  • 21. Data: 2010-05-30 21:36:04
    Temat: Re: Ogniskowa - glebia ostrosci
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Sun, 30 May 2010 21:41:49 +0200, Mateusz Ludwin napisał(a):

    > W szczególności może zauważy to, że zmiana ogniskowej nie zmienia w
    > ogóle rozmycia tła.

    hmmm........ jesteś tego pewien????? A bawiłeś się kiedykolwiek
    lustrzanką z zoomem, czy tylko PS???? :-O

    --
    pzdr
    meping

  • 22. Data: 2010-05-31 07:00:36
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Dariusz Zygmunt napisał(a):
    > W niedziela, 30 maja 2010 21:41, Mateusz Ludwin wyraził następujacą opinię:

    > Hmm, no ale pytanie nie było o rozmycie tła a właśnie literalnie o GO a GO
    > nie istnieje bez krążka rozproszenia przy czym w przypadku fotografii
    > cyfrowej akurat minimalny {teoretyczny} krążek rozproszenia jest jasno
    > określony jako rozmiar piksela :-)

    Nie, no skadże.
    Dla fotografii cyfrowej przyjmuje się ten sam krążek rozproszenia, jak
    dla analoga o tym samym rozmiarze nośnika.
    Zajrzyj na dofmaster.

    Piksele są znacznie mniejsze i wychodziłoby, że głębia ostrości z 5dmkII
    jest zawsze papierowa...

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 23. Data: 2010-05-31 08:17:42
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    W dniu 5/31/2010 9:00 AM, Jan Rudziński pisze:

> [...]
    > Zajrzyj na dofmaster.
    > Piksele są znacznie mniejsze i wychodziłoby, że głębia ostrości z 5dmkII

    Masz rację, wyraziłem się co najmniej nieprecyzyjnie. Piksel jest
    jednokolorowy więc musi być brana co najmniej czwórka pikseli matrycy,
    do tego dochodzi jeszcze antyaliasing i obróbka "firmware'owa" RAWa więc
    rzeczywisty krążek jest znacznie większy.
    Nie chciałem wnikać w szczegóły a już na pewno nie chodziło mi {tym
    razem} ;-) o porównywanie technologii a jedynie o sam fakt, że
    rozdzielczość zdjęcia ma wpływ na GO przez wielkość krążka rozproszenia
    który nie może być mniejszy niż piksel obrazu - przy czym oczywiście
    może być z różnych przyczyn większy.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 24. Data: 2010-05-31 09:05:39
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Dariusz Zygmunt pisze:

    > To co {jak mi się wydaje} wszyscy - obszar mierzony od aparatu/obiektywu w
    > którym rozmiar nieostrości jest mniejszy niż średnica krążka rozproszenia.
    > A Ty jak uważasz?

    Oczywiście dopuszczalnego krążka rozproszenia definiowanego nie jako wartość
    bezwzględna,
    lecz jako wybrany (dość arbitralnie - pod kątem warunków obserwacji i medium
    wyjściowego)
    procent wielkości kadru, taki aby owo rozproszenie było jeszcze niezauważalne.

  • 25. Data: 2010-05-31 12:19:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2010-05-31, Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury> wrote:
    > Oczywiście dopuszczalnego krążka rozproszenia definiowanego nie jako wartość
    bezwzględna,

    Oczywiście. A co jest złego w zwyczajnym stwierdzeniu, że jest to obszar,
    w którym elementy sceny są akceptowalnie ostre?

    --
    Marcin

  • 26. Data: 2010-05-31 13:33:32
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    W dniu 5/31/2010 2:19 PM, Marcin Debowski pisze:

    > ... A co jest złego w zwyczajnym stwierdzeniu, że jest to obszar,
    > w którym elementy sceny są akceptowalnie ostre?

