    From: de Fresz <d...@n...o2.pl>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: Od czego zależy siła hamowania silnikiem
    Date: Wed, 8 Apr 2009 11:52:03 +0200

    On 2009-04-08 10:17:19 +0200, "Jasio" <b...@g...pl> said:

    > Bo kiedy tłok idzie w górę w suwie sprężania, ale bez paliwa - hamuje.
    > Jeżeli jest to jeden tłok z czterech nie stawia on takiego "oporu" jak
    > jeden z dwóch w silniku czy jeden, jedyny.
    > Taką mam koncepcję. Ale jeżeli ktoś ma inną, jestem skłonny zmienić zdanie.

    Jeśli są to duże tłoki, mające do pokonania kompresję i każden jeden
    stawia spory opór (duża masa), to moja koncepcja jest taka, że się to
    będzie może nie tyle kumulować, co nakładać jeden za drugi w
    niewielkich odstępach czasu. Plus incercja wału korbowego, który
    zazwyczaj ma jednak koła zamachowe dla każdego tłoka, dostosowane do
    jego wielkości (masy, pojemności jedengo cylindra).

    > Tu nie chodzi o big bang, ale o ustawienie korbowodu i zapłonu tak, że
    > co pół obrotu wałem następuje zapłon:
    > http://www.motorcyclenews.com/MCN/bikereviews/search
    results/Bike-Reviews/Yamaha/Yamaha-YZF-R1-2009-curre
    nt/?&R=EPI-105784
    http://www.motorcycledaily.com/08september08_2009yam
    aha_yzfr1.htm

    No

    właśnie nie. To do czego dałeś linki, to właśnie tzw. Big Bang.
    Normalnie w R4 kolejność jest (z pamięci) 1--3--2--4, gdzie "--" to
    przerwa pomiędzy zapłonami poszczególnych tłoków. W silniku z Big Bang,
    jest 1----3--2-4 (nie wiem czy nie pochrzaniłem kolejności, ale jest tu
    ona drugorzędna, ważne są właśnie przerwy pomiędzy cyklami). I ZTCP
    głównym powodem, dla którego się z tym kombinuje, jest stabilność w
    głebokich złożeniach - mocne silniki przy tradycyjnym układzie generują
    duże i częstę pulsowanie na tylną oponę, co prowadzi do osłabienia
    przyczepności. Przy Big Bangu przez złamanie regularnej częstotliwość
    trakcja się odczuwalnie poprawia. Ale piszę to z pamięci, czytałem o
    tym z ponad rok temu w książce o maszynach MotoGP, a że nie jestem
    wielkim pasjonatem wyścigów, to coś jednak mogłem pokręcić ;-)

    > I tradycyjnie w polskim języku:
    > http://groups.google.com/group/pl.rec.motocykle/brow
    se_thread/thread/9b19086f5204cb36/7688b09d02cf9bea?h
    l=pl&q=big+bang&lnk=ol&

    Taaa,

    dzięki za tego linka - odpowiedź Kucza na mojego posta ubawiła mnie
    setnie, zarówno wtedy, jak i dzisiaj ;-)

    Sebastian
    Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco