-
Data: 2017-08-12 08:27:57
Temat: Re: Osobowy diesel w PRL
Od: Wiesiaczek <W...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 11.08.2017 o 21:53, RadoslawF pisze:
> W dniu 2017-08-11 o 21:22, Wiesiaczek pisze:
>
>>>>>>>>>>> Między rokiem 86 a 90 osobiście kartek na ON używałem.
>>>>>>>>>>> Jakich lat dotyczy twoje "właśnie nie"?
>>>>>>>>
>>>>>>>>> Wszystkie wygooglane źródła mówią, że na ropę kartek nie było.
>>>>>>>>> A kartki na benzynę skasowano 1 stycznia 1989.
>>>>>>>>
>>>>>>>> A tak swoja droga ... co mysmy z ta benzyna robili ?
>>>>>>>> Bo inne zrodla mowia, ze z destylacji ropy powstaja w miare
>>>>>>>> rowne ilosci ON i benzyny ... to czemu benzyny nagle brakuje a
>>>>>>>> ON nie ?
>>>>>>>> Przeciez za PRL tych prywatnych samochodow bylo malo, a
>>>>>>>> panstwowych duzo.
>>>>>>>>
>>>>>>>> -eksport benzyny ?
>>>>>>>> -tych panstwowych ciezarowek tez bylo malo ?
>>>>>>>> -do nich to ON importowalismy ?
>>>>>>>> -maluch rzeczywiscie zmotoryzowal spoleczenstwo ... i rubli na
>>>>>>>> paliwa zabraklo ?
>>>>>>>>
>>>>>>>> Zenek nam pewnie zaraz napisze o tych ciezarowkach na benzyne,
>>>>>>>> ale czy w 1980 lub 1985 naprawde bylo ich tak duzo ?
>>>>>>>
>>>>>>> Trochę ich było, stara na benzynę (29) przestali produkować w 83r.
>>>>>>> Fakt że szedł głównie do wojska bo firmy takiego zabytka nie
>>>>>>> chciały.
>>>>>>
>>>>>> Zupełnie z innego powodu.
>>>>>> Benzynowy był bardziej niezawodny zimą i stąd produkcja
>>>>>> benzyniaków dla wojska. Tam koszty paliwa nie były najważniejsze,
>>>>>> tak samo zresztą, jak i dzisiaj.
>>>>>
>>>>> Ale wojsko dostawało tez dizle.
>>>>> Pamiętam Stara 28 który dla armii był tak nowoczesny że nie
>>>>> wolno było nim jeździć. Chwile później w państwowej firmie
>>>>> na takiego stara kierowcy trafiali za karę.
>>>>
>>>> Mało pamiętasz :)
>>>> Ja w tamtych czasach pracowałem w bazie transportowej i miałem do
>>>> czynienia właśnie z Żukami benzynowymi (zabrałem głos w innej cześci
>>>> wątku), oraz Starami 28 (inne również).
>>>> Star 28 był na tamte czasy całkiem udaną konstrukcją i był filarem
>>>> transportu w Polsce.
>>>
>>> W firmie transportowej pracowałem od 86 do 90 roku.
>>> Star 28 nie był filarem transportu, był konstrukcją przejściową.
>>> Instalacja elektryczna na 12V jak w Starze 29 ale rozruch
>>> silnika z 24V więc dali dwa akumulatory.
>>> I całość tak sprytnie podłączyli że ładował się tylko jeden.
>>
>> Ja pracowałem w firmie transportowej od 1975 roku i Star 28 był jednak
>> tym filarem.
>
> W latach siedemdziesiątych i firmie wożącej towar na miejscu
> mógł być. Ile samochodów miała ta firma w tej zajezdni/bazie
> gdzie pracowałeś?
OK. 200, z czego właśnie większość to Stary 28. Było też trochę Żuków,
Nys, chyba ze cztery Jelcze.
>> Co więcej, byłem wtedy elektrykiem samochodowym i możesz być pewien,
>> że w trakcie jazdy ładowały się obydwa akumulatory (połączone wtedy
>> równolegle), choć faktycznie rozruch był z dwóch połączonych szeregowo.
>> Przekaźnik od tego systemu był zaś pod/za siedzeniem dysponenta
>> (pasażera). :)
>
> A jak przekaźnik się zepsuł to nowego nie było i kierowca robił to
> co opisałem. A to były czasy że wielu rzeczy nie było w sklepach.
Bez żartów:)
To był specjalny przełącznik, dosyć spora konstrukcja i sprzedawanie go
w sklepach byłoby zabawne. Do Syreny, Warszawy i wielu innych po prostu
nie był potrzebny.:)
Na bazie, gdzie pracowałem, były sprowadzane wprost do magazynu części i
po problemie.
Zamiana akumulatorów mogła się zdarzyć w wypadku awarii na całkowitym
odludziu, ale o takim przypadku nie słyszałem:)
>> Oczywiście nie muszę wyjaśniać zalet stosowania napięcia 24V do rozruchu?
>
> Nie musisz.
>
>>> O ile kierowcy dwu skrzyniowców radzili sobie częstą zamianą
>>> akumulatorów to trzeci ze zwyżką (podnośnik koszowy) kilka razy
>>> przylatywał po pomoc nie mogąc odpalić mając w górze kosz z ludźmi.
