  • 51. Data: 2013-11-05 14:42:45
    Temat: Re: Podtrzymanie zasilania na 5V
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "janusz_k" <J...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:op.w52t741un0u1o8@moj...
    W dniu 04.11.2013 o 15:30 Tmek <T...@d...ek> pisze:

    > To zły, ty masz na bramce max 3-3.5V w porywach, nie otwarty całkowicie
    > będzie
    > się grzał, nie mówiąc już o spadku napięcia na nim.

    Może zamiast pisać dyrdymały najpierw znajdź kartę katalogową tego MOSFETa,
    ewentualnie skorzystaj z linku który wczoraj podałem w pierwszej mojej
    wypowiedzi w tym wątku.
    Co Ci się nie podoba w tym mosfecie który on użył ?
    Ma nie być niskonapięciowy ?
    P.G.

  • 52. Data: 2013-11-05 15:21:20
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Tmek" <T...@d...ek> napisał w wiadomości

    > Jestem wdzieczny za cierpliwosc i sorry, ze gmatwam temat, ale jak widac
    > kiepski w te klocki jestem.

    To, że jesteś kiepski w te klocki rozumiem od samego początku i nie mam o to
    pretensji.
    Ale problemem jest zwykłe porównanie rysunków. Jakaś minimalna staranność i
    precyzja byłaby mile widziana.

    > Symulacje oparlem na schemacie, ktory wczoraj wkleilem po poprawkach.
    > Mowiles ze wyglada ok, wiec przerysowalem go
    > http://img163.imageshack.us/img163/373/vlwf.png

    I ten schemat jest poprawny i na pewno po włączeniu przycisku tranzystor
    nadal pozostanie włączony - to jest ta oczywistość, której nie chce mi się
    nawet sprawdzać (niepewne jest dla mnie coś innego, ale poziom niepewności
    rzędu 0,1% więc na razie odpuszczam).
    Miałem wczoraj chęć napisać (już nawet zacząłem pisać, ale zrezygnowałem aby
    nie czepiać się mało istotnych drobiazgów), że dla większej czytelności
    schematu można by tego huba przesunąć (wzdłuż drutu) w prawo i za zagięcie
    drutu i wtedy by wyszło, że cały górny poziomy drut (z dwu zrobić jeden)
    byłby na plusie.
    Zrób to, to może łatwiej zauważysz problem.

    Nie chce mi się wierzyć, że Ty nadal nie widzisz, że tu rezystory 10k i 10k
    nie są połączone równolegle, a w tym symulowanym układzie są połączone
    równolegle. Dla prądu nie jest ważne, że jeden jest poziomo a drugi pionowo
    narysowany, ważne że obie ich końcówki są ze sobą połączone drutami (nie
    koniecznie prostymi).
    Nie mam pojęcia ile masz lat, ale to, że dwa rezystory połączone równolegle
    są równoważne jednemu to jest najpóźniej w gimnazjum. Jakbym chciał tam dać
    jeden rezystor to bym nie zawracał Ci głowy dwoma (taki tok rozumowania
    powinien zapalić czerwoną lampkę przy rysowaniu tego schematu w
    symulatorze).

    > I w tej postaci ma dzielnik 10k mial isc od plusa zasialania do bazy i od
    > drenu do bazy. Tak to zrozumialem i rzeczywiscie na schemacie wychodzi, ze
    > jest to bez sensu.
    Na tym rysowanym jest dobrze, na tym symulowanym bez sensu.

    > I tu nie wiem jak powinien byc podlaczony.

    Tak jak na tym narysowanym przez Ciebie schemacie, a nie tak jak na tym
    symulowanym.

    Osobnym tematem jest, że jeśli tam jest jakieś połączenie masy nie
    pokazywane na Twoich rysunkach to może się okazać, że faktycznie wyłączać
    zasilanie można tylko na plusie a nie na minusie - ale wtedy cały ten
    schemat jest do symetrycznego odwrócenia, a nie do jakiejś modyfikacji w
    stylu jak na symulowanym schemacie.

