  • 81. Data: 2011-11-16 10:47:22
    Temat: Re: [OT] szkło
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości

    >Skoro nie ma to inna prędkość upływu czasu dałaby przesunięcie widma
    >w jedną stronę bez względu na to, czy się oddala, czy przybliża.
    >Zatem to nie inna prędkość upływu czasu powoduje, że z przesunięcia
    >ku podczerwieni można wysnuć wniosek o rozszerzaniu się.

    To jest moje drugie zdanie - zachodzi efekt Dopplera z poprawka
    relatywistyczna, czy jak kto woli - relatywistyczny efekt Doplera.
    Nie tylko dlatego ze sie czas zwalnia, ale takze dlatego ze sie
    zblizamy lub oddalamy.
    Jak sie zbliza to czestotliwosc rosnie - ale mniej niz klasycznie, jak
    oddala to maleje, ale bardziej niz klasycznie, a jak porusza w poprzek
    to tez maleje.

    A w pewnych warunkach moze nawet powodowac wrazenie ze zbliza sie
    szybciej niz swiatlo - zapomnialem juz jak sie ten efekt nazywa, ale
    obserowany w strumieniach materii z niektorych gwiazd.

    >A tzw. zwykłemu człowiekowi chciałoby się czasem zrozumieć kilka tak
    >podstawowych spraw.

    Tzw zwykly czlowiek sie pratycznie nigdy z tym nie spotka w praktyce.
    Malo kto ma odpowiednio precyzyjne przyrzady pomiarowe, a i tak moze
    zrzucic na to ze tor ruchu nie jest dokladnie prostopadly.

    J.