    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Opornik w bazie tranzystora MOSFET: plusy i minusy
    Date: Tue, 13 Mar 2018 11:13:52 +0100

    W dniu 2018-03-13 o 03:25, Pszemol pisze:
    > Napisz coś więcej o tym robieniu źródeł prądowych z tranzystorów
    > wyjściowych - chętnie poczytam.

    Np. procek zasilany 5V to wyjście OC (podwieszone 4k7 do 5V) robię tak:
    Baza BC847 zasilana z nogi procka przez dzielnik 10k/(3k3 || 1n).
    Emiter połączony z GND przez 33 om.
    Wprowadziłem to do naszych urządzeń 20 lat temu i cały czas stosuję.
    Gdy przeszliśmy na procki 3V3 dzielnik zmienił się na 4k7/(3k3 || 1n).

    Jak w 2004 udałem się po raz pierwszy na badania EMC to na koniec
    zapytali, czy jakby podali Surge (1kV przez rezystor 40om - czyli około
    25A) na moje wejścia/wyjścia sygnałowe (nie wymagane, gdy połączenia
    krótkie), to czy by ubili urządzenie.
    Powiedziałem, żeby podali to się przekonamy.
    Oczywiście absolutnej pewności nie miałem, bo nigdy wcześniej nie miałem
    okazji tego sprawdzić, ale nie udało im się zrobić krzywdy moim urządzeniom.

    Sądzę (nie sprawdzałem), że BC847 mógłby nie przetrwać takiego Surge
    gdyby był silnie wysterowany i gdyby Surge przyszło gdy wyjście OC jest
    w stanie 0.

    Jesteśmy firmą bez tradycji - czyli nie ma praktycznej wiedzy
    przekazanej przez poprzednie pokolenia inżynierów. W połowie lat 90-tych
    natknęliśmy się na problemy naszych urządzeń, gdy były zainstalowane w
    najwyższym miejscu terenu w promieniu kilku km. Co burza to się coś
    wieszało bo zawsze jakiś piorun walnął w ten budynek.
    Wtedy zacząłem się interesować odpornością urządzenia na takie rzeczy i
    te źródła prądowe to jeden z efektów tamtego zastanawiania się.
    Nie oszczędzam na każdym elemencie - wręcz odwrotnie - staram się
    wszystko zrobić jak najlepiej - np. wszystkie filtry w zasilaniu zawsze
    stosuję dwusekcyjne - sekcja w.cz (z koralikiem ferrytowym) bliżej DCDC
    i sekcja m.cz (z dławikiem rzędu 100uH) dalej.
    Skutkiem tej w sumie przesady był kiedyś mail od jednego z instalatorów
    mniej więcej taki:
    W ten budynek, co ostatnio instalowaliśmy walnął piorun. Wszystko im
    wysiadło - routery, karty sieciowe, centralki telefoniczne, systemy
    alarmowe. Tylko Wasz system działa. Teraz wszyscy sobie zarobią a my nic :(.
    P.G.