    > Doszedlem do tego, ze usuwajac czesc dzielnika i zmnieniac opornosc
    > uzyskuje funkcjonalnosc o ktorej bylam mowa
    > http://tinyurl.com/o6af2kn

    Nie wiem co tu chcesz powiedzieć. Mi tu wyskakuje to samo co poprzednio -
    czyli ileś tam tekstu.
    Mi wystarczy rysunek, nie potrzebuję symulatora.

    > W koncu chyba jednak wezme przekaznik, bo prosty wydawaloby przypadek
    > komplikue sie coraz bardziej.

    Weź. Jak faktycznie trzeba włączać po stronie plus i nie masz
    niskonapięciowego P-MOSa, czy silnego pnp, a masz 5V przekaźnik to będzie
    szybciej i prościej.
    P.G.

  • 53. Data: 2013-11-05 15:29:04
    Temat: Re: [OT] Podtrzymanie zasilania na 5V
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Dlaczego tylko dla młodszych? Czy jest tu ktoś, kto może pamiętać samochody
    > wyprodukowane wczesniej, niż Ford T (i jeszcze mieć doświadczenia z wymianą
    > droselkapy)?
    >
    > Jarek

    Nie, nie o to chodziło :)

    Dziś zamawiając część zamienną ma się raczej pewność, że będzie pasować
    (pomijam trudności w zamawianiu choćby tarczy sprzęgła do nowszych BM-ek
    bez znajomości numeru VIN).
    I to dla "młodego" człowieka wydaje się oczywiste.

    Natomiast wtedy zamawiało się choćby droselklapę, która jednak nie
    musiała pasować - trzeba było ją np. zblindować, aby nie ryksztosowała.
    To może wydawać się dziwne dla "młodego".

    Przy okazji: w coraz większej ilości sklepów siedzą tumany albo debile.
    Potrzebowałem mocniejszego przekaźnika. Poszedłem do jakiegoś sklepu
    sieciowego, pytam o przekaźnik z cewką 12V i prądem co najmniej 80A.
    Pytanie: do jakiego auta?
    Odp: do auta z instalacją 12V.
    Debil nie rozumie. Pytanie: Jaki producent?
    Dałem na przykład Mitsubishi.
    Pyt: Jaki model auta?
    Odp: dowolny
    Pyt: ale ja muszę wiedzieć
    odp: Pajero

    i tak dalej, aż wreszcie doszedłem do przekaźnika od świec żarowych.

    Dobrze, że mu nie kazałem szukać przekaźnika od świec żarowych w
    Mercedesie W115 ;)

    A jeszcze niedawno szło się do sklepu motoryzacyjnego, mówiło że
    potrzeba tą dźwigienkę, co jest na lewo od linki ssania w Poldku, a
    facet mówił, że jej akurat nie ma, ale będzie pasować choćby od
    Mirafiori. Są jeszcze takie sklepy, ale coraz mniej - w ciągu kilku
    ostatnich zniknęły prawie wszystkie, które znałem :(

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 54. Data: 2013-11-05 16:55:28
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Przy okazji: w coraz większej ilości sklepów siedzą tumany albo debile.

    Niestety, bardzo powszechne zjawisko...

    > Potrzebowałem mocniejszego przekaźnika. Poszedłem do jakiegoś sklepu
    > sieciowego, pytam o przekaźnik z cewką 12V i prądem co najmniej 80A.
    > i tak dalej, aż wreszcie doszedłem do przekaźnika od świec żarowych.

    Ja potrzebowałem na giełdzie komputerowej zakupić terminal dyskowy, bo muszę
    kilka dysków nim ponacać. Niby mógłbym to sam zrobić, żadna większa
    trudność, ale wolałem tym razem dać te 12-15 zyla i mieć spokój. Niemal
    każdy sprzedawca "z kabelkami" robił oczy w pięć złotych, niektórzy udawali,
    że chodzi mi o terminal, będący końcówką systemu komputerowego i jeszcze
    bardziej się dziwili. Mimo mojego dość dokładnego tłumaczenia, o co mi
    chodzi. Pokusiłem się o wydrukowanie obrazków z aukcji w Allegro, następnym
    razem procent tłumoków nieco zmalał, ale też spora część zapytanych myślała
    pewnie, że chodzi mi o jakieś dzieło Pikassa, czy Dalego.

