  • 31. Data: 2012-01-28 16:55:17
    Temat: Re: Odbiornik podczerwieni znalazł na niebie 300Hz
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    Użytkownik "mk" <reverse_lp.pw@myzskm> napisał w wiadomości
    news:4f23fd9d$0$1227

    > By upewnić się że owa częstotliwość pochodzi od 50 Hz z sieci możesz
    > porównać pomiar częstotliwości ze wskazaniem ze strony:
    > http://www.swissgrid.ch/swissgrid/en/home/experts/to
    pics/frequency.html
    > lub
    > http://www.mainsfrequency.com/
    > Jeżeli mierzona przez Ciebie częstotliwość ok. 300 Hz będzie podążać za
    > powyższymi wskazaniami, to chyba wiemy więcej - choć znacznie ciekawszy
    > byłby wynik negatywny :)

    No ale jak to się ma do przykrycia szmatą fotopgniwa?
    Ekranuje?
    lub odwrócenie od "nieba"?

    Jeżeli prawdziwe, to jest ciekawe.

    Artur(m)

  • 32. Data: 2012-01-28 17:05:02
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Robert" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Zainspirowany tym projektem:
    >
    > http://www.edw.com.pl/pdf/K06/40_06c.pdf

    ------------

    Te 300 Hz to moim zdaniem pewien rodzaj transformacji na styku odbiornik
    podczerwieni - wzmacniacz. Lub nawet głębiej, że to się pojawia we
    wzmacniaczu, a jest widoczne na oscyloskopie jako 300 Hz.
    Gdyby to chcieć precyzyjnie zdiagnozować, trzeba by mięć jednak nieco inne
    przyrządy pomiarowe lub mięć ich kilka rodzajów i gryźć temat z różnych
    stron. te oscylacje albo są pochodzenia ziemskiego np. praca radarów lub
    mikrofale z nadajników, które odbijając się od chmur powodują ich
    podgrzewanie zamieniając cześć energii w podczerwień (fantazjuje tutaj bo
    nie jestem fizykiem).
    Może to pochodna podczerwieni z kosmosu: promieniowanie tła gwiazd. słońca
    itp.
    W telewizorach widać szum gwiazd - tła. Może to tez rodzaj szumu
    podczerwieni, a akurat twój układ działa jak rodzaj selektywnego wzmacniacza
    lub detektora?
    Powinieneś się podzielic tematem z jakimś fizykiem.....

    pzdr. Janusz

  • 33. Data: 2012-01-28 19:05:17
    Od: Robert <r...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 28 Jan 2012 18:05:02 +0100, sofu napisał(a):

> [...]
    > podczerwieni - wzmacniacz. Lub nawet głębiej, że to się pojawia we
    > wzmacniaczu, a jest widoczne na oscyloskopie jako 300 Hz.

    To nie pochodzi z układu odbiornik-wzmacniacz, gdyż jest słyszalne jedynie
    w przypadku skierowania panelu na ciemne bezchmurne niebo (np w domu po
    zgaszeniu światła jest cisza, a gdyby pochodziło z układu to powinno też
    wtedy być słyszalne)

> [...]
    > nie jestem fizykiem).
    > Może to pochodna podczerwieni z kosmosu: promieniowanie tła gwiazd. słońca

    Raczej coś ziemskiego, bo nic w naturze nie miałoby tak stabilnej
    częstotliwości i w dodatku równej w setkach Hz.

> [...]
    > lub detektora?
    > Powinieneś się podzielic tematem z jakimś fizykiem.....

    A ja zawsze myślałem ze szum w TV (śnieg) pochodzi z szumów własnych
    tranzystorów (jak z gwiazd, jak jest on obecny także przy odłączonej
    antenie?).

  • 34. Data: 2012-01-28 19:10:15
    Od: Robert <r...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 28 Jan 2012 17:55:17 +0100, Artur(m) napisał(a):

    > No ale jak to się ma do przykrycia szmatą fotopgniwa?
    > Ekranuje?
    > lub odwrócenie od "nieba"?

