eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaOgraniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabilizator ? › Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabilizator ?
    From: Maciek Kot <j...@z...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Ograniczenie napięcie - kiedy rezystor a kiedy stabilizator ?
    Date: Mon, 26 Mar 2012 11:56:07 +0200

    W dniu 2012-03-26 11:29, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "Marek" <n...@e...spammer_stop> napisał w wiadomości
    >>
    > To jakim cudem R miałby zapewnić 5V ?
    > P.G.
    Wydaje mi się, ze jeżeli "Marek" zadaje tak podstawowe pytanie to nie
    jest elektronikiem i nie koniecznie zna prawo Ohma.
    Odpowiem Mu więc dokładniej:
    przy obniżaniu napięcia za pomocą opornika napięcie na odbiorniku
    wynosiło by
    U = 12V - (R x I)
    Przy zmianie prądu w granicach 0,2 do 0,5A i przy stałej oporności
    napięcie na obciążeniu zmieniło by się więc około kilkakrotnie
    np
    dla R=16 om
    Umax = 8,8V
    a Umin = 4V
    Są to wartości orientacyjne bo podany pobór prądu oceniany jest pewnie
    dla zasilania 5V.
    Przy tak zmiennym zasilaniu wartość prądu będzie inna więc zmiany
    napięcia będą trochę mniejsze
    Pozdrawiam
    MK