    > Dobrze, że mu nie kazałem szukać przekaźnika od świec żarowych w
    > Mercedesie W115 ;)

    A było tak zrobić!
    Nagrać mikrokamerką na YT, zniekształcić głos gościa, zmazać twarz, wrzucić
    filmik...

> [...]
    > jej akurat nie ma, ale będzie pasować choćby od Mirafiori. Są jeszcze
    > takie sklepy, ale coraz mniej - w ciągu kilku

    Ha! Całe szczęście! Kojarzycie sklep z częściami do AGD przy Grzybowskiej 5,
    zaraz koło synagogi? Co się na Próżną przeniósł? Zawsze, jak tam wchodziłem,
    mówiłem - pralka Gracja, pompka do wody - jest pompka do wody, nie szukana w
    wykazie, tylko kobita idzie, zdejmuje z półki i podaje. Kondziołek
    rozruchowy bo pyknął? - Jest kondziołek, 16 zyla się należy (chyba tyle...),
    potem się okazało, że to nie kondziołek, ale też nie silnik, tylko grzałka,
    po którą musiałem znów przyjechać... Czujnik poziomu? Proszę, 32 złote
    (potem naprawiłem stary - zgrzał się plastik, suszarką rozmiękczyłem,
    wróciłem na miejsce, oczyścilem styki, umyłem części, zagniotłem znów, próba
    ciśnieniowa pozytywnie). Rygiel?Dali konstrukcyjnie inny (ma blokadę
    termiczną, aby nie otworzyć drzwi włączonej pralki), ale pasował znakomicie.
    Co najlepsze i odpowiada mi to, nie nadskakują klientowi, jak małpa nad
    bananem, że się skupić nie można.

    > ostatnich zniknęły prawie wszystkie, które znałem :(

    Jak Strasz Wiejska (zła strona części Straży Miejskiej), której zgłaszasz
    interwencję, mniejsza o powód, bez wskazania bardzo dokładnie gdzie i jak
    dojechać, nie trafią. Podanie adresu nie zawsze wystarcza. Trzeba podawać z
    dokładnością nie gorszą od dobrego GPSa. Jakby k..wa nie wiedzieli, gdzie
    np. jest (adres zmieniony) Marszałkowska 75, to musisz podawać "tem czerwony
    dom, przy którym rośnie takie duże drzewo, brama stalowa z domofonem po
    lewej". A i tak zabłądzą, czytaj, (chyba) nie przyjadą. Jak Polucja (jako
    zła część Policji), której 4-5 minut musiałem tłumaczyć gdzie jest to
    miejsce:
    https://mapy.google.pl/?ll=52.234134,21.076863&spn=0
    .00391,0.009645&t=h&z=17
    Samo mówienie przyjmującej zgłoszenie telefonistce spod 112 nic nie dawało.
    Ponoć jej system coś szwankował... Dobrze, że to tłukący się złomiarze, a
    nie ktoś kogoś mordował... a i z tym ostrożnie...:
    http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/1034707,anonim
    owo-zglosili-bojke-na-policji-zmuszono-ich-do-zeznan
    -pod-nazwiskiem,id,t.html?cookie=1
    W końcu kobita przyjęła... ale czekałem ponad 20 minut, złomiarze w końcu
    spierdolili w długą, radiola nie pokazała się. I już nie mogłem spać, to ok.
    4 rano było.
    Pomijam spychotechnikę - SM gada dzwoń na policję, policja gada, dzwoń na
    SM, qrva, błędne koło...
    Nastepnym razem nie zadzwonię, szkoda mi baterii w telefonie, kupię wiatrówę
    bez pozwolenia (gładka lufa i energia poniżej 17J) i śrutem w dupsko
    poczęstuję.

    To chyba powszechne zjawisko, cena coraz szybszego i łatwiejszego dostępu do
    informacji...? Sam nie wiem...

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 55. Data: 2013-11-05 17:14:06
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-11-05 08:09, Marek Dyjor wrote:
    > bo przekażniki sa tańsze i odporniejsze?

