  • 1. Data: 2011-01-21 23:28:50
    Temat: Oszukane karty SDHC (?)
    Od: Andgro <b...@a...com>

    Witajcie.
    Jakieś 2 lata temu kupiłem pierwsza kamerkę "na karty". Buło to jakieś
    wodoodporne Sanyo Xacti HD (nie full HD). W specyfikacji napisali, że
    potrzebna jest karta klasy 6. I taką też dostałem razem z kamerą. Karta
    Adata 16GB, class 6. Okazało się, że po nagraniu połowy karty zaczynają
    ginąc pliki. Ginąć, lub uszkadzać się, bez różnicy. Zignorowałem wtedy
    ten problem i zaleciłem żonie, żeby mi dawała zawsze kartę do zgrania po
    użyciu, którą następnie czyściłem.
    Ostatnio kupiłem córce kamerkę Camileo X100. Był to błąd, i kamerkę czym
    prędzej z ulgą sprzedałem. Nie polecam tego kameropodobnego wyrobu. Ale
    nie w tym rzecz. Przy okazji pojawił się kolejny problem z kartami SD,
    co ciekawe również Adata.
    Otóż kupiłem 2 takie karty 8GB i 16GB, obydwie klasy 10. Jedna z nich
    włożyłem do tej kamery. I stała się podobna rzecz, jak wcześniej w
    przypadku Xacti, tyle że wcześniej, czyli po zapełnieniu mniejszego
    kawałka pamięci.
    To mnie już zaniepokoiło, i ściągnąłem sobie freeware'owy CardTest.
    Programem tym potraktowałem obydwie nowo nabyte karty Adata i
    potwierdziły się moje przypuszczenia. Pierwszy blok pamięci w każdej
    karcie (4GB) był rzeczywiście szybki. Zapis na poziomie 12-13MB/s. Ale
    dalej - na łeb, na szyję. Dalsze bloki zapisywały się ze zdecydowanie
    mniejszą prędkością która na dodatek miała ostre spadki chwilowe. W
    jednym przypadki spadki sięgały 1,5MB/s a w drugim 2,5MB/s a więc karty
    nie były nawet class 4. Na wszelki wypadek wypróbowałem na innym
    czytniku - to samo. To tłumaczy, dlaczego próba zapisu szybkiego
    strumienia video dawała uszkodzone lub przerwane pliki.

    Moim zdaniem wygląda na to, że producent tych kart założył szybkie
    struktury pamięci na dolny adres a wyżej wsadził struktury standardowe,
    albo nie udane. W ten sposób każdy pobieżny test wykazuje dużą szybkość.
    Pytanie, czy są to oryginalne karty Adata czy podróbki.

    Czy ktoś może potwierdzić podobne spostrzeżenia albo wyniki pomiarów?

    Teraz zamówiłem na próbę kartę Goodram klasy 10. Zobaczymy.

    --

    Pozdrawiam,

    A. Grodecki

    "Wszystkie zwierzęta są równe.
    Ale te, które mają futerko w trójkolorowe pasy, są równiejsze."

  • 2. Data: 2011-01-22 10:18:51
    Temat: Re: Oszukane karty SDHC (?)
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Pierwszy blok pamięci w każdej
    > karcie (4GB) był rzeczywiście szybki. Zapis na poziomie 12-13MB/s. Ale
    > dalej - na łeb, na szyję.

    Taki sam efekt zaobserwowałem na "zwykłych" kartach 1GB i 2GB.
    Dostęp do pierwszych sektorów gdzie zwykle jest struktura FAT był
    zdecydowanie szybszy niż do reszty karty.

    Paweł

  • 3. Data: 2011-01-22 10:35:48
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 22 Jan 2011 11:18:51 +0100, Paweł wrote:
    >Taki sam efekt zaobserwowałem na "zwykłych" kartach 1GB i 2GB.
    >Dostęp do pierwszych sektorów gdzie zwykle jest struktura FAT był
    >zdecydowanie szybszy niż do reszty karty.

    Hm, tylko ze o ile karta 16GB ma pewnie kilka chipow, to 1GB, ajk
    niezbyt stara, chyba tylko jeden.

    Czyzby jakis cache ?

    J.

  • 4. Data: 2011-01-24 19:37:47
    Od: Andgro <b...@a...com>

    No i co Panowie?
    Tak mało z Was używa w sprzętach szybkich kary SD/SDHC? Nie macie
    aparatów foto na karty SD, w których szybkość transferu to podstawa
    szybkiego powtórzenia fotki, szczególnie w trybie zdjęć seryjnych?
    Nikt się nie pokusi(ł) o sprawdzenie, czy nie został "wykorzystany"? ;)

  • 5. Data: 2011-01-24 19:53:00
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2011-01-24 20:37, Andgro pisze:
> [...]
    > szybkiego powtórzenia fotki, szczególnie w trybie zdjęć seryjnych?
    > Nikt się nie pokusi(ł) o sprawdzenie, czy nie został "wykorzystany"? ;)

    miałem Sandiska Extreme III, teraz mam Sandiska Extreme III 8GB w wersji
    niby 30MB/s i z moich testów wyszło, że zapis w tej wersji "30MB/s" dużo
    szybszy nie jest i z żadną problemów nie ma.
    Może kup po prostu coś porządnego?