    Może lepszy np kawałek dykty.
    Tak ekranuje, podczerwień ani światło widzialne nie przejdzie.
    Jeśli tak przykryję panel (będący pod gołym niebem) to znika to 300Hz.

  • 35. Data: 2012-01-28 21:47:43
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    > A ja zawsze myślałem ze szum w TV (śnieg) pochodzi z szumów własnych
    > tranzystorów (jak z gwiazd, jak jest on obecny także przy odłączonej
    > antenie?).

    No, bo tak jest. Tyle, że nie jest to jedyne źródło szumów. Także inne
    części układu, jak i oczywiście, szum tła. Łatwo się zorientować - do
    telewizora nastrojonego w miejscu, gdzie nic nie ma, wkładasz (gniazdko ANT
    oczywiście) dłuższawy kawałek drutu, szum wzrośnie. Wieki gadać o tym, co
    się ostatecznie składa na śnieg na ekranie.

  • 36. Data: 2012-01-28 21:48:24
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > http://www.mainsfrequency.com/

    No i jestem w szoku, zgadza się! Jest tylko o około 1s opóźniony odczyt.
    Nie sądziłem, że takie rzeczy podają.

    __
    Irek.N.

  • 37. Data: 2012-01-28 22:02:33
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2012-01-28 17:18, Robert pisze:

    > Też się przychylam do takiej hipotezy, ale chciałbym uzyskać od kogoś
    > potwierdzenie, najlepiej z innej części kraju niż mazowsze, bo moze coś z
    > Warszawy, może z lotniska, nie wiem.

    > Jedyne co mogę zabrać w teren to dyktafon,
    > niestety nie linearny ale nagrywający wyłącznie w WMA.
    > Z niego właśnie pochodzi nagranie które wrzuciłem.
    > Z domu nic nie nagram, bo tu są wszędzie latarnie.
    >
    > Jeśli te 300Hz pochodzi z oświetlenia ale nielokalnego, to jaki sens ma
    > porównanie zgodności fazowej z lokalnym transformatorem?

    Sieć pracuje synchronicznie (na znacznej części kontynentu). Jak mierzę
    częstotliwość w swoim gniazdku, to uzyskuję wyniki zgodne z tym co
    pokazują podane przeze mnie strony internetowe. A prezentowany przez nie
    pomiar odbywa się gdzieś w Niemczech i w Szwajcarii.

    > Pozatym jak porównać zgodność fazową 300 i lokalnego 100 Hz?

    Fazy zostaw w spokoju. Porównuj częstotliwości i ich wahania.
    Częstotliwość sieci podlega nieustającym, dość losowym, wahaniom
    (popatrz przez kilka minut na wskaźniki dostępne na podanych wcześniej
    stronach).
    Jeśli zarejestrujesz te wahania w czasie kilku minut, to będą one
    swoistym odciskiem palca - tj. prawdopodobieństwo wystąpienia takich
    samych wahań w innym punkcie czasu będzie niewielkie.

    Proponuję jeszcze inny sposób przeprowadzenia eksperymentu, skoro
    wcześniej podane jest zbyt kłopotliwe:
    Uzupełnij zestaw o jakieś precyzyjne źródło czasu wydające dźwięki (np.
    zegarek kwarcowy z kurantem, czy alarmem lub jeszcze lepiej radio AM
    nastawione na Program I Polskiego Radia 225 kHz). Wydaje mi się że
    precyzja synchronizacji zegarów rzędu 1 sekundy będzie wystarczająca, aż
    nadto.
    Przyjmijmy dalej, ze wybieramy Pr. I PR jako wzorzec czasu.

