  • 91. Data: 2009-12-11 00:44:19
    Temat: Re: [OT] Mam pytanie o przyszłoœc radia naziemnego
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Raczej kogo moze znac, bo zarobki byly dosc wyrownane.

    Nie wiem co czytali i czego szukali, w każdym razie zazwyczaj
    przeglądali cały dowód, kartka po kartce. Obrzydliwe dosyć.

    > Za to teraz podpyta o prace, i sie zorientuje czy moze wziasc
    > w lape, czy kontrola :-)

    Podpytywali swoją drogą.

    > Tylko ze efekt taki ze za pobliska granice nagle nie wyjedziesz, bo co
    > prawda wolno bez kontroli, ale jak dzieci maja dowody lub paszporty.

    Skoro wolno bez kontroli, to się ludzi nie przejmują i z dziećmi też
    wyjeżdżają. Dorośli również bywają za granicą bez dokumentów. Zresztą
    dziecko może mieć dowód osobisty tak samo jak dorosły, większego
    problemu nie ma.

    > Albo jak zmieniasz adres to trzeba placic od 30 do 200 zl w urzedach

    Za to nie ma wpisanej całej historii miejsc zamieszkania. Zresztą
    adres też ma zniknąć z dowodów osobistych.

    --
    Jarek

  • 92. Data: 2009-12-11 00:52:26
    Temat: Re: [OT] Mam pytanie o przyszłośc radia naziemnego
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Artur Stachura napisał:

    > Teraz ma w radiowozie terminal komputerowy...

    I ma tam dostęp do zatrzymanych praw jazdy, punktów, skradzionych
    samochodów itp. Ale nie do tego, gdzie pracuję i ile mam dzieci.

    > Owszem, mamy prawo o ochronie danych osobowych itd. Z drugiej strony
    > - informacja o nas jest porozrzucana w różnych bazach danych -
    > urzędów, ZUS-ów, zakładów pracy, banków. Do ilu z nich mają dostęp
    > organy władzy...?

    A do dowodów osobistych w postaci książki i wielkiej tęsknoty za nimi
    to się ma jak?

    > Do tego informacja, którą sami "rozsiewamy", świadomie albo nie,
    > prowadząc jakąś działalność albo choćby bawiąc się. Czasem wystarczy
    > wrzucić w googla imię i nazwisko interesującej nas osoby.

    Ale za to juz sami odpowiadamy.

    > A zachowania rodem z PRL-u pewnie jeszcze długo będziemy spotykać...
    > Co gorsza także u tych, którzy PRL-u nie pamiętają.

    U tych może nawet częściej. Bo tym co zakosztowali, wytworzyły się
    ciała odpornościowe (niektórym przynajmniej).

    --
    Jarek

  • 93. Data: 2009-12-11 08:39:30
    Temat: Re: Mam pytanie o przysz?o?c radia naziemnego
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Piotr "Curious" Slawinski pisze:

    > po katastrofie tego kalibru to podejrzewam ze wlasnie latwiej by bylo
    > nawiazac lacznosc przez satelity niz przez jakies naziemne stacje, no chyba
    > ze cos przesloni niebo gruba , ciemna chmura ;) i wtedy to raczej chyba
    > transmisja analogowa mialaby wieksze racje bytu

    Nie zrozumiałeś. Odwoływałem się tutaj do całej gamy amerykańskich
    filmów katastroficznych/sensacyjnych w których co pewien czas pada
    kwestia w rodzaju: "Panie prezydencie, straciliśmy kontakt z naszymi
    satelitami, teraz jesteśmy odcięci od świata". Jakby nie istniały fale
    radiowe. Jedyny film w którym zachowano rozsądek pod tym względem jaki
    przychodzi mi do głowy to paradoksalnie pełen bzdur "Dzień
    Niepodległości" Emmericha. Gdy obcy postrącali z nieba satelity, ludzie
    przerzucili się na CW i alfabet Morse'a. ;)

    A w innych produkcjach to nieraz już kompletne bzdury się pojawiają
    jeśli chodzi o radio.
    Takie "Jericho" chociażby. Małe amerykańskie miasteczko na odludziu
    zostaje odcięte od świata po serii zamachów atomowych. W pierwszych
    odcinkach bohaterowie gromadzą się w barze i oglądają transmisję
    kryzysową nadawaną przez satelitę. Potem ktoś dokonuje ataku EMP i
    wszystko pada. Od tego momentu do końca sezonu wiedzą tyle, co jakiś
    uchodźca przybyły do miasta był w stanie przynieść. No przepraszam, ale
    nikt w całym miasteczku nie miał na strychu starego radia lampowego
    (odporność na EMP) albo nie był w stanie naprawić jakiegoś tranzystora
    celem słuchania na D/S/K co sie dzieje na zewnątrz? Sprawa o tyle
    zabawniejsza, że w pierwszym czy drugim odcinku pojawił się
    krótkofalowiec z "big gunem" na podwórku. Potem jak kamień w wodę...
    To samo w brytyjskim thrillerze "28 dni później". Postapokaliptyczny
    Londyn. Na jednym z ostatnich pięter wieżowca siedzi zabarykadowany
    ojciec z córką, wokół szaleje zaraza czegoś w rodzaju wścieklizny. Mają
    radyjko na korbkę ale nie słychać niczego, chociaż okazuje się, że poza
    objętymi kwarantanną Wyspami życie toczy się normalnie.

