    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Opłacalność świecenia: żarówki vs. świetlówki?
    Date: Sat, 19 Sep 2009 11:30:44 +0000 (UTC)

    Pan Paweł Bochenek napisał:

    > Dobre świetlówki to ostatnie kilkanaście lat dopiero.

    W takim razie ktoś je przede mną ukrywa. Owszem, widziałem akceptowalne,
    ale pod pewnymi warunkami. Na przykład gdyb trzeba oświetlić kilka tysięcy
    metrów kwadratowych sklepu, to da się ze względu na oszczędność wybrać
    jakiś kompromis.

    > Świetlówki mają złą opinię, bo ludziom kojarzą się z tymi starymi,
    > o trupim widmie, wiecznie mrugającymi, a oświetlającymi biura, szkoły
    > etc. Więc ja się góralom nie dziwię że gdy myślą o oświetleniu "salonu"
    > to świetlówek wogóle nie uwzględniają w swoich planach.

    Wspomniałem już jakiś czas temu, że indywidualny wybór źródeł światła
    podobny jest do wyboru żywności lub wina. Kupujemy to na co mamy ochotę,
    to co lubimy, do czego się przyzwyczailiśmy, na zasadzie "bo tak chcę",
    a nie dlatego, że ma więcej kalorii ze złotówki, procentów, czy lumenów
    z wata.

    Szkoda, że władza tej analogii nie zauważyła. Na żywność jest wiele
    norm, wszystko jest kontrolowane, żeby nam przypadkiem na brzuszek nie
    zaszkodziło. To samo można było zrobić ze świetlówkami. W trosce o nasze
    oczka opracować normy i zakazać sprzedaży badziewia (chyba że z "wyraźną
    i dobrze widoczną informacją, że lampa nie nadaje się do oświetlenia
    pomieszczeń domowych"). Wtedy nie trzeba by było zakazywać żadnych
    żarówek, bo ludzie by z własnej woli wybrali co dla nich lepsze.

    > A to tak.
    > Stąd naturalna moja refleksja, że skoro "władza" wie doskonale o tej
    > przekornej naturze ludzkiej, podejmuje decyzje tak by po przejściu
    > przez tą przekorność i tak wyszło tak jak planuje. Więc tak czy inaczej
    > pojawia się pytanie: co planuje? ;)

    Tutaj mam całkowitą pewność, że władzy na takie subtelności nie stać.

    > Być może tak jak piszesz, chodzi o zwiększenie konsumpcji na żarówki
    > o mniejszej mocy :]

    No to nie wyszło. Ja sobie zrobiłem wieloletni zapas żarówek o dużej
    i bardzo dużej mocy.

    --
    Jarek