd leci mocno
    > w górę, spokojnie przekracza 10A (przy napięciu ok. 7V; przy wyższym nie
    > sprawdzałem, bo to bydlę jest naprawdę mocne).
    > Zrobiłem do niego prosty regulator PWM (będę chciał zrobić regulator ze
    > stabilizacją obrotów, ale to temat na kolejnego posta). Układ wykonawczy
    > klasyczny - tranzystor IRFZ44N, do tego dioda zabezpieczająca (równolegle
    > do silnika) MBRF745 (Schottky, 45V, 7.5A).

    Za słaba dioda - musi być na taki prąd, jaki maksymalnie pobiera
    silnik. I na radiatorze!

    [...]

    > uspokojenie silnika, żeby nie grał PWM-em (nie wiem czy to nie jest dla
    > niego szkodliwe, podejrzewam że nie). Zastanawiam się, czy lepiej będzie
    > wrzucić szeregowo z silnikiem jakiś dławik, czy dorzucić mu równolegle
    > kondensator, czy może obie te opcje (dławik szeregowo, a za nim równolegle
    > kondensator).

    Obie opcje. I znacznie wyższa częstotliwość.

    > Prawdę mówiąc boję się trochę o ten kondensator.

    Dlaczego? Wejdź na częstotliwość ponadakustyczną i będziesz mógł dać
    kondensator foliowy kilka uF.

    > Wtedy jest też opcja diody - czy przed dławikiem, czy może i przed (do ochrony
    > tranzystora) i za (do ochrony kondensatora)?

    Diodę normalnie - nie cuduj. Po co za dławikiem? Przed czym chcesz
    chronić kondensator?

    > Co byście zrobili?

    Źródło prądowe na UC3843 :P

    --