>>> Filarem w firmie gdzie pracowałem były Ziły 130 i Kamazy.
>>> W większości krajowych firm filarem były Jelcze, potem Ziły i Kamazy
>>> a jeszcze dalej Tatry i Liazy. Stary to mogły być filarem w latach
>>> sześćdziesiątych do rozpowszechnienia się Jelczy.
>>>
>>>>>> Nie siej propagandy.Bzdury piszesz.
>>>>>
>>>>> W firmach Jelcze jeździły cały rok, niezależnie od pogody.
>>>>> Miały też od Starów większą ładowność.
>>>>> O ile rozumiem że wojsku pasował Star 606 z uwagi na napęd
>>>>> na wszystkie trzy osie to Star 29 których mieli masę
>>>>> takich udogodnień nie miał.
>>>>
>>>> Star 66 był całkiem udanym samochodem terenowym i taki miałem w
>>>> drużynie. Oczywiście benzyna (można go było zapalić z korby) i
>>>> system napędów na wszystkie osie zdecydowały o jego zastosowaniach
>>>> jako samochodu liniowego.
>>>> Star 29 nie miał potrzeby bycia terenówką, ponieważ służył jako
>>>> samochód zaopatrzenia, transportu wewnętrznego etc.
>>>
>>> Problem że wojsko miało mało terenówek a sporo zwykłych starów 29.
>>> Batalion zaopatrzenia który teoretycznie na wypadek wojny miał
>>> zaopatrywać całą dywizję miał jeden w miarę terenowy samochód
>>> ze skrzynia ładunkową. Był to Kraz z fabrycznie zepsutym
>>> wspomaganiem kierownicy. Cała reszta skrzyniowych to były
>>> Stary 29 i jeden Star 28 (taki nowoczesny że miał zakaz wyjazdów).
>>> Z ciekawostek przyrodniczych na zetenie mieli Lublina i dwa Stary 25.
>>> To było w Okręgu Warszawskim, w innych było lepiej?
>>
>> Byłem właśnie w okręgu warszawskim. Batalion zaopatrzenia miał właśnie
>> (tak jak wcześniej pisałem), Stary 29. I to było wystarczające.
>> W jednostce, gdzie służyłem, podstawą były Stary 66, na których było
>> zainstalowane oprzyrządowanie bojowe, w moim przypadku aparatura
>> łączności i zasilania.
>
> U mnie mieli dwa terenowe z warsztatami na kółkach. Ale zaopatrzenie
> to trzeba było wozić benzyniakami na gaźniku z napędzaną
> jedną osią. Znajdź takich co byli w artylerii i spytaj jak
> wyglądało dostarczenie amunicji działom rozłożonym na poligonie
> przy kiepskiej pogodzie.
Nie znam nikogo z artylerii, ale wiem, ze takie były realia.
Nie zdziwiło by mnie też, gdyby amunicję zdarzało się dowozić furmanką.
Stary 66 były znacznie droższe i sądzę, że po prostu ich nie wystarczało
do wszystkich zastosowań. W końcu jest jakaś sensowna ilość samochodów,
które można wyprodukować w ciągu roku i tego nawet najlepszy (ha ha :) -
obecny) ustrój nie przeskoczy.
Zresztą obecnie też widuję na ulicach (rzadko) samochody wojskowe z
napędem na jedną oś. Po co im to? Nie wiem.
--
Wiesiaczek (dziś z podkarpackiej wsi)
"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)
Następne wpisy z tego wątku
- 12.08.17 08:37 Wiesiaczek
- 12.08.17 10:45 RadoslawF
- 12.08.17 10:55 RadoslawF
- 12.08.17 11:29 J.F.
- 12.08.17 15:27 Wiesiaczek
- 12.08.17 20:53 RadoslawF
- 12.08.17 21:02 RadoslawF
- 13.08.17 13:21 Wiesiaczek
- 13.08.17 14:51 RadoslawF
- 13.08.17 16:37 Wiesiaczek
- 13.08.17 16:46 Robert Wańkowski
- 13.08.17 20:37 RadoslawF
- 13.08.17 20:56 Adam
- 13.08.17 22:54 cef
- 13.08.17 23:26 Tomasz Stiller
Najnowsze wątki z tej grupy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
- Baterie litowe takie bezpieczne
- nie leci płyn hamulcowy ze stalowego przewodu
- SAMOCHODY BĘDĄ CORAZ DROŻSZE. PRZEMYSŁ MA PROBLEM. POTRZEBUJEMY ZMIANY I GOSPODARCZE ZERO #40
- piszę list do św Mikołaja
- czyste powietrze
- Planeta płonie
- zginął podczas zmiany kól
Najnowsze wątki
- 2024-11-08 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-08 Szczecin => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-11-08 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-08 Wrocław => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Engineer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Inżynier <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-08 Gdańsk => Software .Net Developer <=
- 2024-11-08 Akumulator Hyundai
- 2024-11-08 Warszawa => Manager/Specialist e-commerce (B2C) <=
- 2024-11-08 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-08 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-08 znaj podstawe
- 2024-11-08 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=