    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Opis schematu tekstowo.
    Date: Sat, 10 Nov 2012 17:32:24 +0100

    On 2012-11-10 17:05, Piotr Gałka wrote:
    > Nie przeszkadza mi na schemacie jak szyna danych, czy adresowa jest
    > poprowadzona jedną grubą kreską, ale przeszkadza mi jak nie jest
    > poprowadzona wcale bo wtedy oznacza to, że czegoś podpiętego pod A0
    > można się spodziewać wszędzie - czyli jak długo bym schematu nie
    > przeglądał to nadal nie jestem pewien, czy nie przegapiłem gdzieś A0
    > napisanego przy jakimś druciku w kącie kartki.

    Chciałbym wiec mieć narzedzie takie:

    show drivers addressBus.A0
    show pins addressBus.A0

    To jest trywialne jak się już takie pliki posiada. Efekt może być też
    graficzny, w końcu generator normalnego schematu jest jak najbardziej
    możliwy.

    > A już namalowanie wszystkich kondensatorów blokujących razem przy
    > zasilaniu jest dla mnie utrudnianiem roboty sobie samemu.

    One nie mają znadnego sensu na schemacie. Fakt ich obecności zaciemnia
    obraz.

    > Wmalowując
    > dany element ustalam ile ma pinów zasilania i jakich i jakie
    > kondensatory na których mają być i czy bezpośrednio pod VCC, czy przez
    > koraliki ferrytowe (wymaga to czasem dokładnego przestudiowania karty
    > katalogowej). Jeśli zamiast namalować to koło elementu dam to gdzieś na
    > boku nie połączone (rysunkowo) z danym elementem to jak potem za
    > miesiąc/dwa będę projektował płytkę to musiałbym to wszystko od nowa
    > ustalać - jest tam na przykład równolegle ileś elektrolitów, tantali,
    > X7R, Y5V i bądź tu mądry który miał stać przy czym.

    Dalej rozmawiamy na innym poziomie. Dlamnie element firmy X wymagający 3
    kondensatorów blokujących zasilanie - nie da się popsuć bo zostanie
    dostarczony przez producenta w formie XXXAmplifierReferenceModule(
    power, input, output) który w środku ma scalaka i kilka elementów na
    około. Nie obchodzi Cie ile ma kondensatorów - to nie istotne, niech się
    tym martwi producent oraz router pcb a nie schemat gdzie przedstawiadz
    ideę a nie workaroundy na problemy scalaków.

    > Dobry schemat zawiera według mnie już plan EMC płytki.

    Myślę że to przegięcie. Schemat *ideowy* ma pokazywac ideę. Jesli
    pokazuje coś więcej - to już jest podejrzane. Mi brakuje np. mozliwości
    z jednego schematu wygenerowania dwóch pcb: prototypowej i finalnej.
    Najlepiej spójnie ze schematem przez cały czas. Ciężko zachowuje się
    spójnośc w schemacie wyglądającym jak rysunek picassa.

    > Ja to robię
    > grupując elementy tak jak mają potem być pogrupowane

    module powerRegulator( input ac, output dc12v)
    {
    element BC211 powerRegulator; //;)
    element ZenerDiode( 5.1V );
    }

    >, a ważne strefy
    > podziału oznaczam sobie liniami przerywanymi - elementy jednej strefy
    > nie mogą być za blisko drugiej, aby pojemnościowo (czy prądami
    > powrotnymi po GND) nie przekazywały zakłóceń, a każdy przewód
    > przechodzący między strefami musi być przemyślany.

    Wszystko to jest elementem pcb a nie schematu. To że zachowujesz
    porządek "liniami przerywanymi" to jest dokładnie to samo co mógłbym
    osiągnąc pisząc kod w róznych modułach grupując go ładnie pomiędzy nimi.

    > Aby schemat w formie tekstowej zawierał podobne informacje, które na
    > rysunku widać od razu, to musiałby wykraczać poza samą netlistę - bo
    > netlista to właśnie połączenie tych wszystkich kondensatorów razem.

    Przecież mowie - modularnośc. Być może nawet jakieś dziedziczenie. Żeby
    się dało tak:

    module powerSupply( out U1,U2 ) : implements StandardPowerSupply
    {
    external module singlePowerSupply< 5V > s1;
    external module singlePowerSupply< 12V > s2;

    s1.out connect U1;
    s2.out connect U2;
    }

    jak widzisz zrobilem coś na kształt szablonowego schematu i odbiłem jego
    dwie instancje w module powyżej. Mogę teraz singleSupply wymienić na
    impulsowe albo bateryjne. Resztę schematu to nie interesuje. W dodatku
    ten powerSupply jest wymienny miedzy kilkoma innymi schematami bo jest
    standardowym "powerSupply". W koncu jak zrobiłem jeden dobry to może nie
    warto wymyślać go co chwile na nowo, może za rok coś w nim poprawie.

    > Według mnie dla komputera oczywiście wygodniejszy jest zapis tekstowy
    > (ale binarny też mu wsio ryba) niż graficzny, ale dla człowieka - nigdy.

    Absolutnie się nie zgadzam z poglądem że nigdy. Mnie szlag trafia
    oglądając schemat mojego telewizora na ktorym *kompletnie* nic nie widać
    bo zamiast wydzielonych bloków mam radosą twórczośc jak wepchnąć
    wszystko na jedno A3. Dla mnie taki schemat to dokładnie to samo co
    netlista. Nie jest to human-friendly.