    Śmiem twierdzić, że dzisiaj młodzież w pierwszej refleksji nie zdaje
    sobie sprawy z tego, że coś takiego jak radio na D/S/K w ogóle istnieje.
    Wielu wydaje się zapewne, że globalną łączność zapewniły dopiero
    satelity i Internet a radio zawsze wyglądało jak teraz (lokalne).

  • 94. Data: 2009-12-11 08:48:53
    Temat: Re: Mam pytanie o przyszłośc radia naziemnego
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    r...@m...com pisze:

    > Na pewno w samochodzie nie będziesz słuchał radia internetowgo.

    Nie? Czytałem ostatnio newsa o tym jak to pewien koncern motoryzacyjny
    zamierza wypuścić na rynek samochód z routerem HSDPA->WiFi w wyposażeniu
    dodatkowym. Już teraz można kupić samochodowy radioodtwarzacz ze
    zintegrowanym modułem GSM - musi się nieźle spisywać zwłaszcza wtedy,
    gdy operator umożliwia posiadanie dwóch kart sim.
    Co dalej? Już nawet niczym szczególnym nie są kombajny w obudowie 2DIN
    zawierające radio, odbiornik TV, odtwarzacz DVD i nawigację GPS, a to
    wszystko pracujące na Windows CE - tylko krok do dodania modemu HSDPA.

    BTW kiedyś słuchałem "Antyradia" i bodajże był telefon od słuchacza
    mieszkającego gdzieś za granicą. Zaraz prowadzący zadał pytanie "jak Ty
    nas tam słuchasz?". Okazało się, że recepta prosta - smartfon z
    wykupionym pakietem na transmisję danych podłączony do wyjścia AUX
    samochodowego odbiornika. :)

  • 95. Data: 2009-12-11 09:03:04
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Sergiusz Rozanski pisze:

    > A co stoi na przeszkodzie? Np na abonamentach bez limitów w hdspa? Albo na
    > jakiś wimaxach i tym podobnych, imo szybciej to się pojawi niż dab czy inne
    > radia satelitarne (w polskich autach). Bo w domu radio internetowe to już
    > jest norma.

    Tym bardziej nie liczę już na szybkie wejście u nas DRM. Nawet nie
    chodzi o to, żeby nasi nadawcy zainteresowali się tym standardem tak jak
    Niemcy albo Brytyjczycy... Chodzi o to, żeby odpowiednie odbiorniki
    pojawiły się w MediaMarkt w niezaporowych cenach. Bo jak na razie odbiór
    tego standardu jest domeną amatorów, którzy przerabiają fabryczne
    odbiorniki (druga przemiana częstotliwości na 12kHz przed demodulatorem
    i taki sygnał puszczony na wejście karty dźwiękowej - resztą zajmuje się
    soft).

    Jak już powyżej pisałem za jakiś czas dodanie funkcji radia
    internetowego stanie się dla producentów komórek czymś atrakcyjnym. Już
    teraz powstają telefony w przypadku których jest bardziej niż wskazane
    posiadanie pakietu na transmisję danych (Androidy, Blackberry, iPhone) a
    w innych (WM, Symbian) jest to ogromnym ułatwieniem. Na zachodzie
    transmisja danych jest tania jak barszcz, u nas trochę gorzej chociaż
    widać zmiany na lepsze. Za kilka lat będzie to standardem i użytkownik
    nie będzie już liczył kilobajtów a smartfon nie będzie już musiał za
    każdym razem pytać czy sprawdzić pocztę czy ściągnąć uaktualnienia
    pakietów z repozytorium. Takie rzeczy będą się działy w tle, jak na
    dużym komputerze. W takich warunkach korzystanie z radia internetowego
    problemem nie będzie. ZU nawet nie zauważy różnicy w stosunku do FM poza
    tym, że:
    a) nie będzie musiał podłączać słuchawek chcąc tak czy inaczej odbierać
    "na głośnik"
    b) zyska dostęp do tysięcy stacji z całego świata, podcastów,
    amatorskich radiostacji internetowych itp.

  • 96. Data: 2009-12-11 10:10:59
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-12-11 09:39:30 +0100, Atlantis <m...@w...pl> said:

    > No przepraszam, ale
    > nikt w całym miasteczku nie miał na strychu starego radia lampowego

    Pomijając fakt że to fikcja literacka...
    to w duchu nowoczesności i postępu wypierniczyli na śmietnik... Stare
    sprzęty to chomikowało się kiedyś, miały swoją wartość, były szanowane.
    Nawet jak były niesprawne, to się zostawiało na "a może się przyda na
    części".
    Teraz jest trend inny - stare, niemodne, wyrzucamy. Nawet jeśli wciąż
    działa. Jeśli nie działa, to tym bardziej.
    Czy masz "na strychu" swój na przykład pierwszy telefon komórkowy? A
    drugi i następne?
    Są tacy co mają :)

    > (odporność na EMP) albo nie był w stanie naprawić jakiegoś tranzystora

    po EMP?

> [...]
    > Wielu wydaje się zapewne, że globalną łączność zapewniły dopiero
    > satelity i Internet a radio zawsze wyglądało jak teraz (lokalne).

    Niedługo może być i tak że młodzi mogą kojarzyć radio jedynie z WiFi...

    --
    DJ

  • 97. Data: 2009-12-11 10:25:38
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Właściwie to nawet nie wiem jak łatwo jest zniczczyć chip w transponderach
    > jakimś zmiennym polem z elektromagnesu. Ktoś próbował?

    kuchenka ,mikrofalowa na 2-3 sekundy.

    Waldek

  • 98. Data: 2009-12-11 10:39:44
    Temat: Re: Mam pytanie o przyszło?c radia naziemnego
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J. F. wrote:

    > W radiu jako tak zazwyczaj jednak mniej ambitne schematy modulacji sie
    > stosuje i wieksze pasmo wychodzi.

    DRM moze miec calkiem niezla jakosc. W kazdym razie BBC w stereo, Radio
    Watykan tez w stereo odbieram z bardzo dobra jakoscia w Berlinie.
    Deutschlandfunk tez, ale tu mam nadajnik pod nosem. Mam radio Morphy
    Richards (kosztuje obecnie ok. 100EUR). Nie jest najlepsze, ale jak sie
    podlaczy dodatkowa antene to smiga bardzo fajnie.

    Waldek

  • 99. Data: 2009-12-11 10:52:22
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    willy wrote:

    > Problem z DAB jest taki, że bardzo ciężko odebrać poprawny sygnał
    > przemieszczając się choćby z niewielką prędkością. A gdzie najczęściej
    > słuchamy radia? Bo ja na przykład w samochodzie.

    a skad o tym wiesz? Bo pleciesz farmazony. Ja mam radio DAB w samochodzie
    (bylo w wyposazeniu) i nie mam zadnych problemow do predkosci 210km/h
    (szybciej fabryka nie dala).

    Waldek

  • 100. Data: 2009-12-11 11:21:18
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    DJ pisze:

    > Pomijając fakt że to fikcja literacka...

    Fikcja literacka powinna się jednak trzymać rzeczywistości, o ile tylko
    na niej bazuje. Chodzi o to, żeby działanie bohaterów nie były jednak
    nielogiczne.

    > to w duchu nowoczesności i postępu wypierniczyli na śmietnik... Stare

    Ok. Mówimy o małym miasteczku pośrodku niczego, otoczonym wianuszkiem
    farm. Część mieszkańców to zresztą rolnicy w "starym stylu". Na pewno
    uważasz, że gdzieś na strychu u jednego dziadka-farmera nie
    zawieruszyłoby się jakieś radio lampowe albo bardziej toporny
    tranzystor? Przecież pogoń za nowością to głównie młode pokolenie,
    podejście starszych ludzi często odpowiada filozofii "Don't touch
    running system". ;)

> [...]
    > działa. Jeśli nie działa, to tym bardziej.
    > Czy masz "na strychu" swój na przykład pierwszy telefon komórkowy? A

    I tak i nie. ;) Mój pierwszy telefon (poczciwa Motorola T205) jest w tej
    chwili używana przez matkę. Z następnych zostawiłem sobie SE T610 jako
    sprzęt na wypadek awarii głównego smartfona. Generalnie trochę urządzeń
    zostało u mnie na zasadzie "działa i jest w dobrym stanie więc szkoda
    wyrzucić, jednocześnie na Allegro za mało dają aby sprzedać". ;)

    > po EMP?

    Tak, po EMP. Przecież jakby nie patrzeć na tranzystorze jednak też
    trudniej o przebicie niż na jakimś CMOSie albo innym scalaku robionym w
    mikroskopijnej technologii. ;)
    W serialowych realiach "epicentrum" znajdowało się daleko (więc IMO o
    tyle dziwniejsze jest to, że padło wszystko) nie sądzę więc, żeby
    popaliło również części zapasowe leżące sobie w pudełeczkach w jakimś
    lokalnym serwisie albo w "junk boksie" jakiegoś lokalnego
    elektronika/radioamatora.

    A właśnie - coś mi się przypomina. W serialu było radio tranzystorowe,
    które naprawili pod koniec pierwszego sezonu jakimś cudem. Kiedy
    izolacja informacyjna miała się skończyć za kilka odcinków, wraz z
    przybyciem wojska zaprowadzającego porządek po czasie kryzysu. Akurat
    wtedy, gdy scenarzystom było to na rękę. ;)

    > Niedługo może być i tak że młodzi mogą kojarzyć radio jedynie z WiFi...

    Prędzej przez jakieś HSDPA/WiMax o czym pisałem w paru wcześniejszych
    wiadomościach. Generalnie zabawne jest przenoszenie początków pewnych
    odkryć w nasze czasy, gdy ich geneza tkwi o wiele głębiej w historii
    (Internet, globalna wioska, międzynarodowe media itp.)