eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyOsobowy diesel w PRLRe: Osobowy diesel w PRL
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
    OSTED!not-for-mail
    From: Wiesiaczek <W...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Osobowy diesel w PRL
    Date: Fri, 11 Aug 2017 21:22:23 +0200
    Organization: ATMAN - ATM S.A.
    Lines: 123
    Message-ID: <oml05j$cme$1@node1.news.atman.pl>
    References: <598b6e6e$0$5158$65785112@news.neostrada.pl>
    <1glznmeciff15$.16mvs8a7h40ae.dlg@40tude.net>
    <omg0e1$g8o$1@node1.news.atman.pl> <omg1bo$qfg$1@news.agh.edu.pl>
    <omg33e$idu$1@node1.news.atman.pl>
    <598c2fce$0$15198$65785112@news.neostrada.pl>
    <omhvs2$nrp$1@news.agh.edu.pl>
    <598c8beb$0$5142$65785112@news.neostrada.pl>
    <omik37$gvi$1@node2.news.atman.pl> <omjhbr$t9t$1@node1.news.atman.pl>
    <omjsc8$lmg$1@node2.news.atman.pl> <omkmn0$egi$1@node2.news.atman.pl>
    <omkqlh$77j$1@node1.news.atman.pl>
    NNTP-Posting-Host: 5.172.255.105
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: node1.news.atman.pl 1502479348 13006 5.172.255.105 (11 Aug 2017 19:22:28
    GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 11 Aug 2017 19:22:28 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:52.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/52.1.1
    In-Reply-To: <omkqlh$77j$1@node1.news.atman.pl>
    Content-Language: pl-PL
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2612728
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 11.08.2017 o 19:48, RadoslawF pisze:
    > W dniu 2017-08-11 o 18:41, Wiesiaczek pisze:
    >
    >>>>>>>>> Między rokiem 86 a 90 osobiście kartek na ON używałem.
    >>>>>>>>> Jakich lat dotyczy twoje "właśnie nie"?
    >>>>>>
    >>>>>>> Wszystkie wygooglane źródła mówią, że na ropę kartek nie było.
    >>>>>>> A kartki na benzynę skasowano 1 stycznia 1989.
    >>>>>>
    >>>>>> A tak swoja droga ... co mysmy z ta benzyna robili ?
    >>>>>> Bo inne zrodla mowia, ze z destylacji ropy powstaja w miare rowne
    >>>>>> ilosci ON i benzyny ... to czemu benzyny nagle brakuje a ON nie ?
    >>>>>> Przeciez za PRL tych prywatnych samochodow bylo malo, a
    >>>>>> panstwowych duzo.
    >>>>>>
    >>>>>> -eksport benzyny ?
    >>>>>> -tych panstwowych ciezarowek tez bylo malo ?
    >>>>>> -do nich to ON importowalismy ?
    >>>>>> -maluch rzeczywiscie zmotoryzowal spoleczenstwo ... i rubli na
    >>>>>> paliwa zabraklo ?
    >>>>>>
    >>>>>> Zenek nam pewnie zaraz napisze o tych ciezarowkach na benzyne, ale
    >>>>>> czy w 1980 lub 1985 naprawde bylo ich tak duzo ?
    >>>>>
    >>>>> Trochę ich było, stara na benzynę (29) przestali produkować w 83r.
    >>>>> Fakt że szedł głównie do wojska bo firmy takiego zabytka nie chciały.
    >>>>
    >>>> Zupełnie z innego powodu.
    >>>> Benzynowy był bardziej niezawodny zimą i stąd produkcja benzyniaków
    >>>> dla wojska. Tam koszty paliwa nie były najważniejsze, tak samo
    >>>> zresztą, jak i dzisiaj.
    >>>
    >>> Ale wojsko dostawało tez dizle.
    >>> Pamiętam Stara 28 który dla armii był tak nowoczesny że nie
    >>> wolno było nim jeździć. Chwile później w państwowej firmie
    >>> na takiego stara kierowcy trafiali za karę.
    >>
    >> Mało pamiętasz :)
    >> Ja w tamtych czasach pracowałem w bazie transportowej i miałem do
    >> czynienia właśnie z Żukami benzynowymi (zabrałem głos w innej cześci
    >> wątku), oraz Starami 28 (inne również).
    >> Star 28 był na tamte czasy całkiem udaną konstrukcją i był filarem
    >> transportu w Polsce.
    >
    > W firmie transportowej pracowałem od 86 do 90 roku.
    > Star 28 nie był filarem transportu, był konstrukcją przejściową.
    > Instalacja elektryczna na 12V jak w Starze 29 ale rozruch
    > silnika z 24V więc dali dwa akumulatory.
    > I całość tak sprytnie podłączyli że ładował się tylko jeden.

    Ja pracowałem w firmie transportowej od 1975 roku i Star 28 był jednak
    tym filarem.
    Co więcej, byłem wtedy elektrykiem samochodowym i możesz być pewien, że
    w trakcie jazdy ładowały się obydwa akumulatory (połączone wtedy
    równolegle), choć faktycznie rozruch był z dwóch połączonych szeregowo.
    Przekaźnik od tego systemu był zaś pod/za siedzeniem dysponenta
    (pasażera). :)
    Oczywiście nie muszę wyjaśniać zalet stosowania napięcia 24V do rozruchu?




    > O ile kierowcy dwu skrzyniowców radzili sobie częstą zamianą
    > akumulatorów to trzeci ze zwyżką (podnośnik koszowy) kilka razy
    > przylatywał po pomoc nie mogąc odpalić mając w górze kosz z ludźmi.
    > Filarem w firmie gdzie pracowałem były Ziły 130 i Kamazy.
    > W większości krajowych firm filarem były Jelcze, potem Ziły i Kamazy
    > a jeszcze dalej Tatry i Liazy. Stary to mogły być filarem w latach
    > sześćdziesiątych do rozpowszechnienia się Jelczy.
    >
    >>>> Nie siej propagandy.Bzdury piszesz.
    >>>
    >>> W firmach Jelcze jeździły cały rok, niezależnie od pogody.
    >>> Miały też od Starów większą ładowność.
    >>> O ile rozumiem że wojsku pasował Star 606 z uwagi na napęd
    >>> na wszystkie trzy osie to Star 29 których mieli masę
    >>> takich udogodnień nie miał.
    >>
    >> Star 66 był całkiem udanym samochodem terenowym i taki miałem w
    >> drużynie. Oczywiście benzyna (można go było zapalić z korby) i system
    >> napędów na wszystkie osie zdecydowały o jego zastosowaniach jako
    >> samochodu liniowego.
    >> Star 29 nie miał potrzeby bycia terenówką, ponieważ służył jako
    >> samochód zaopatrzenia, transportu wewnętrznego etc.
    >
    > Problem że wojsko miało mało terenówek a sporo zwykłych starów 29.
    > Batalion zaopatrzenia który teoretycznie na wypadek wojny miał
    > zaopatrywać całą dywizję miał jeden w miarę terenowy samochód
    > ze skrzynia ładunkową. Był to Kraz z fabrycznie zepsutym
    > wspomaganiem kierownicy. Cała reszta skrzyniowych to były
    > Stary 29 i jeden Star 28 (taki nowoczesny że miał zakaz wyjazdów).
    > Z ciekawostek przyrodniczych na zetenie mieli Lublina i dwa Stary 25.
    > To było w Okręgu Warszawskim, w innych było lepiej?

    Byłem właśnie w okręgu warszawskim. Batalion zaopatrzenia miał właśnie
    (tak jak wcześniej pisałem), Stary 29. I to było wystarczające.
    W jednostce, gdzie służyłem, podstawą były Stary 66, na których było
    zainstalowane oprzyrządowanie bojowe, w moim przypadku aparatura
    łączności i zasilania.


    >>> Inna sprawa ze na wypadek wojny to te wszystkie Jelcze i
    >>> tak miały przydział mobilizacyjny do armii. :-)
    >>
    >> Tak zresztą jak i obecnie, łącznie z samochodami osobowymi.
    >
    > Nie do końca tak jak obecnie.
    > Dzisiaj przydział mobilizacyjny ma (lub miał do niedawna)
    > jakiś promil osobówek i motocykli. Kiedyś taki miały wszystkie
    > państwowe ciężarówki. Cały PKS towarowy o czym mało kto wie
    > był taką zamaskowana filią wojska.
    > Cała dyrekcja była oficerami rezerwy i jeszcze do lat osiemdziesiątych
    > panował tam zwyczaj że pisząc pisma do innego oddziału poza
    > stanowiskiem, nazwiskiem i imieniem dopisywano stopień wojskowy.
    >
    >
    > Pozdrawiam


    --
    Wiesiaczek (dziś z podkarpackiej wsi)
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
    Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: