-
21. Data: 2010-04-25 19:17:52
Temat: Re: Odgłos jazdy na wstecznym
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Sun, 25 Apr 2010 16:57:35 +0200, BartekK wrote:
>Dodatkowo: przekładnia zbudowana na skośnych zębach służy do kręcenia
>się w jedną stronę, ponieważ siły działające na koła są też "w osi" -
>zębatki pod wpływem siły przekazywanej przez przekładnię chcą się
>przesuwać (zgodnie ze skosem zębów) na swoich osiach, i dla kierunku tej
>siły są odpowiednie łożyskowania/oparcie zrobione. (tzn można by zrobić
>taką w obie, ale wymagałoby to większej komplikacji mechaniki)
Skos jest maly, a zwykle lozyska sobie radza z niewielkimi silami.
Albo dajemy skosne, ale i tak dajemy z oby stron ..
>> Ponoć w niektórych samochodach pierwszy bieg też jest na prostych
>> zębach, ale może dlatego że koła zębate w biegach do jazdy do przodu
>> mogą być większe niż w biegu wstecznym, nie wyje to aż tak bardzo.
>No np w maluchu (i nie, nie ma to nic wspólnego z brakiem synchronizacji
>jedynki w maluchu) ;) A ogólnie w konstrukcjach, gdzie bieg pierwszy ma
>wspólne zębatki ze wstecznym - takie małe uproszczenie
>mechaniczno-materiałowe, ale wymagające by zębatki "1" i "R" były ze
>sobą kompatybilne...
A jak to wyglada w maluchu - ktos zna moze rysunki, zdjecia ?
Bo ja sie przyzwyczailem ze kola biegow sa zazebione na stale, wiec
wyc powinny na kazdym biegu.
No i jak sa stale zazebione to nie mozna ich uzyc do wstecznego ..
J.
-
22. Data: 2010-04-25 19:42:24
Temat: Re: Odgłos jazdy na wstecznym
Od: BartekK <s...@N...org>
W dniu 2010-04-25 19:17, J.F. pisze:
> A jak to wyglada w maluchu - ktos zna moze rysunki, zdjecia ?
> Bo ja sie przyzwyczailem ze kola biegow sa zazebione na stale, wiec
> wyc powinny na kazdym biegu.
Jest "choinka" stała (jeden odlew z wszystkimi przełożeniami, wbrew
pozorom nie w kształcie choinki, bo przełożenia/zębatki nie idą po
kolei, ale idea ta sama) z zestawem przełożeń oraz zestaw zębatek (na
wspólnej osi, z synchronizatorami) przesuwanych "wybierakiem" tak że dla
uzyskania różnych przełożeń odpowiednie zębatki zostają przesunięte tak,
by zapasowały do swojej pary w "choince". Do wstecznego jest dodatkowa
zębatka na dodatkowej ośce, zapinana między zębatki normalnie od 1, co
daje odwrócenie obrotów.
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
23. Data: 2010-04-25 20:52:18
Temat: Re: Odg�os jazdy na wstecznym
Od: "kogutek" <k...@o...pl>
> Tomasz Pyra napisal(a):
>
> > Proste z�by s� mocniejsze, wi�c moşna zastosowa�
mniejszych rozmiarĂłw
> > ko�a z�bate. Sprawdza si� to dobrze
w�a�nie we wstecznym biegu gdzie
> > musi by� o jedno ko�o wi�cej, a wycie nie zmniejsza
jako� istotnie
> > komfortu jazdy.
> >
> > Pono� w niektórych samochodach pierwszy bieg teş jest na prostych
> > z�bach, ale moşe dlatego şe ko�a z�bate w biegach do
jazdy do przodu
> > mog� by� wi�ksze niş w biegu wstecznym, nie wyje to aş
tak bardzo.
>
> dzi�ki za rzeczow� odpowiedź. Swoj� drog� zawsze
mnie zastanawia�o
> to wycie na wstecznym.
>
> --
> pozdrawiam, Zbylut
> * Usenet news. Learn what you know, share what you don't *
Miły jesteś że podziękowałeś. Ale zapomnij na zawsze co ci kolega odpisał bo to
nieprawda. Zęby skośne mają większa wytrzymałość przy takiej samej szerokości
koła zębatego niż zęby proste. Coś co jest po skosie jest zawsze dłuższe od tego
co jest w poprzek. Wytrzymałość zęba zależy między innymi od jego długości. Niby
oszczędność niewielka bo skośny ząb jest niewiele dłuższy od prostego. Ale jak
fabryka zaoszczędzi na każdej skrzyni biegów kilogram to przy milionie skrzyń
robi się milion kilogramów specjalnej, czyi drogiej stali. Kilogram stali na
koła zębate to jakieś 5 do 8 dolców. Przy okazji zęby skośne ciszej pracują. Nie
napiszę dlaczego bo to dużo pisania i mi się nie chce. Zęby skośne mają wadę bo
wywołują pod obciążeniem siłę osiową. Ale sobie z tym poradzili. Proste zęby
stosuje się przy biegu wstecznym. Do tyłu nie jeździ się szybko i hałas nie jest
z tego powodu uciążliwy. Przy wstecznym jest jeszcze taki myk ze potrzebne jest
dodatkowe trzecie koło zębate żeby zmienić kierunek obrotów walka głównego. Nikt
się nie bawi w super konstrukcje tylko wszyscy robią to tak jak sto lat temu.
Nie synchronizowana jedynka to bardzo stara konstrukcja. Obecnie praktycznie nie
stosowana. Ostatni był chyba 126p. Za takim rozwiązaniem przemawiał kiedyś niski
koszt produkcji. W samochodach z nie synchronizowaną jedynką, bieg ten służył
tylko do ruszania. Jak samochód się turlał to dwójka wystarczała żeby
przyspieszał bez szarpania. Tak była wyliczona. W czasie jazdy na biegach innych
niż jedynka i wsteczny w takiej skrzyni biegów. Koła pierwszego biegu i
wstecznego nie były zazębione. Nie obracały się. Biegi synchronizowane są zawsze
zazębione. Łączy się je w pracujące pary za pomocą sprzęgieł kłowych
wyposażonych w hamulce, najczęściej cierne. Wycie na wstecznym wynika z tego ze
współpracują trzy koła o zębach prostych. Zauważ że w nowym samochodzie wyje
jakby ciszej. Jak skrzynia ma konkretny przebieg to się robi głośniej. Wynika to
z zużycia zębów. Zmieniają się kąty pod jakim współpracują zęby i stąd wycie. Ci
co mięli 126p mogą coś na ten temat powiedzieć. W tym samochodzie po pewnym
przebiegu jedynka robiła się bardzo głośna. A potem zaczynała wyskakiwać. Był to
skutek zużycia prostych zębów na choince i kole pierwszego biegu.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
24. Data: 2010-04-25 22:21:39
Temat: Re: Odgłos jazdy na wstecznym
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Sun, 25 Apr 2010 19:42:24 +0200, BartekK wrote:
>W dniu 2010-04-25 19:17, J.F. pisze:
>> A jak to wyglada w maluchu - ktos zna moze rysunki, zdjecia ?
>> Bo ja sie przyzwyczailem ze kola biegow sa zazebione na stale, wiec
>> wyc powinny na kazdym biegu.
>Jest "choinka" stała (jeden odlew z wszystkimi przełożeniami, wbrew
>pozorom nie w kształcie choinki, bo przełożenia/zębatki nie idą po
>kolei, ale idea ta sama) z zestawem przełożeń oraz zestaw zębatek (na
>wspólnej osi, z synchronizatorami) przesuwanych "wybierakiem" tak że dla
>uzyskania różnych przełożeń odpowiednie zębatki zostają przesunięte tak,
>by zapasowały do swojej pary w "choince".
I tu mi sie cos nie zgadza, bo na ile znam konstrukcje skrzyn, to nie
sa przesuwane, tylko zazebione na stale. Przesuwa sie zespol
synchronizatora.
Ale doczytalem - kolo od jedynki jest w maluchu przesuwane.
>Do wstecznego jest dodatkowa
>zębatka na dodatkowej ośce, zapinana między zębatki normalnie od 1, co
>daje odwrócenie obrotów.
Tylko ze gdyby on byly spiete na stale to nie mozna by zapiac
dodatkowego kolka.
P.S. A jednak .. ma ktos dobry opis/zdjecia maluchowej skrzyni ?
Jak oni na 3 kolach zrobili 4 biegi ?
http://www.allegro.pl/item1012913961_fiat_126p_choin
ka_zespol_kol_jedynka.html
J.
-
25. Data: 2010-04-25 22:55:25
Temat: Re: Odgłos jazdy na wstecznym
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Wed, 21 Apr 2010 19:39:51 +0200, =Marcos= napisał(a):
> Co sprawia, że odgłos jazdy na wstecznym jest inny niż na biegach do przodu?
Ekonomia.
> Mam wrażenie, że stare samochody (takie co najmniej 40-letnie) wydawały
> również podobny odgłos na biegach do przodu. Co o tym decydowało, dlaczego
> teraz już nie ma tego odgłosu przy jeździe do przodu?
Ekonomia.