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 6. Data: 2011-01-24 19:59:28
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 Jan 2011 20:37:47 +0100, Andgro wrote:
> [...]
    >szybkiego powtórzenia fotki, szczególnie w trybie zdjęć seryjnych?
    >Nikt się nie pokusi(ł) o sprawdzenie, czy nie został "wykorzystany"? ;)

    Mamy mamy, ale nie wsadzamy do niego karty 16G, a jak bydle wolno
    zapisuje, to wina firmy Panasonic :-P

    J.

  • 7. Data: 2011-01-24 21:54:16
    Od: Andgro <b...@a...com>

    W dniu 2011-01-24 20:53, Michał Baszyński pisze:

> [...]
    > niby 30MB/s i z moich testów wyszło, że zapis w tej wersji "30MB/s" dużo
    > szybszy nie jest i z żadną problemów nie ma.

    Ja absolutnie nie sugeruję, że to problem generalny. Jestem przekonany,
    że są karty i karty. Cena zresztą tez nie bierze się z sufitu, nie ma
    się co czarować... jednak czym innym jest trzymanie parametrów "na styk"
    czy relatywnie niska trwałość, a czym innym po prostu OSZUSTWO jakim
    jest przypadek przeze mnie opisany, a przynajmniej jakim się wydaje być
    na podstawie moich testów.
    Po prostu liczę na przegląd kart dostępnych na rynku, ku ogólnej
    korzyści. Aby wykonać taki test, trzeba zrobić backup danych z karty i
    zapuścić analizę prędkości na całym obszarze adresowym tym programikiem:
    http://www.programosy.pl/program,cardtest.html

  • 8. Data: 2011-01-24 22:09:10
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2011-01-24 22:54, Andgro pisze:

> [...]
    > korzyści. Aby wykonać taki test, trzeba zrobić backup danych z karty i
    > zapuścić analizę prędkości na całym obszarze adresowym tym programikiem:

    pod Windows 7 nie widzi czytnika kart.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 9. Data: 2011-01-25 07:39:47
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

> [...]
    > szybkiego powtórzenia fotki, szczególnie w trybie zdjęć seryjnych?
    > Nikt się nie pokusi(ł) o sprawdzenie, czy nie został "wykorzystany"? ;)

    To może trochę zaskoczę. Mam aparat na karty CF. 8GB karta Kingstona
    (ElitePRO x133) po zapełnieniu do połowy - zapis jednej fotki tak ok.
    2-3s, parę zdjęć seryjnych - zapis kończy się po jakimś chorym czasie
    (pół minuty może?). W każdym razie używanie wcale niesympatyczne.
    Ta sama karta po wyczyszczeniu - zapis pojedynczej fotki trwa mniej niż
    sekundę na pewno (w każdym razie jest OK), zdjęcia seryjne - po
    zwolnieniu migawki chwilę (2s?)aparat jest jeszcze zajęty (oczywiście im
    dłuższa seria tym dłużej, ale znacznie krócej niż po połowie pojemności
    karty), zdjęcia robione jakby trochę wolniej niż na Lexarze.
    Czysta karta Lexara 300x PRO UDMA - zdjęcia seryjne - jakieś 30 zdjęć w
    serii - po zwolnieniu migawki aparat natychmiast gotowy do pracy.
    Zdjęcia robione jakby zupełnie bez dodatkowych opóźnień. To tyle z
    obserwacji, bo testów jako takich nie robiłem.

    DD

  • 10. Data: 2011-01-25 10:07:49
    Od: Andgro <b...@a...com>

    W dniu 2011-01-25 08:39, Dariusz Dorochowicz pisze:

> [...]
    > Zdjęcia robione jakby zupełnie bez dodatkowych opóźnień. To tyle z
    > obserwacji, bo testów jako takich nie robiłem.

    A więc jest potwierdzenie i do tego dotyczy karty CF. W sumie, bez
    różnicy - metoda oszustwa ta sama.
    Jeśli możesz, zrób przy okazji testy. Program który wskazałem testuje CF
    również. Jesli kłopoty pojawiają się wcześniej niz w połowie karty to
    może się okazać, że karta jest zrobiona np z 4 kości po 2GB i tylko
    pierwszy jest szybki "dla dobrego samopoczucia klienta". Większośc kart
    ma bardzo długą gwarancję, więc wystarczy mieć dowód zakupu.

    Rysuje się tu metoda postępowania po zakupie szybkiej karty SD: od razu
    do czytnika i przetestować prędkość a w razie oszustwa natychmiast z
    powrotem do sprzedawcy z reklamacją! Albo od razu pojechac do sklepu z
    laptopem. Tylko że test jest czasochłonny i trzeba mieć baterię dobrze
    naładowaną ;)