    I nie potrafią wyłaczyć świateł z opóźnieniem. Na szczęscie technologia
    idzie do przodu i może i takie zrobią, z pamięcią magnetyczną (na
    ferrytach :).

  • 56. Data: 2013-11-05 17:23:34
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-11-04 23:26, J.F. wrote:
    > To widac jakies na litere F byly. Francuskie lub wloskie.

    Jeden to Lanos, drugi to Laguna. Trafiłeś w połowę tarczy.

    > Przy wtrysku chyba jeszcze inna sprawa

    I bywa że inna pompa, szczegolnie przy CR.

    > - regulator ustala stale
    > nadcisnienie wzgledem kolektora.

    A niech on sobie tam ustala, tylko po co pompowac w pocie czoła 3x
    więcej paliwa niż jest potrzebne?

    > Czyli dosc zmienne.
    > Tego sie chyba nie da dobrze zrobic regulujac pompe.

    Nie po to chcę regulowac. Ja chce ją np. wyłaczyć jak jest nieuzywana
    (np. na gazie) lub zmniejszyć obroty jak jest na wolnych obrotach. I
    zgadnij jakie jest nieśmiertelne rozwiązanie montowane przez dowolnego
    elektryka-gazownika w berecie z antenką i petem w zębach? A że przez
    chwile silnik nie ma zasilania "to sie pan nie przejmuj i przygazuj przy
    przełączeniu, bedzie gites, kurna".

    > Jakie grube - pompa z pol ampera bierze. I jeden kabelek do niej
    > dochodzi.

    Na 3 wiązki które miałem w rękach kabel od pompy dziwnym trafem ma 2x
    większy przekrój od pozostalych. Powód nieznany. Nie widziałem też
    wszystkich modeli wszystkich marek, więc może miałem pecha.

    Elektryka samochodowa to niezwykle tajemnicze zjawisko. Niby w nowych
    samochodach pełno CANa, ale grube wiązki kolorowych drutów tak czy
    inaczej latają po całej kabinie diabli wiedzą po co, a komputery
    disgnostyczne zawierają specializowane programowalne układy scalone o
    mocy obliczeniowej komputerow z roku 2000 (np. Clip).

  • 57. Data: 2013-11-05 17:32:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

> [...]
    > musiała pasować - trzeba było ją np. zblindować, aby nie ryksztosowała.
    > To może wydawać się dziwne dla "młodego".

    Może. Dla "starego" też może. To nie zależy od wieku, tylko od poziomu
    znajomości historii pisanej. Nawet takich, co pamiętają jak dziadek im
    opowiadał o lochowaniu pufra na wymiar w droselklapie automobilu, też
    już dzisiaj nie uświadczysz.

    [...]
> [...]
    > Mirafiori. Są jeszcze takie sklepy, ale coraz mniej - w ciągu kilku
    > ostatnich zniknęły prawie wszystkie, które znałem :(

    No i to jest dobry przykład na to, czego młodzi pamiętać nie mogą.

    Jarek

    --
    -- Patrzcie państwo, moja pani Müllerowo, w automobilu. Juścić, taki pan może
    sobie na to pozwolić i nawet nie pomyśli, jak taka jazda automobilem może się

  • 58. Data: 2013-11-05 18:25:39
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:PiotrGalka.pme.1383661277@news.chmurka.net...

> [...]
    > rozumowania powinien zapalić czerwoną lampkę przy rysowaniu tego schematu

    Masz racje. Teraz zauwazylem, ze to co wtedy wkleilem jest jakies od czapy i
    kupy sie nie trzyma. Probowalem to pod minus wtedy podpasowac.
    Kolejne polaczenie w symulacji mialem juz poprawne, wg schematu.

    Tylko nie dzialalo bo do symulatora wkleilem odbiornik w postaci modelu
    "zarowka beta" ktory jakos sie nie sprawdza i nie dziala.
    Po podstawieniu w jej miejsce diody dziala pieknie. Dzieki piekne za pomoc.

    http://img62.imageshack.us/img62/189/k4iv.png

    > Weź. Jak faktycznie trzeba włączać po stronie plus i nie masz
    > niskonapięciowego P-MOSa, czy silnego pnp, a masz 5V przekaźnik to będzie
    > szybciej i prościej.

    Porzezbie sobie jeszce sam wersje dla minusa ale nie bede juz zawracac tym
    glowy.
    Jak strace cierpliwosc to skonczy sie pewnie na przekazniku.

    pozdrawiam i dziekuje
    Tmek

  • 59. Data: 2013-11-05 18:43:03
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-11-05 16:55, ACMM-033 pisze:

> [...]
    > nie otworzyć drzwi włączonej pralki), ale pasował znakomicie. Co
    > najlepsze i odpowiada mi to, nie nadskakują klientowi, jak małpa nad

    Tego sklepu nie znałem.
    Natomiast raz na jakiś czas kupowałem uszczelkę do ekspresu
    ciśnieniowego do kawy firmy Krups. Serwis, w którym to kupowałem był (i
    chyba jeszcze jest) w Warszawie, bodajże przy Żuławskiego. W podobnym
    serwisie w Rzeszowie wystarczyło hasło "uszczelka głpwicy". Natomiast
    babie (kto w ogóle zatrudnia baby w takich serwisach?) musiałem
    powiedzieć producenta (nie wystarczyło, że zarówno Zelmer jak i Krups
    ma te same uszczelki), dodatkowo model i rok produkcji (pomimo, że
    wszystkie mają ten sam typ owej uszczelki). A co ciekawe, baba po
    part-numerze (bo później się przygotowałem - tak mi się w naiwności
    swojej zdawało) - nie mogła znaleźć, tylko musi: producent, model, rok.
    Normalnie: zastrzelić to za mało ;)
    A już do pasji mnie doprowadziła, jak chciałem kupić łyżkę do kawy z
    tłoczkiem po drugiej stronie, do ubijania kawy. Najpierw próbowała mnie
    wciągnąć w dyskusję, że mam łyżkę razem z ekspresem. Owszem, ale
    niewygodna i bez tłoczka. Później, że kawa czy ubita, czy nie - jest (wg
    niej) równie dobra. W każdym razie okazało się, że babsztyl nie jest w
    stanie poszukać w kompie łyżki, bo nie jest ta łyżka przyporządkowana do
    modelu i rocznika. Ale na szczęście zobaczyłem na półce i pokazałem: to
    chcę! Jeszcze czekałem później ładnych parę minut, aż baba znajdzie to w
    kompie i wystawi fakturę :(

> [...]
    > nie przyjadą. Jak Polucja (jako zła część Policji), której 4-5 minut
    > musiałem tłumaczyć gdzie jest to miejsce:

    Nie lubię tych nowych skrzyżowań. żeby jechać w prawo, trzeba z lewego pasa.

> [...]
    > spać, to ok. 4 rano było.
    > Pomijam spychotechnikę - SM gada dzwoń na policję, policja gada, dzwoń

    Pytaj o nazwisko lub numer służbowy odbierającego i notujm albo udawaj
    (przez telefon), że notujesz.

    > Nastepnym razem nie zadzwonię, szkoda mi baterii w telefonie, kupię
    > wiatrówę bez pozwolenia (gładka lufa i energia poniżej 17J) i śrutem w
    > dupsko poczęstuję.

    Już bez zezwolenia można kupić gwintowane. Nawet nie tylko "zwykłe" 4,5
    mm, ale nawet 5,5mm. Więcej soli wejdzie ;)

    > To chyba powszechne zjawisko, cena coraz szybszego i łatwiejszego
    > dostępu do informacji...? Sam nie wiem...

    Coraz niższy poziom edukacji, wychowanie bezsresowe, itd, itp.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 60. Data: 2013-11-05 18:47:58
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > I nie potrafią wyłaczyć świateł z opóźnieniem. Na szczęscie technologia
    > idzie do przodu i może i takie zrobią, z pamięcią magnetyczną (na
    > ferrytach :).

    Widziałem dawno temu (przełom lat 70/80) kontaktrony bodajże z
    kondensatorem, trzymały jeszcze dość długo. Ale mały byłem, nie pamiętam
    szczegółów. Mój ojciec używał chyba do automatu sterującego wietrznikami
    w szklarni.

    Adam