  • 21. Data: 2010-04-25 19:17:52
    Temat: Re: Odgłos jazdy na wstecznym
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 25 Apr 2010 16:57:35 +0200, BartekK wrote:
    >Dodatkowo: przekładnia zbudowana na skośnych zębach służy do kręcenia
    >się w jedną stronę, ponieważ siły działające na koła są też "w osi" -
    >zębatki pod wpływem siły przekazywanej przez przekładnię chcą się
    >przesuwać (zgodnie ze skosem zębów) na swoich osiach, i dla kierunku tej
    >siły są odpowiednie łożyskowania/oparcie zrobione. (tzn można by zrobić
    >taką w obie, ale wymagałoby to większej komplikacji mechaniki)

    Skos jest maly, a zwykle lozyska sobie radza z niewielkimi silami.
    Albo dajemy skosne, ale i tak dajemy z oby stron ..

    >No np w maluchu (i nie, nie ma to nic wspólnego z brakiem synchronizacji
    >jedynki w maluchu) ;) A ogólnie w konstrukcjach, gdzie bieg pierwszy ma
    >wspólne zębatki ze wstecznym - takie małe uproszczenie
    >mechaniczno-materiałowe, ale wymagające by zębatki "1" i "R" były ze
    >sobą kompatybilne...

    A jak to wyglada w maluchu - ktos zna moze rysunki, zdjecia ?

    Bo ja sie przyzwyczailem ze kola biegow sa zazebione na stale, wiec
    wyc powinny na kazdym biegu.
    No i jak sa stale zazebione to nie mozna ich uzyc do wstecznego ..

    J.

  • 22. Data: 2010-04-25 19:42:24
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-04-25 19:17, J.F. pisze:
    > A jak to wyglada w maluchu - ktos zna moze rysunki, zdjecia ?
    > Bo ja sie przyzwyczailem ze kola biegow sa zazebione na stale, wiec
    > wyc powinny na kazdym biegu.
    Jest "choinka" stała (jeden odlew z wszystkimi przełożeniami, wbrew
    pozorom nie w kształcie choinki, bo przełożenia/zębatki nie idą po
    kolei, ale idea ta sama) z zestawem przełożeń oraz zestaw zębatek (na
    wspólnej osi, z synchronizatorami) przesuwanych "wybierakiem" tak że dla
    uzyskania różnych przełożeń odpowiednie zębatki zostają przesunięte tak,
    by zapasowały do swojej pary w "choince". Do wstecznego jest dodatkowa
    zębatka na dodatkowej ośce, zapinana między zębatki normalnie od 1, co
    daje odwrócenie obrotów.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 23. Data: 2010-04-25 20:52:18
    Temat: Re: OdgĹ&#65533;os jazdy na wstecznym
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    wĹ&#65533;aĹ&#65533;nie we wstecznym biegu gdzie

    > dziÄ&#65533;ki za rzeczowÄ&#65533; odpowiedĹş. SwojÄ&#65533; drogÄ&#65533; zawsze
    mnie zastanawiaĹ&#65533;o
    > to wycie na wstecznym.
    >
    > --
    > pozdrawiam, Zbylut
    > * Usenet news. Learn what you know, share what you don't *
    Miły jesteś że podziękowałeś. Ale zapomnij na zawsze co ci kolega odpisał bo to
    nieprawda. Zęby skośne mają większa wytrzymałość przy takiej samej szerokości
    koła zębatego niż zęby proste. Coś co jest po skosie jest zawsze dłuższe od tego
    co jest w poprzek. Wytrzymałość zęba zależy między innymi od jego długości. Niby
    oszczędność niewielka bo skośny ząb jest niewiele dłuższy od prostego. Ale jak
    fabryka zaoszczędzi na każdej skrzyni biegów kilogram to przy milionie skrzyń
    robi się milion kilogramów specjalnej, czyi drogiej stali. Kilogram stali na
    koła zębate to jakieś 5 do 8 dolców. Przy okazji zęby skośne ciszej pracują. Nie
    napiszę dlaczego bo to dużo pisania i mi się nie chce. Zęby skośne mają wadę bo
    wywołują pod obciążeniem siłę osiową. Ale sobie z tym poradzili. Proste zęby
    stosuje się przy biegu wstecznym. Do tyłu nie jeździ się szybko i hałas nie jest
    z tego powodu uciążliwy. Przy wstecznym jest jeszcze taki myk ze potrzebne jest
    dodatkowe trzecie koło zębate żeby zmienić kierunek obrotów walka głównego. Nikt
    się nie bawi w super konstrukcje tylko wszyscy robią to tak jak sto lat temu.
    Nie synchronizowana jedynka to bardzo stara konstrukcja. Obecnie praktycznie nie
    stosowana. Ostatni był chyba 126p. Za takim rozwiązaniem przemawiał kiedyś niski
    koszt produkcji. W samochodach z nie synchronizowaną jedynką, bieg ten służył
    tylko do ruszania. Jak samochód się turlał to dwójka wystarczała żeby
    przyspieszał bez szarpania. Tak była wyliczona. W czasie jazdy na biegach innych
    niż jedynka i wsteczny w takiej skrzyni biegów. Koła pierwszego biegu i
    wstecznego nie były zazębione. Nie obracały się. Biegi synchronizowane są zawsze
    zazębione. Łączy się je w pracujące pary za pomocą sprzęgieł kłowych
    wyposażonych w hamulce, najczęściej cierne. Wycie na wstecznym wynika z tego ze
    współpracują trzy koła o zębach prostych. Zauważ że w nowym samochodzie wyje
    jakby ciszej. Jak skrzynia ma konkretny przebieg to się robi głośniej. Wynika to
    z zużycia zębów. Zmieniają się kąty pod jakim współpracują zęby i stąd wycie. Ci
    co mięli 126p mogą coś na ten temat powiedzieć. W tym samochodzie po pewnym
    przebiegu jedynka robiła się bardzo głośna. A potem zaczynała wyskakiwać. Był to
    skutek zużycia prostych zębów na choince i kole pierwszego biegu.

  • 24. Data: 2010-04-25 22:21:39
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 25 Apr 2010 19:42:24 +0200, BartekK wrote:
> [...]
    >uzyskania różnych przełożeń odpowiednie zębatki zostają przesunięte tak,
    >by zapasowały do swojej pary w "choince".

    I tu mi sie cos nie zgadza, bo na ile znam konstrukcje skrzyn, to nie
    sa przesuwane, tylko zazebione na stale. Przesuwa sie zespol
    synchronizatora.

    Ale doczytalem - kolo od jedynki jest w maluchu przesuwane.

    >Do wstecznego jest dodatkowa
    >zębatka na dodatkowej ośce, zapinana między zębatki normalnie od 1, co
    >daje odwrócenie obrotów.

    Tylko ze gdyby on byly spiete na stale to nie mozna by zapiac
    dodatkowego kolka.

    P.S. A jednak .. ma ktos dobry opis/zdjecia maluchowej skrzyni ?
    Jak oni na 3 kolach zrobili 4 biegi ?

    http://www.allegro.pl/item1012913961_fiat_126p_choin
    ka_zespol_kol_jedynka.html

    J.

  • 25. Data: 2010-04-25 22:55:25
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Wed, 21 Apr 2010 19:39:51 +0200, =Marcos= napisał(a):

    > Co sprawia, że odgłos jazdy na wstecznym jest inny niż na biegach do przodu?

    Ekonomia.

    > Mam wrażenie, że stare samochody (takie co najmniej 40-letnie) wydawały
    > również podobny odgłos na biegach do przodu. Co o tym decydowało, dlaczego
    > teraz już nie ma tego odgłosu przy jeździe do przodu?

    Ekonomia.

    --
    ___________ (R)
    ___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)

  • 26. Data: 2010-04-25 22:56:04
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Wed, 21 Apr 2010 20:33:18 +0200, MarcinJM napisał(a):

    > Proste zeby :) rajdowa skrzynia biegow (klowa) tez ma proste zeby
    > kazdego biegu i dostarcza fascynujacych doznan sluchowych :)

    To, że skrzynia jest kłowa nie oznacza, że ma proste zęby.

  • 27. Data: 2010-04-25 23:05:45
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > Jestem w stanie zrobic w pelni synchronizowana skrzynie biegow z zebami
    > prostymi.
    > Bedzie wyja jak smok, ale biegi beda wchodzily jak bajka :)
    >
    > --
    > Pozdrawiam
    > MarcinJM
    > gg: 978510, marcinjm()op.pl
    Ujmij trochę bo masz z czego. Nie możesz zrobić synchronizowanej skrzyni biegów
    bo się na tym nie znasz, pomijając drobny szczegół że nie masz czym i za co. A
    dlaczego uważam że się nie znasz? Bo bzdury piszesz. Wchodzenie biegów jak bajka
    w synchronizowanej skrzyni biegów nie ma najmniejszego związku z kształtem
    zębów. Nie ma nawet związku w jaki sposób będzie przenoszony moment obrotowy.
    Można zrobić synchronizowaną skrzynię biegów gdzie moment będzie przenoszony
    przez przekładnię z paskami klinowymi, przekładnię łańcuchową a nawet
    przekładnię cierną.

  • 28. Data: 2010-04-25 23:10:10
    Od: k...@o...pl

    > P.S. A jednak .. ma ktos dobry opis/zdjecia maluchowej skrzyni ?
> [...]
    Widzisz po prawo wielowypust? Na niego jest zakładane koło 3 biegu.

  • 29. Data: 2010-04-26 02:13:36
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-04-25 22:21, J.F. pisze:
> [...]
    > synchronizatora.
    > Ale doczytalem - kolo od jedynki jest w maluchu przesuwane.
    Jedynka się przesuwa (raz trafiając wprost na choinkę, a raz przez koło
    wstecznego), pozostałe koła - mają wsuwane synchronizatory za pomocą
    wybieraka, aczkolwiek idea jest ta sama.

    > Tylko ze gdyby on byly spiete na stale to nie mozna by zapiac
    > dodatkowego kolka.
    No i dlatego nie są spięte na stałe, tylko przesuwane, i dlatego
    wciskanie jedynki/wstecznego daje taki piękny zgrzyt zębów, i koła w
    maluchowej skrzyni męczonej mają z jednej strony zaokrąglone/zdarte zęby.
    > P.S. A jednak .. ma ktos dobry opis/zdjecia maluchowej skrzyni ?
    > Jak oni na 3 kolach zrobili 4 biegi ?
    > http://www.allegro.pl/item1012913961_fiat_126p_choin
    ka_zespol_kol_jedynka.html
    trzeci bieg jest w "dupce" - dekielku na zewnątrz. nakłada się go
    dodatkowo po wsadzeniu choinki do skrzyni, na ten wieloklin na choince.
    Ile ja się naklęłem już w życiu, czemu tam wsadzili 3ke, która najmniej
    się zużywała, zamiast kół tej nieszczęsnej jedynki, która rozpadała się
    co chwila i kończyło się to a) wymianą drogiej choinki b) co gorsza
    rozbieraniem całej skrzyni do wymiany

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 30. Data: 2010-04-26 06:31:34
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    Adam Płaszczyca pisze:

    > To, że skrzynia jest kłowa nie oznacza, że ma proste zęby.

    Dlatego pisalem o klowej z prostymi zebami.

    MarcinJM
    gg: 978510, marcinjm()op.pl