    Włącz dyktafon w pobliżu radia tuż przed pełną godziną aby zarejestrować
    piknięcia z radia (tzw. sygnał czasu). Następnie, możliwie z małą
    zwłoką, przełóż dyktafon (bez przerywania nagrywania) w okolicy Twojego
    ustrojstwa, tak by rejestrował tajemnicze 300 Hz i rejestruj przez kilka
    minut.

    W tym samym czasie inna umówiona osoba (np. jakiś życzliwy członek tego
    forum) dysponująca radiem AM nastawionym na Pr. I PR, jakimś dyktafonem
    i jakimś dźwiękowym źródłem brumu sieciowego (może być to samo radio
    AM). Osoba ta postępuje podobnie: włączenie dyktafonu chwilę przed pełną
    godziną, przystawienie go do głośnika radia by zarejestrować pipki
    (sygnał czasu), skierowanie dyktafonu na przydźwięk sieci i rejestracja
    przez kilka minut.

    Dzięki sygnałom czasu łatwo zsynchronizować materiały, by następnie
    porównać wahnięcia częstotliwości.

    Radio AM jest tu o tyle istotne, gdyż ma spory zasięg, dzięki czemu
    można posługiwać się jednym źródłem czasu. Jeśli umówiona osoba znajduje
    się w zasięgu tej samej stacji FM, to oczywiście z takiej stacji też
    można skorzystać (problem, że w komercyjnych stacjach sygnały czasu
    nadawane są dość przypadkowo).

    pzdr
    mk

  • 38. Data: 2012-01-28 22:08:43
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > Jeśli te 300Hz pochodzi z oświetlenia ale nielokalnego, to jaki sens ma
    > porównanie zgodności fazowej z lokalnym transformatorem?

    Cała sieć EU jest zsynchronizowana, przy 50 Hz zmiany fazy wynikające z
    propagacji sygnału w kablu będą niewielkie.

    > Pozatym jak porównać zgodność fazową 300 i lokalnego 100 Hz?

    Podać na oscyloskop i zobaczyć jak to wygląda :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 39. Data: 2012-01-28 22:12:01
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Mirek" <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl> napisał w
    wiadomości news:jg16up$mev$1@z-news.wcss.wroc.pl...
    > On sob, 28 sty 2012 00:46:41 in article
    >
    > Dodając trzy fazy nadal masz częstotiliwość podstawowę ;)

    Zsumowane strumienie światła od 3 lamp zasilanych z 3 faz będą pulsowały z f
    podstawową 300 Hz, to tak samo jak z kondensatorami na wyjściu prostownika 2
    połówkowego zasilanego z 3 faz. Jak się liczy tętnienia to dla 300.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 40. Data: 2012-01-28 22:24:34
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2012-01-28 22:48, Irek N. pisze:

    > No i jestem w szoku, zgadza się! Jest tylko o około 1s opóźniony odczyt.

    Też widzę lekkie opóźnienie - pewnie bierze się z metody pomiaru
    częstotliwości.

    > Nie sądziłem, że takie rzeczy podają.

    :-)
    Trzeba iść protestować bo wkrótce zamkną. Wszak jedynym posiadaczem praw
    autorskich do przydźwięku sieci jest ENTSO-E ;-)

    Źródło informacji dalekie od pierwotnego, ale informacja wydaje się być
    prawdopodobna:

    Rozmowa Michnika z Rywinem była rejestrowana przez dyktafon. Dyktafon
    zarejestrował ubocznie przydźwięk sieci. Dysponując zeznaniami kiedy owa
    rozmowa się odbyła i porównując wahania częstotliwości z dyktafonu z
    historycznymi rzeczywistymi wahaniami sieci (*) udało się znaleźć
    dopasowanie zgodne - miał to być jeden z dowodów potwierdzających
    autentyczność nagrań.

    * - widać odpowiednie służby nagrywają sobie przydźwięk; spotkałem
    kiedyś stronę internetową z taką historyczną bazą chwilowych odchyłek od
    50 Hz - dostęp do niej był płatny.