  • Data: 2011-11-13 13:18:16
    Temat: Re: [OT] szkło
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Padre napisał:

    > Coś ty masz dane z księżyca :)

    Strzępki informacji pozbieranych przez lata. Ostatnio z rozmowy
    z gościem, co robił witraż.

    > Przeszklenia witrażowe od wieków do dziś robi się tak samo przy
    > wykorzystaniu profili ołowianych i kitu witrażowniczego, tylko
    > łatwiej jest wyprodukować profile, lutuje się ołowiem tylko
    > miejsca ich połączenia. Własnie dla tego do witrazy używano ołowiu,
    > że w dawnych czasach można było z niego formować taśmy i profile
    > praktycznie bez żadnych skomplikowanych narzędzi.

    Tylko o tym kicie nikt mi wsześniej nie powiedział. Wyobrażałem to
    sobie tak, ze szkło jest zalane ołowiem.

    > Metodą Tiffany'ego robi się lampy, zawieszki i małe przeszklenia
    > do mebli,

    Mało kto teraz zamawia wielką rozetę, bo akurat postanowił zbudować
    katedrę. Te drobiazgi, to dzisiaj główny rynek.

    > krawędzie szkła owija się taśmą miedzianą i lutuje zwykłym stopem
    > SnPb 50/60 a wałek lutu imitujący ołowiany profil powstaje na jej
    > wywiniętych krawędziach, dziś jedynym ulepszeniem tej metody jest
    > odporny na temperaturę syntetyczny klej którym pokryta jest miedziana
    > folia co ułatwia owinięcie szkła. Płaskownik mosiężny stosuje się
    > sporadycznie w co którejś spoinie nie zamiast ale oprócz miedzianej
    > folii do usztywnienia dużych płaskich powierzchni przy nietypowych
    > projektach, czasze lamp po zlutowaniu z obu stron są dostatecznie
    > sztywne żeby nie wymagać wzmocnień.

    Facet mówił o płaskowniku, a witraż wyszedł sztywny, że hej. Może
    dał go każdej do spoiny? O folii nie wspominał, ale powyższy opis
    technologii wygląda mi sensownie.

    --
    Jarek