    "Akceptowalnie ostre" trudno podstawić do wzoru na GO ;-)

    Krążka rozproszenia nie można wybierać całkowicie arbitralnie, nie można
    zrobić dwu identycznych zdjęć i powiedzieć "na pierwszym niech KR ma
    0,01mm średnicy a na drugim 1mm" i liczyć na to że w ten sposób uda się
    zmienić GO.
    Krążek rozproszenia _wynika_ z {iloczynu?} rozdzielczości materiału na
    jakim zdjęcie się robi {film/matryca}, rozdzielczości zdjęcia
    {odbitka/wydruk} oraz jakość optyki.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 27. Data: 2010-05-31 13:44:48
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 31.05.2010 15:33, Dariusz Zygmunt wrote:

> [...]
    > Krążek rozproszenia _wynika_ z {iloczynu?} rozdzielczości materiału na
    > jakim zdjęcie się robi {film/matryca}, rozdzielczości zdjęcia

    Ostre jest to, co uważamy za ostre. I to jest najważniejsze kryterium
    przy ostrości. Przy krążku rozproszenia liczy się też medium docelowe i
    z jakiej odległości będzie oglądane. Decydująca jest rozdzielczość oczu,
    w końcu to przedostatni element przetwarzania obrazu, potem jest tylko mózg.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 28. Data: 2010-05-31 14:20:31
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    W dniu 5/31/2010 3:44 PM, b...@n...pl pisze:

> [...]
    > w końcu to przedostatni element przetwarzania obrazu, potem jest tylko mózg.

    Te całe gadanie o rozdzielczości wzroku, zalecanej odległości patrzenia
    to ... zresztą, mniejsza z tym co o tym myślę ;-) przejdźmy do konkretów.
    Jeśli tak bardzo dbasz o to jak postrzegają Twoje działa inni to czy:
    - robisz specjalną wersję swoich dzieł dla ludzi którzy mają więcej
    niż przeciętną ilość pręcików i czopków w siatkówce?
    - inną dla tych którzy mają ich mniej niż średnia?
    - pozwalasz oglądać swoje fotografie wyłącznie ludziom bez wad wzroku
    lub jeśli je mają to wyłącznie w okularach/szkłach kontaktowych?
    - do każdego zdjęcia robisz specjalny przyrząd utrzymujący
    oglądającego w optymalnej odległości od zdjęcia?
    - dobrze żeby ten przyrząd miał własne oświetlenie {bardzo przecież
    ważne przy odbiorze fotografii} oraz zasłony z czarnego aksamitu
    zapobiegające wpływom niewłaściwego oświetlenia?
    - zdjęcia w Internecie pokazujesz wyłącznie na swoim monitorze z
    zachowaniem wszystkich powyższych zasad?

    Jeśli nie robisz co najmniej tego to powyżej wymieniłem to racz nie
    wspominać o "rozdzielczości oczu" oraz "właściwej odległości".

    Na GO mają wpływ czynniki wyłącznie techniczne bo GO jest po prostu
    odległością od-do a nie wrażeniem artystycznym.

    Artystycznie to możesz oceniać bokeh a nie GO.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

  • 29. Data: 2010-06-01 05:00:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2010-05-31, Dariusz Zygmunt <i...@a...net> wrote:

    > "Akceptowalnie ostre" trudno podstawić do wzoru na GO ;-)

    Ale po co podstawiać i mieszać w to jakies groźne krążki? :) To raczeje nie chodzi,
    że "akceptowalnie ostre", niech będzie "ostre" i już. Wiadomo, że zalezy to od
    optyki, rozdzielczości matrycy, oka (stąd "akceptowalnie") etc. Zelezy też od
    długości fali, charakterystyki falowej materiału, temperatury, poziomu
    mechanicznych wibracji w otoczeniu i z tuzina innych czynników. Dlaczego cos na
    siłę faszerować pseudotechnicznym bełkotem jak zwyczajowa definicja jest jak
    najbardziej poprawna i dodatkowo każdy ją rozumie? :)

    --
    Marcin

  • 30. Data: 2010-06-01 09:59:05
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    W dniu 6/1/2010 7:00 AM, Marcin Debowski pisze:

    > Ale po co podstawiać i mieszać w to jakies groźne krążki? :) ...

    Bo tak definiuje się GO?

    > siłę faszerować pseudotechnicznym bełkotem jak zwyczajowa definicja jest jak
    > najbardziej poprawna i dodatkowo każdy ją rozumie? :)

    To że czegoś nie rozumiesz nie znaczy że jest to bełkot a jedynie że
    brak Ci wiedzy a bez wiedzy możesz jedynie wierzyć, ale na pewno nie
    rozumieć :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --