-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
OSTED!not-for-mail
From: Wiesiaczek <W...@v...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Osobowy diesel w PRL
Date: Fri, 11 Aug 2017 21:22:23 +0200
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 123
Message-ID: <oml05j$cme$1@node1.news.atman.pl>
References: <598b6e6e$0$5158$65785112@news.neostrada.pl>
<1glznmeciff15$.16mvs8a7h40ae.dlg@40tude.net>
<omg0e1$g8o$1@node1.news.atman.pl> <omg1bo$qfg$1@news.agh.edu.pl>
<omg33e$idu$1@node1.news.atman.pl>
<598c2fce$0$15198$65785112@news.neostrada.pl>
<omhvs2$nrp$1@news.agh.edu.pl>
<598c8beb$0$5142$65785112@news.neostrada.pl>
<omik37$gvi$1@node2.news.atman.pl> <omjhbr$t9t$1@node1.news.atman.pl>
<omjsc8$lmg$1@node2.news.atman.pl> <omkmn0$egi$1@node2.news.atman.pl>
<omkqlh$77j$1@node1.news.atman.pl>
NNTP-Posting-Host: 5.172.255.105
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node1.news.atman.pl 1502479348 13006 5.172.255.105 (11 Aug 2017 19:22:28
GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Fri, 11 Aug 2017 19:22:28 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.1.1
In-Reply-To: <omkqlh$77j$1@node1.news.atman.pl>
Content-Language: pl-PL
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2612728
[ ukryj nagłówki ]W dniu 11.08.2017 o 19:48, RadoslawF pisze:
> W dniu 2017-08-11 o 18:41, Wiesiaczek pisze:
>
>>>>>>>>> Między rokiem 86 a 90 osobiście kartek na ON używałem.
>>>>>>>>> Jakich lat dotyczy twoje "właśnie nie"?
>>>>>>
>>>>>>> Wszystkie wygooglane źródła mówią, że na ropę kartek nie było.
>>>>>>> A kartki na benzynę skasowano 1 stycznia 1989.
>>>>>>
>>>>>> A tak swoja droga ... co mysmy z ta benzyna robili ?
>>>>>> Bo inne zrodla mowia, ze z destylacji ropy powstaja w miare rowne
>>>>>> ilosci ON i benzyny ... to czemu benzyny nagle brakuje a ON nie ?
>>>>>> Przeciez za PRL tych prywatnych samochodow bylo malo, a
>>>>>> panstwowych duzo.
>>>>>>
>>>>>> -eksport benzyny ?
>>>>>> -tych panstwowych ciezarowek tez bylo malo ?
>>>>>> -do nich to ON importowalismy ?
>>>>>> -maluch rzeczywiscie zmotoryzowal spoleczenstwo ... i rubli na
>>>>>> paliwa zabraklo ?
>>>>>>
>>>>>> Zenek nam pewnie zaraz napisze o tych ciezarowkach na benzyne, ale
>>>>>> czy w 1980 lub 1985 naprawde bylo ich tak duzo ?
>>>>>
>>>>> Trochę ich było, stara na benzynę (29) przestali produkować w 83r.
>>>>> Fakt że szedł głównie do wojska bo firmy takiego zabytka nie chciały.
>>>>
>>>> Zupełnie z innego powodu.
>>>> Benzynowy był bardziej niezawodny zimą i stąd produkcja benzyniaków
>>>> dla wojska. Tam koszty paliwa nie były najważniejsze, tak samo
>>>> zresztą, jak i dzisiaj.
>>>
>>> Ale wojsko dostawało tez dizle.
>>> Pamiętam Stara 28 który dla armii był tak nowoczesny że nie
>>> wolno było nim jeździć. Chwile później w państwowej firmie
>>> na takiego stara kierowcy trafiali za karę.
>>
>> Mało pamiętasz :)
>> Ja w tamtych czasach pracowałem w bazie transportowej i miałem do
>> czynienia właśnie z Żukami benzynowymi (zabrałem głos w innej cześci
>> wątku), oraz Starami 28 (inne również).
>> Star 28 był na tamte czasy całkiem udaną konstrukcją i był filarem
>> transportu w Polsce.
>
> W firmie transportowej pracowałem od 86 do 90 roku.
> Star 28 nie był filarem transportu, był konstrukcją przejściową.
> Instalacja elektryczna na 12V jak w Starze 29 ale rozruch
> silnika z 24V więc dali dwa akumulatory.
> I całość tak sprytnie podłączyli że ładował się tylko jeden.
Ja pracowałem w firmie transportowej od 1975 roku i Star 28 był jednak
tym filarem.
Co więcej, byłem wtedy elektrykiem samochodowym i możesz być pewien, że
w trakcie jazdy ładowały się obydwa akumulatory (połączone wtedy
równolegle), choć faktycznie rozruch był z dwóch połączonych szeregowo.
Przekaźnik od tego systemu był zaś pod/za siedzeniem dysponenta
(pasażera). :)
Oczywiście nie muszę wyjaśniać zalet stosowania napięcia 24V do rozruchu?
