-
61. Data: 2019-02-14 15:16:19
Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
W dniu 2019-02-14 o 08:05, Miroo pisze:
>>> Pytanie: z jaką prędkością najlepiej jechać, żeby było najbardziej
>>> ekonomicznie? Załóżmy,
>>> że czas przejazdu trasy np. 300 km jest nieistotny, bo nam się nie
>>> spieszy.
>>
>> Zdefiniuj lepiej:
>> Bo nie wykańczając przed terminem silnika trzeba jechać na
>> najmniejszych ekonomicznych obrotach na najwyższym biegu.
>> W benzyniakach to najczęściej w okolicy 2 tyś obrotów.
>> Jak nie twój samochód lub masz w dupie silnik a liczy się
>> tylko spalanie to na tym samym silniku w okolicach 1-1,2 tyś
>> obrotów. Takie ustawienia lubią mieć "ekologiczne" pojazdy
>> z automatyczną skrzynią biegów.
>
> To chyba trzeba mieć sporo cylindrów, żeby się tak dało. Moje benzyniaki
> nie bardzo chciały zejść poniżej 2000 obr.
Wystarczy cztery. Sprawdzono na tak "silnych" maszynach jak Polonez Caro
czy Lanos z najmniejszym silnikiem, formalnie 1,4 w rzeczywistości 1,35.
Pytanie jaką pojemność miały te twoje benzyniaki?
No chyba że piszesz automatycznej skrzyni, tam zależy od ustawień
producenta, w starszych nastawy pozwalały jechać na wyższych obrotach.
Pozdrawiam
-
62. Data: 2019-02-14 15:46:01
Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello J.F.,
Thursday, February 14, 2019, 1:23:30 PM, you wrote:
>>> Pytanie: z jaką prędkością najlepiej jechać, żeby było
>>> najbardziej ekonomicznie? Załóżmy,
>>> że czas przejazdu trasy np. 300 km jest nieistotny, bo nam się nie
>>> spieszy.
>>Jeśli liczysz tylko koszty, to najniższą rozsądną na najwyższym
>>biegu.
> hm, mam tych biegow 6, myslisz ze na 5-ce przy 70 wyjdzie wieksze
> spalanie niz na 6-ce przy 90 ?
Sprawdź. I licząc koszty dodaj roboczogodziny :P
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
63. Data: 2019-02-14 16:21:38
Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Wed, 13 Feb 2019 23:52:24 +0100, Irek.N. napisał(a):
>> Ale tez mozna sie pomylic.
>
> Mam klienta za W-wą. Za każdym razem jak tam jadę to się łapię na
> spkojnej jeździe do 1/3 trasy, a później rura...
To tym bardziej :-)
>> Hm, a gdyby dodatkowo byl inny bieg ?
> Przy tych prędkościach chyba na ostatnim zawsze jedzie.
Nie podales co za auto :-)
> Zastanawiam się jeszcze nad jednym. Buda jest mało opływowa chyba,
> typowy suv. Czy jest możliwe, że przy wyższej prędkości turbulencja jest
> mniejsza?
Ogolnie mozliwe, zobacz
https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/dragspher
e.html
zwykla kula, a spada wspolczynnik przy pewnej predkosci.
I to ponoc z powodu wiekszych turbulencji !
Ale zeby "typowy suw" tez tak mial ? Troche watpie, pewnie z natury m
duzo turbulencji
> Czuć że lepiej ciągnie, ale może to właśnie mniejszy opór a nie większa moc?
http://www.pl.vortex-generators.com/turbulizatory.ht
ml
J.
-
64. Data: 2019-02-14 17:10:07
Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
Od: Cavallino <c...@k...pl>
W dniu 13-02-2019 o 23:52, Irek.N. pisze:
>> Ale tez mozna sie pomylic.
>
> Mam klienta za W-wą. Za każdym razem jak tam jadę to się łapię na
> spkojnej jeździe do 1/3 trasy, a później rura...
No ale co, po tym spokojnym kawałku dolewasz do pełna i mierzysz ile weszło?
Bo jak sugerujesz się wskazaniami kompa - no to już wiesz gdzie tkwi błąd.
-
65. Data: 2019-02-14 17:12:07
Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
Od: Cavallino <c...@k...pl>
W dniu 14-02-2019 o 09:05, Marek pisze:
> W dniu 2019-02-13 o 21:55, RoMan Mandziejewicz pisze:
>> Hello Marek,
>>
>> Wednesday, February 13, 2019, 11:42:22 AM, you wrote:
>>
>>> jadę sobie kilka godzin ekspresówką moim benzynowym TSI i tak się
>>> zastanawiam, z jaką prędkością
>>> najlepiej jechać, żeby było najbardziej ekonomicznie. Jak jadę np.
>>> 110 km/h, to na 6 biegu
>>> silnik ma 2400 obr/min, a jak 150 km/h to trochę ponad 3000 km/h. W
>>> pierwszym przypadku jest
>>> mniejszy opór powietrza, co przekłada się na mniejszą stratę
>>> energii, ale silnik pracuje z mniejszym
>>> momentem obrotowym, więc nie wykorzystuję maksymalnie jego mocy. W
>>> drugim przypadku występuje większa
>>> strata energii z powodu większego oporu powietrza, ale silnik na
>>> wyższych obrotach pracuje bardziej
>>> wydajnie.
>>> Pytanie: z jaką prędkością najlepiej jechać, żeby było
>>> najbardziej ekonomicznie? Załóżmy,
>>> że czas przejazdu trasy np. 300 km jest nieistotny, bo nam się nie
>>> spieszy.
>>
>> Jeśli liczysz tylko koszty, to najniższą rozsądną na najwyższym biegu.
>
> Właśnie po to zapytałem tu, żeby dowiedzieć się, jaka to jest ta
> "najniższa rozsądna"
> prędkość ;-)
Zależy od tego po czym jedziesz.
Na dwupasmówce, to tak ze 150. ;-)
-
66. Data: 2019-02-14 17:18:13
Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Thu, 14 Feb 2019 13:46:52 +0100, r...@k...pl napisał(a):
> Thu, 14 Feb 2019 13:23:30 +0100, w <5c655e13$0$503$65785112@news.neostrada.pl>,
> "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(-a):
>
>> Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości grup
>> dyskusyjnych:9328371199$2...@s...com.
..
>> Hello Marek,
>>>> Pytanie: z jaką prędkością najlepiej jechać, żeby było
>>>> najbardziej ekonomicznie? Załóżmy,
>>>> że czas przejazdu trasy np. 300 km jest nieistotny, bo nam się nie
>>>> spieszy.
>>
>>>Jeśli liczysz tylko koszty, to najniższą rozsądną na najwyższym
>>>biegu.
>>
>> hm, mam tych biegow 6, myslisz ze na 5-ce przy 70 wyjdzie wieksze
>> spalanie niz na 6-ce przy 90 ?
>
> Sądzę, że tak.
> I sądzę, ze na 6-tce też możesz pojechać przy 70km/h.
Jesli dam rade 70, to porownwac trzeba 5-tke przy ~55 :-)
J.
-
67. Data: 2019-02-14 18:51:12
Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
Od: "Axel" <n...@s...mu>
wrote in message news:8g496eh796qo6s5qjk4ffuja90lu94t5ho@4ax.com...
>> >> 1. Najwolniej
>> >> 2. Max 70
>> >>
>> >> Obydwa warunki implikują inny niż wysoki bieg, max 3-4.
>>
>> >Bzdury. 70-tką spokojnie pojedziesz na 5. biegu, a dieslem to już w
>> >ogóle
>> >bez
>> >problemu.
>>
>> Na 5 tak, ale na 6 już niekoniecznie. U mnie na szóstce przy 100km/h mam
>> 2000 obr/min, a poniżej 1700 to już samochód nie jedzie. W instrukcji
>> zresztą mam, ze poniżej 1500 obr/min nie powinno sie jeździć.
> Czyli będziesz miał 1500obr/min przy 75km/h. Da się.
Założenia masz na samej górze. Nie da się. Tzn. da się, ale szkoda silnika.
--
Axel
-
68. Data: 2019-02-14 19:23:16
Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
Od: s...@g...com
W dniu środa, 13 lutego 2019 16:45:32 UTC-6 użytkownik Irek.N. napisał:
> > Wydaje ci sie.
> > Tak by moglo byc tylko i wylacznie gdyby silnik w twoim aucie byl okropnie
nieekonomiczny na nizszych obrotach.
> > Poszukaj charakterystyki tego silnika.
>
> Chyba tak nie jest, bo w spokojnej jeździe po mieście, na trasie porusza
> się w okolicach 1100-1300rpm. Automat oczywiście.
>
>
> > Dla mojego poza momentem i moca byl tez dodany wykres sprawnosci.
> > Jak znajdziesz charakterystyke dla Twojego silnika i tam ci wyjdzie ze sprawnosc
przy tych 160km/h (po odpowiednim sprawdzeniu predkosci obrotowej) jest ze dwa razy
wyzsza niz przy 110 to ci przyznam racje.
> > Ale jak to mowila francuzka spiewaczka: Marneszanse
> > A tak naprawde to po prostu cos zle liczysz. Albo polegasz na tym co ci komputer
wypisuje. A komputer czasem pisze bzdury.