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
-
26. Data: 2010-04-25 22:56:04
Temat: Re: Odgłos jazdy na wstecznym
Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
Dnia Wed, 21 Apr 2010 20:33:18 +0200, MarcinJM napisał(a):
>
> Proste zeby :) rajdowa skrzynia biegow (klowa) tez ma proste zeby
> kazdego biegu i dostarcza fascynujacych doznan sluchowych :)
To, że skrzynia jest kłowa nie oznacza, że ma proste zęby.
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
-
27. Data: 2010-04-25 23:05:45
Temat: Re: Odgłos jazdy na wstecznym
Od: "kogutek" <k...@o...pl>
> Jestem w stanie zrobic w pelni synchronizowana skrzynie biegow z zebami
> prostymi.
> Bedzie wyja jak smok, ale biegi beda wchodzily jak bajka :)
>
> --
> Pozdrawiam
> MarcinJM
> gg: 978510, marcinjm()op.pl
Ujmij trochę bo masz z czego. Nie możesz zrobić synchronizowanej skrzyni biegów
bo się na tym nie znasz, pomijając drobny szczegół że nie masz czym i za co. A
dlaczego uważam że się nie znasz? Bo bzdury piszesz. Wchodzenie biegów jak bajka
w synchronizowanej skrzyni biegów nie ma najmniejszego związku z kształtem
zębów. Nie ma nawet związku w jaki sposób będzie przenoszony moment obrotowy.
Można zrobić synchronizowaną skrzynię biegów gdzie moment będzie przenoszony
przez przekładnię z paskami klinowymi, przekładnię łańcuchową a nawet
przekładnię cierną.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
28. Data: 2010-04-25 23:10:10
Temat: Re: Odgłos jazdy na wstecznym
Od: k...@o...pl
>
> P.S. A jednak .. ma ktos dobry opis/zdjecia maluchowej skrzyni ?
> Jak oni na 3 kolach zrobili 4 biegi ?
>
> http://www.allegro.pl/item1012913961_fiat_126p_choin
ka_zespol_kol_jedynka.html
>
> J.
>
>
Widzisz po prawo wielowypust? Na niego jest zakładane koło 3 biegu.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
29. Data: 2010-04-26 02:13:36
Temat: Re: Odgłos jazdy na wstecznym
Od: BartekK <s...@N...org>
W dniu 2010-04-25 22:21, J.F. pisze:
> I tu mi sie cos nie zgadza, bo na ile znam konstrukcje skrzyn, to nie
> sa przesuwane, tylko zazebione na stale. Przesuwa sie zespol
> synchronizatora.
> Ale doczytalem - kolo od jedynki jest w maluchu przesuwane.
Jedynka się przesuwa (raz trafiając wprost na choinkę, a raz przez koło
wstecznego), pozostałe koła - mają wsuwane synchronizatory za pomocą
wybieraka, aczkolwiek idea jest ta sama.
>> Do wstecznego jest dodatkowa
>> zębatka na dodatkowej ośce, zapinana między zębatki normalnie od 1, co
>> daje odwrócenie obrotów.
> Tylko ze gdyby on byly spiete na stale to nie mozna by zapiac
> dodatkowego kolka.
No i dlatego nie są spięte na stałe, tylko przesuwane, i dlatego
wciskanie jedynki/wstecznego daje taki piękny zgrzyt zębów, i koła w
maluchowej skrzyni męczonej mają z jednej strony zaokrąglone/zdarte zęby.
> P.S. A jednak .. ma ktos dobry opis/zdjecia maluchowej skrzyni ?
> Jak oni na 3 kolach zrobili 4 biegi ?
> http://www.allegro.pl/item1012913961_fiat_126p_choin
ka_zespol_kol_jedynka.html
trzeci bieg jest w "dupce" - dekielku na zewnątrz. nakłada się go
dodatkowo po wsadzeniu choinki do skrzyni, na ten wieloklin na choince.
Ile ja się naklęłem już w życiu, czemu tam wsadzili 3ke, która najmniej
się zużywała, zamiast kół tej nieszczęsnej jedynki, która rozpadała się
co chwila i kończyło się to a) wymianą drogiej choinki b) co gorsza
rozbieraniem całej skrzyni do wymiany
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
30. Data: 2010-04-26 06:31:34
Temat: Re: Odgłos jazdy na wstecznym
Od: MarcinJM <m...@i...pl>
Adam Płaszczyca pisze:
> Dnia Wed, 21 Apr 2010 20:33:18 +0200, MarcinJM napisał(a):
>
>> Proste zeby :) rajdowa skrzynia biegow (klowa) tez ma proste zeby
>> kazdego biegu i dostarcza fascynujacych doznan sluchowych :)
>
> To, że skrzynia jest kłowa nie oznacza, że ma proste zęby.
Dlatego pisalem o klowej z prostymi zebami.
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl