    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Odezwa energetyczna...
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Wed, 26 Sep 2012 08:56:49 +0200

    Dnia Wed, 26 Sep 2012 01:03:52 +0200, Anerys napisał(a):
    > Ależ ja nie mówię, ze się nie da! Juz dawno były robione próby
    > bezprzewodowego zasilania (nawet chyba w którejś "Sondzie" było pokazane,
    > jak bezprzewodowo ładuje się baterie w stymulatorze serca (i miało to trwać
    > zaledwie 1 minutę)). Ale... ile trzeba mocy włożyć, aby te 50W zapewnić?
    > W to, że "układ ma 75% wydajności" zwyczajnie - nie wierzę. Rezonans? Niech
    > sobie będzie, rezonans, to stan odtłumienia obwodu drgań, ale nie warunkuje
    > on, ile energii po drodze, zwyczajnie, przepadnie

    Tu nie o to chodzi ... mala cewka dla dlugiej fali to kiepska antena.
    W rezultacie w postaci fali el-m promieniuje malo. A zmienne pole
    magnetyczne ... "wroci do cewki".
    W efekcie mniejszy problem w rozpraszaniu, wiekszy w stratach na oporze
    miedzi.
    I rezonans tu troche przeszkadza, bo wtedy plyna wieksze prady :-)

    Jak to dokladnie wyglada to nie wiem ... ale posiadacze kuchenek
    indukcyjnych jakos ich nie wyrzucaja z powodu wysokich rachunkow za prad.
    (choc w ogolnosci rachunek wychodzi duzy, ale chyba nie az tak zeby
    sugerowac np 75% strat).

    > (już widzę inteligentną
    > cewę, która rzyga polem dokładnie w stronę cewy odbiorczej,pozostałe
    > kierunki traktując po macoszemu... a jeszcze i odpowiednio polaryzację
    > skręca).

    Dwie cewki, rozsuniete i zasilane odpowiednio w fazie :-)

    P.S. tu mam problem ... takie myslowe doswiadczenie: wezmy dwie krotkie
    cewki. Rozsunmy je wzdluz osi. Jak je zasilimy pradem stalym, to beda sie
    przyciagac albo odpychac wzajemnie.

    Ale zasilmy je pradem zmiennym. Przesunietym w fazie o 90st i o
    czestotliwosci takiej, ze odleglosc miedzy cewkami tez opoznia pole od
    drugiej o 90 stopni. Teraz jak pole od pierwszej cewki dojdzie do drugiej,
    to razem z jej pradem sie np przyciaga, ale jak pole od drugiej dojdzie do
    pierwszej, to juz sie odpychaja. Silnik bezodrzutowy zrobilismy :-)

    I niby sprawa jest prosta - te cewki razem to juz antena kierunkowa, ktora
    promieniuje w jedna strone, a odrzut ma w druga.

    Tylko ze ... cewka wzdluz osi nie promieniuje. W bok promieniuje fala el-m.
    To gdzie promieniuje nasz zestaw ?

    Kto jest biegly w programach do obliczen anten ?

    J.