> > Jesli przy tankowaniu ci tak wyszlo to tym bardziej to dziwne.
>
> Sam się dziwię. Mam wykres z hamowni, ale nic więcej.
> Komputer podaje z dokładnością dosłownie do 0.2 litra, w przeciwieństwie
> do mojego drugiego wozidła, w którym ponad litr spokojnie kłamie.
> Zresztą, łatwo się liczy, bo zazwyczaj poruszam się w okolicach 10/100,
> a bak ma 90 litrów. Jak widzę w okolicach 800 przejechane przy
> tankowaniu, to "śpię spokojnie".
>
Mylnie zakladasz ze komputer pokazuje prawde. I ze pokazuje ja caly czas. Nawet jak
mu wyjdzie na koniec jazdy dobre spalanie to nie znaczy ze pokazuje chwilowe tak jak
sie w cylindry leje.
W wiekszosci wypadkow tam jest kreatywna ksiegowosc i komp pokazuje cos jako tako
zgodne z rzeczywistoscia ale nie zawsze.
> Nie wiem i nie mam jak (nawet mi się nie chce) udowadniać. Sam nie
> rozumiem zjawiska. Nie sądzę abym się mylił, czuć po pedale, że mocniej
> ciągnie i wystarczy mniej nacisnąć aby jechał.
>
Nie ma co filozofowac.
Jedziesz w trase. Na tym dlugim odcinku (dajmy na to piotrkow-torun) tankujesz do
pelna w piotrkowie i cisniesz 160km/h do torunia. W toruniu dotankowujesz.
I wiesz co i jak.
To samo robisz drugi raz przy 120km/h.
Aby nieco sprecyzowac warto test zrobic i sledzic wiatr. U mnie czasem i 15-20%
roznicy jest miedzy z wiatrem i pod.
I co ma wyjsc wyjdzie.
Ale nie spodziewam sie ze ci auto jest optymalne przy 160. To nie formula1...
>
> Wiem. Mogę zrobić kawałek na tempomacie, zmieniając prędkość. Będą to co
> prawda zużycia chwilowe, ale powinno wyjść to o czym piszę.
>
Tempomat to juz zuplenie inna sprawa.
Jazda na tempomacie nie gwarantuje mniejszego spalania.
W skrocie: Silniki zazwyczaj sa sprawne kiedy konkretnie pracuja albo nie pracuja
wcale. Praca w posrednim zakresie jest taka se.
W praktyce aby miec male spalanie dobrze jest depnac konkretnie, rozpedzic sie do
predkosci przelotowej i odjac gazu. Ale nie duzo. Lekko. W niektorych autach nazywa
sie to coasting.
W efekcie spalanie jest nie za wysokie a predkosc utrzymana choc faluje w pewnym
zakresie.
Tempomat steruje silnikiem tak ze on ciagle ciagnie ze stala moca. To nie do konca
jest optymalne.
Ogolnie temat rzeka.
Ale zrob test jak napisalem wyzej. Jak ci wyjdzie ze przy 160km/h paliwa schodzi
mniej to trzeba sie bedzie gremialnie zastanowic co tu nie gra :)
-
69. Data: 2019-02-14 20:55:46
Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
Od: s...@g...com
W dniu czwartek, 14 lutego 2019 02:00:29 UTC-6 użytkownik r...@k...pl napisał:
> Wed, 13 Feb 2019 23:45:40 +0100, w <q426mb$cql$1@node1.news.atman.pl>,
> "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl> napisał(-a):
>
> > Sam się dziwię. Mam wykres z hamowni, ale nic więcej.
>
> Jakie masz na hamowni opory powietrza przy 160km/h? :D
To akurat nieistotne.
Istotne jest tylko to ile paliwa silnik zuzywa i jaka prace na kolach wykonuje. Ped
powietrza moze miec znaczenie ale nie za duze - przy chlodzeniu silnika.
Ale niestety raczej z hamowni sie nie dowie jaka jest sprawnosc silnika.
Bo pewnie mu nie podpieli komputera i nie zmierzyli dokladnie ile paliwa schodzi
przy jakim obciazeniu.
-
70. Data: 2019-02-14 22:10:32
Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
> No ale co, po tym spokojnym kawałku dolewasz do pełna i mierzysz ile
> weszło?
> Bo jak sugerujesz się wskazaniami kompa - no to już wiesz gdzie tkwi błąd.
No właśnie nie, pierwszy samochód w którym każda ćwiartka wskaźnika
oznacza dokładnie 200km. Serio, wskazania wychyłowego i kompa są
podejrzanie zgodne z rzeczywistymi wartościami.
Zrobię test o którym pisałem - sam jestem ciekaw, tylko muszę trafić
płaską i pustą trasę.
Miłego.
Irek.N.