    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Thu, 28 Jul 2016 02:55:23 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
    From: XX YY <f...@g...com>

    > Rozumiem "jaranie się" rewelacyjną jakością współczesnych kitów, choć
    > dziwne, że absolutnie wszystkich. Bo nie masz żadnych wątpliwości -
    > _każdy_ kit z dowolną soczewką nasadkową będzie lepszy od każdego M42 w
    > mocowaniu retro, czy mieszkiem.
    > To przypomina zachwyt nad płytami CD w opozycji do muzyki analogowej. Niby
    > prawda...
    >
    > Stara optyka być może jest gorzej skorygowana. Ale nie zauważasz, że
    > podpinając kawał soczewki do dowolnego kita dostajesz nowy układ optyczny
    > _całkowicie_ pozbawiony _jakiejkolwiek_ korekcji.
> [...]

    obiektywy vintage aby dobrze rysowaly wymagaja przymkniecia przyslony o 1 - 2
    stopnie. wowczas pracuja porownywalnie ze wspolczesnymi .
    na otwartej przyslonie jakosc rysunku gwaltownie spada , obraz jest mydlasty , za to
    czesto bywa piekny bokeh. z tym ze bokeh w fotografio technicznej jak np makro
    ukladow elektronicznych nie jest zadna wartoscia. tutaj chodzi raczej o ostrosc
    rysunku i glebie ostrosci.
    a wiec masz stary obiektyw , ktory musisz przymknac do wartosci przyslony ok 16 ,
    czasem troche wiecej , czasem troche mniej. w tym zakresie przyslon o rozdzielczosci
    zaczyna juz decydowac wielkosc dyfrakcji , wszystkie obiektywy zaczynaj miec podobna
    rozdzielczosc - te najtansze , prawidlowo skorygowane kity , rysuja porownywalnie z
    obiektywami drogimi. to dyfrakcja limituje jakosc odwzorowania. Obiektyw vintage nie
    bedzie lepiej rysowal w tym zakresie przysylon od wspolczesnego kita pod wzgledem
    rozdzielczosci.
    w obiektywie kitowym , masz automatyke przyslony i mniejsza aberacje sferyczna , tzn
    mozna ostrzyc na otwartej przyslonie i automatycznie domknac.
    w obiektywach vintage w zasadzie nalezy ostrzyc na przyslonie roboczej , czyli robi
    sie ciemno - w innym przypadku obiektyw ostrzy inaczej na otwartej przyslonie a
    inaczej na przymknietej. roznica w zaleznosci od egzemplarza czasem duza , czasem
    mniejsza. Na przyslonach rzedu 5,6 - 8 roznica potrafi byc kolosalna , przymykajac
    przyslone GO zaczyna przykrywac te roznice.

    do takich prac o jakich mowa w pytaniu zdecydowanie latwiej pracuje sie obiektywem z
    automatyczna przyslona i zoomem , co pozwoli na wygodna zmiane skali odzorowania. Nie
    napisalem nigdzie o rewelacyjnej jakosci wspolczesnych kitow , a jednyie o nawet
    lepszej korekcji niz wiekszosc starych obiektywow vintage. Akurat Helios nalezy w
    ogole do obiektywow marnych w porownaniu do innych vintage jak takumar , cosinon ,
    zeissy , biometar 80/2,8 itp. Na przyslonie 2 - 4 rysuje slabo od 5,6 juz bardzo
    ostro , ale na tej przyslonie kity tez rysuja bardzo ostro.

    zmiana skali odwzorowania za pomoca stalki vintage i pierscienie jest klopotliwa.
    dosc szybko rezygnuje sie z tego na korzysc wygody obslugi , przy porownywalnym
    wyniku koncowym.
    Zamiast kupowac heliosa wolabym najprostsza systemowa stalke , ktore sa tanie i do
    niej dokupic pierscienie lub raynoxa . nie bedzie znaczaco drozej , a znacznie
    wygodniej i jakosc pewnie lepsza.

    autor pytania podkresla , ze nie chce wydac za duzo pieniedzy , mozliwie niewiele.
    bioroac to pod uwage , rozwiazaniem optymalnym bedzie raynox + posiadany kit ,
    ewentuanie pierscienie + posiadany kit.

    chce zauwazyc ze mam sporo obiektywo vintage i sporo robie roniwez nimi macro , mam
    tez prawdziwe obiektywy macro , wiec porownanie mam.
    przyklad zdjecia bardzo kiepsko skorygowanym obiektywem vintage :

    http://spherapan.vot.pl/CF/bo44.jpg

    akurat wartoscia tego zdjecia nie jest wymagana w fotografii technicznej ostrosc , a
    specyficzny bokeh , ktory powstaje dzieki wadom optycznym obiektywu.
    do makro elektroniki tego bym nie uzyl

    pzdr.