    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: PICowanie
    Date: Fri, 11 Oct 2013 17:56:54 +0200
    <l35dk5$950$1@node1.news.atman.pl> <l35rdb$bid$1@mx1.internetia.pl>
    <l36gv3$epe$1@node1.news.atman.pl> <l36qhe$fnn$1@mx1.internetia.pl>
    <l36rtk$lsf$1@node2.news.atman.pl> <l3799j$v30$1@mx1.internetia.pl>
    <a...@n...neostrada.pl>
    <l38io6$2ld$1@mx1.internetia.pl>

    On 2013-10-11 11:59, Sylwester Łazar wrote:
    > Nawyk dokumentowania kodu mam już od 15 roku życia.

    Ja od 12-go, mając w ręku ZX Spectrum - Z80, przez 6502, 8051, 680x0,
    8086, arm, mips. Znam(łem) assemblery wszystkich i we wszystkich
    pisałem. I obecnie programuje ogromna aplikację w C++ na duzym systemie
    i w wolnych chwilach roluje bity na GPIO AVRka. Skażenie asm nie
    przeszkodziło mi znajdywać zalety zarówno programowania
    wysokopoziomowego jak i asm, dosuje obie techniki, wliczając to takie
    ciekawoski jak programowanie deklaratywne czy constrains a nawet
    ostatnio kawalek w prawie-prologu się trafił (na uC :). Używam wielu
    narzedzi, a nie tylko młotka asm, bo problemy mam różne więc i narzędzia
    też.

    > Jednak wyrobienie sobie takiego nawyku przez kilkanaście lat pracy,
    > powoduje, że teraz to idzie szybko.

    Mam znajomego ktory niezwykle szybko kopie doły łopatą. Do tego stopnia
    ze konkuruje z minikoparkami. Czy jesteś pewny że kopanie łopatą ma
    jednak przyszłość? Bo ja tak, sprawdza mi się w ogródku.

    > Wiadomym jest, że jak stukasz w klawiaturę wpisując ~destruktory w C++,
    > czy inne konstrukcje, nie dodając żadnych komentarzy zawsze będzie to
    > szybsze,
    > niż rysowanie algorytmu, dokładanie opisu słownego po polsku czy angielsku,
    > kopiowanie tekstu, czy tworzenie historii zmian.

    Szybsze będzie tworzenie unit testów, abstrakcji oraz czytelnego kodu
    które pozwolą w pełni przetestować kod zamiast pisania komentarzy które
    po miesiącu nie mają nic wspólnego z rzeczywistością bo nie istnieje
    żadnej przymus aby były synchronicznie zmieniane z kodem. W "zespole"
    jednoosobowym bywają z tym problemy. Wobraź sobie jak to wygląda w
    zespole N>1.

    > a) przyjemność zabrania się za analizę kodu przedstawionego na kolorowym
    > algorytmie,

    Ja mam przyjemnośc nie analizowania kodu tylko stwierdzenia jakie
    warunki brzegowe ma realizować widząc testy. Implementacja ma tylko tyle
    na znaczeniu że musi mieć założoną złożoność bądź restryckje czasowe.

    > b) poprawianie, czy adaptacja kodu nie zabiera już tyle czasu, a wręcz
    > przyspiesza.

    Refaktoring kodu przyspiesza kiedy masz testy.

    > c) uruchamianie jest już formalnością i czasem jest tak, że rysujesz/piszesz
    > program 3 dni,
    > a samo uruchamianie z oscyloskopem czy analizatorem stanów - kilka godzin.

    Patrz, zupełnie jak przetestowany kod in virto.

    > Gdy znajdziemy błąd, często pada od razu po spojrzeniu w dokumentację
    > zdania:
    > " No tak... śmieszny błąd"

    Albo jak padnie unit test to patrzymy w kod i naprawiamy.

    > Dzieje się tak, gdyż poświęcając dużo czasu na przygotowanie kodu, zanim
    > zacznie się pisać słowa w dowolnym języku programowania, już wcześniej
    > korygujemy wiele błędów natury logicznej, składni, nazwy, czy zwykłych
    > pomyłek.

    Dzieie się tak gdy przygotujesz sobie test suide na długo przed
    napisaniem pierwszego słowa kluczowego algorytmu.

    > Po wpisaniu kodu - jest on już niemal pewny.

    Ba, przetestowany kod jest nie tylko pewny, ale i *przetestowany*.

    > Zmiany zwyczajowo dokonują się poprzez poprawę kilkunastu znaków w kodzie.
    > A w większości pewnie w komentarzach i historii zmian.

    Która to historia znajduje się w systemie kontroli wersji który bez
    watpienia używasz.

    > Samo wpisanie daty 2013103 to już 7 znaków :-)

    Tym bardziej że zbędne.

    > Odpowiadając na Twoje zapytanie - tak kod jest zawsze rozwojowy.
    > I tak miało być w założeniu.

    Nie wątpie że łopata można kopać dziury różnych kształtów.

    > W związku z tym czasem podrzucam żonie mój algorytm sprzed nastu lat na
    > 8051,
    > a żona przerabia go na PIC32 zmieniając (bardzo optymalnie zresztą) kod.

    Zupełnie jak kompilator pawie każdego języka.

    > Uczę tej pracy też dzieci, więc już trójka z mojej całej piątki opanowała
    > rysowanie algorytmów,
    > choć są dopiero na poziomie <liceum.

    3 łopaty kopią szybciej niż jedna :P

    Odkryłeś kwadratowe koło i je pielęgnujesz piłując pieczołowicie rogi aż
    wyjdzie romb. Bez wątpienia warsztat masz znakomity, znajomość asm w
    jednym palcu, ale czy na pewno widziałeś jak wygląda warsztat
    przeciętnego programisty poza twoim domem? Wiesz ile i jakich narzędzi
    używa, jak pracuje w zespole bądź samotnie, ile twoich problemów
    rozwiązano w latach 70-tych i gdzie obecnie znajdują się jezyki
    programowania? Programiści embedded to czesto skansen osobliwości i
    rozwiązań poroblemów które albo nie istnieją albo zostały rozwiązane
    dziesięciolecia temu. Nie dalej jak miesiac temu trafilem na mistrza
    ktory programuje 8051 w edytorze hex pod dosem znając na pamięc kod
    *maszynowy*. Nie dalej jak wczoraj musiałem zmagaś się z
    systemverilogiem w którym ktoś intensywnie wymyśla nowe "lepsze"
    programowanie obiektowe ignorując to co wiemy od smalltalka.

    Nie zrozum mnie źle: szanuje Twoją pracę i wiedzę. Ale proszę, dla dobra
    ludzkosci, nie przedstawiaja jej jako wzorca dla kogokolwiek. Jesli Ci
    pasuje to ok, jesli sprawia radość to tym lepiej.

    Koniecznie obejrzyj to:

    http://vimeo.com/71278954

    Od 4:00 jest pouczający kawałek na temat "assembler jest najfajniejszy
    do wszystkiego".

    Tak, ten film to rodzaj żartu, ale czy nie ciekawy? Polecam dla
    wszystkich aby to obejrzeć do końca.