> O ile kierowcy dwu skrzyniowców radzili sobie częstą zamianą
> akumulatorów to trzeci ze zwyżką (podnośnik koszowy) kilka razy
> przylatywał po pomoc nie mogąc odpalić mając w górze kosz z ludźmi.
> Filarem w firmie gdzie pracowałem były Ziły 130 i Kamazy.
> W większości krajowych firm filarem były Jelcze, potem Ziły i Kamazy
> a jeszcze dalej Tatry i Liazy. Stary to mogły być filarem w latach
> sześćdziesiątych do rozpowszechnienia się Jelczy.
>
>>>> Nie siej propagandy.Bzdury piszesz.
>>>
>>> W firmach Jelcze jeździły cały rok, niezależnie od pogody.
>>> Miały też od Starów większą ładowność.
>>> O ile rozumiem że wojsku pasował Star 606 z uwagi na napęd
>>> na wszystkie trzy osie to Star 29 których mieli masę
>>> takich udogodnień nie miał.
>>
>> Star 66 był całkiem udanym samochodem terenowym i taki miałem w
>> drużynie. Oczywiście benzyna (można go było zapalić z korby) i system
>> napędów na wszystkie osie zdecydowały o jego zastosowaniach jako
>> samochodu liniowego.
>> Star 29 nie miał potrzeby bycia terenówką, ponieważ służył jako
>> samochód zaopatrzenia, transportu wewnętrznego etc.
>
> Problem że wojsko miało mało terenówek a sporo zwykłych starów 29.
> Batalion zaopatrzenia który teoretycznie na wypadek wojny miał
> zaopatrywać całą dywizję miał jeden w miarę terenowy samochód
> ze skrzynia ładunkową. Był to Kraz z fabrycznie zepsutym
> wspomaganiem kierownicy. Cała reszta skrzyniowych to były
> Stary 29 i jeden Star 28 (taki nowoczesny że miał zakaz wyjazdów).
> Z ciekawostek przyrodniczych na zetenie mieli Lublina i dwa Stary 25.
> To było w Okręgu Warszawskim, w innych było lepiej?
Byłem właśnie w okręgu warszawskim. Batalion zaopatrzenia miał właśnie
(tak jak wcześniej pisałem), Stary 29. I to było wystarczające.
W jednostce, gdzie służyłem, podstawą były Stary 66, na których było
zainstalowane oprzyrządowanie bojowe, w moim przypadku aparatura
łączności i zasilania.
>>> Inna sprawa ze na wypadek wojny to te wszystkie Jelcze i
>>> tak miały przydział mobilizacyjny do armii. :-)
>>
>> Tak zresztą jak i obecnie, łącznie z samochodami osobowymi.
>
> Nie do końca tak jak obecnie.
> Dzisiaj przydział mobilizacyjny ma (lub miał do niedawna)
> jakiś promil osobówek i motocykli. Kiedyś taki miały wszystkie
> państwowe ciężarówki. Cały PKS towarowy o czym mało kto wie
> był taką zamaskowana filią wojska.
> Cała dyrekcja była oficerami rezerwy i jeszcze do lat osiemdziesiątych
> panował tam zwyczaj że pisząc pisma do innego oddziału poza
> stanowiskiem, nazwiskiem i imieniem dopisywano stopień wojskowy.
>
>
> Pozdrawiam
--
Wiesiaczek (dziś z podkarpackiej wsi)
"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)
Następne wpisy z tego wątku
- 11.08.17 21:41 RadoslawF
- 11.08.17 21:53 RadoslawF
- 11.08.17 21:58 Wiesiaczek
- 11.08.17 22:13 RadoslawF
- 12.08.17 08:20 J.F.
- 12.08.17 08:27 Wiesiaczek
- 12.08.17 08:37 Wiesiaczek
- 12.08.17 10:45 RadoslawF
- 12.08.17 10:55 RadoslawF
- 12.08.17 11:29 J.F.
- 12.08.17 15:27 Wiesiaczek
- 12.08.17 20:53 RadoslawF
- 12.08.17 21:02 RadoslawF
- 13.08.17 13:21 Wiesiaczek
- 13.08.17 14:51 RadoslawF
Najnowsze wątki z tej grupy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
- Baterie litowe takie bezpieczne
- nie leci płyn hamulcowy ze stalowego przewodu
- SAMOCHODY BĘDĄ CORAZ DROŻSZE. PRZEMYSŁ MA PROBLEM. POTRZEBUJEMY ZMIANY I GOSPODARCZE ZERO #40
- piszę list do św Mikołaja
- czyste powietrze
- Planeta płonie
- zginął podczas zmiany kól
Najnowsze wątki
- 2024-11-08 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-08 Szczecin => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-11-08 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-08 Wrocław => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Engineer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Inżynier <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-08 Gdańsk => Software .Net Developer <=
- 2024-11-08 Akumulator Hyundai
- 2024-11-08 Warszawa => Manager/Specialist e-commerce (B2C) <=
- 2024-11-08 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-08 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-08 znaj podstawe
- 2024-11-08 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=