  • 21. Data: 2012-01-28 15:09:45
    Temat: Re: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebie 300Hz
    Od: Robert <r...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 28 Jan 2012 14:52:30 +0100, mk napisał(a):

    > By upewnić się że owa częstotliwość pochodzi od 50 Hz z sieci możesz
    > porównać pomiar częstotliwości ze wskazaniem ze strony:
    > http://www.swissgrid.ch/swissgrid/en/home/experts/to
    pics/frequency.html
    > lub
    > http://www.mainsfrequency.com/
    > Jeżeli mierzona przez Ciebie częstotliwość ok. 300 Hz będzie podążać za
    > powyższymi wskazaniami, to chyba wiemy więcej - choć znacznie ciekawszy
    > byłby wynik negatywny :)

    A to te wskazania są unormowane w całej unii?
    Myślałem że każda elektrownia ma nieco inaczej a średnia jest 50Hz.
    Ponadto nie wiem w jaki sposób mógłbym tak dokładnie to sprawdzić i
    porównać.

  • 22. Data: 2012-01-28 15:31:52
    Od: Cezar <c...@B...pl>

    On 28/01/2012 15:09, Robert wrote:

> [...]
    > Myślałem że każda elektrownia ma nieco inaczej a średnia jest 50Hz.
    > Ponadto nie wiem w jaki sposób mógłbym tak dokładnie to sprawdzić i

    Moze oscyloskop? Wrzucic siec na drugi kanal i zobaczyc czy jest jakas
    zaleznosc...

    c.

  • 23. Data: 2012-01-28 15:33:05
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 28 Jan 2012 16:09:45 +0100, Robert napisał(a):

    > A to te wskazania są unormowane w całej unii?

    Rzecz jest IMO starsza od Unii :) Trudno sprzedać czy kupić jak się jest
    odsynchronizowanym. Cała Europa (chyba) jest zsynchronizowana od dosyć
    dawna.
    --
    Jacek

  • 24. Data: 2012-01-28 15:36:23
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 28.01.2012 16:09, Robert wrote:

> [...]
    > Myślałem że każda elektrownia ma nieco inaczej a średnia jest 50Hz.
    > Ponadto nie wiem w jaki sposób mógłbym tak dokładnie to sprawdzić i

    Jak masz oscyloskop to podaj sygnał ze wzmacniacza i sieci (przez
    transformator) na wejścia X-Y (tryb X-Y) i zobacz czy obraz jest nieruchomy.
    Jeśli tak, to sygnały są w fazie i mają pewnie to samo źródło.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Krzywa_Lissajous

  • 25. Data: 2012-01-28 15:40:06
    Od: Robert <r...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 28 Jan 2012 15:31:52 +0000, Cezar napisał(a):

    > Moze oscyloskop? Wrzucic siec na drugi kanal i zobaczyc czy jest jakas
    > zaleznosc...

    Naet gdybym nim dysponował to nie miałbym jak sprawdzić, gdyż ten sygnał
    300Hz słychać tylko w odludnym terenie (z dala od świateł ulicznych i
    domów), przy gwiezdzistym w miarę ciemnym niebie (jak są chmury to go nie
    ma!)
    Przy zachmurzonym niebie jest tylko 100Hz, wiadomo rozproszone w chmurach z
    latarni ulicznych.

  • 26. Data: 2012-01-28 16:00:06
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2012-01-28 16:40, Robert pisze:
> [...]

    Praca elektrowni jest zsynchronizowana.
    Patrz linki:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Synchronous_grid_of_Con
    tinental_Europe
    http://en.wikipedia.org/wiki/European_Network_of_Tra
    nsmission_System_Operators_for_Electricity

> [...]
    > ma!)
    > Przy zachmurzonym niebie jest tylko 100Hz, wiadomo rozproszone w chmurach z

    Moja hipoteza:
    Przy niskiej podstawie chmur po prostu masz próbkę zaśmiecenia
    świetlnego pochodzącego z mniejszego obszaru, więc większa szansa , że
    łapiesz oświetlenie (lub jest dominujące) pochodzące z jednej fazy.
    Przy braku chmur, masz próbkę zaśmiecenia świetlnego pochodzącego ze
    znacznie większego obszaru i bez dominacji światła lokalnego.

    Skoro nie masz precyzyjnego miernika częstotliwości, to użyj wejścia
    nagrywania karty muzycznej - na jeden kanał sygnał z Twojego ustrojstwa,
    na drugi jakoś doprowadź sygnał sieci (w wersji minimalnej dotknij
    paluchem).
    Jeśli i to zbyt skomplikowane do zastosowania w terenie użyj jakiegoś
    dyktafonu - badanie przeprowadź w okolicy jakiegoś ustrojstwa
    energetycznego co buczy (np. transformator lub weź ze sobą śrubokręt
    detektor do szukania kabli pod napięciem za 5 zł). Nagraj jednocześnie
    oba dźwięki, albo szybko zmieniaj się między jednym i drugim...

    pzdr
    mk

  • 27. Data: 2012-01-28 16:05:08
    Od: Cezar <c...@B...pl>

    On 28/01/2012 15:40, Robert wrote:

> [...]
    > ma!)
    > Przy zachmurzonym niebie jest tylko 100Hz, wiadomo rozproszone w chmurach z

    Rozciagnij kilka metrow drutu .... na pewno zobaczysz 50Hz. Z
    oscyloskopem zasilanym bateryjnie chyba nie bedzie problemu... Pewnie
    nawet karta dzwiekowa w laptopie da rade.

    c.

  • 28. Data: 2012-01-28 16:15:21
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On sob, 28 sty 2012 00:46:41 in article news:<jfvd0v$a1c$1@inews.gazeta.pl>
    Ukaniu wrote:
    > fazie. Stąd ja przychylam się do tego, że jest to wynik nałożenia się bardzo
    > odległych świateł zasilanych 3 fazami w atmosferze.

    Dodając trzy fazy nadal masz częstotiliwość podstawowę ;)

  • 29. Data: 2012-01-28 16:18:38
    Od: Robert <r...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 28 Jan 2012 17:00:06 +0100, mk napisał(a):

> [...]
    > Przy braku chmur, masz próbkę zaśmiecenia świetlnego pochodzącego ze
    > znacznie większego obszaru i bez dominacji światła lokalnego.

    Też się przychylam do takiej hipotezy, ale chciałbym uzyskać od kogoś
    potwierdzenie, najlepiej z innej części kraju niż mazowsze, bo moze coś z
    Warszawy, może z lotniska, nie wiem.

> [...]
    > detektor do szukania kabli pod napięciem za 5 zł). Nagraj jednocześnie
    > oba dźwięki, albo szybko zmieniaj się między jednym i drugim...

    Jedyne co mogę zabrać w teren to dyktafon,
    niestety nie linearny ale nagrywający wyłącznie w WMA.
    Z niego właśnie pochodzi nagranie które wrzuciłem.
    Z domu nic nie nagram, bo tu są wszędzie latarnie.

    Jeśli te 300Hz pochodzi z oświetlenia ale nielokalnego, to jaki sens ma
    porównanie zgodności fazowej z lokalnym transformatorem?

    Pozatym jak porównać zgodność fazową 300 i lokalnego 100 Hz?

  • 30. Data: 2012-01-28 16:42:04
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 28 Jan 2012 17:18:38 +0100, Robert napisał(a):

    > Pozatym jak porównać zgodność fazową 300 i lokalnego 100 Hz?

    Oscyloskop i jedno podajesz na Y drugie na X. Piękna figura Lissajous
    powstaje. Jak "płynie" to brak synchro.
    --
    Jacek