  • 31. Data: 2010-04-08 20:49:59
    Temat: Re: Jakośc płytek drukowane.pl / gama
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > Ale chyba mnie na ten autorouter nie stać :/

    Jak ty ostatnio pisałeś?
    "Ale ja nie chce autoroutera kupować"
    MD

  • 32. Data: 2010-04-08 20:54:15
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Mario wrote:
    > Zawsze będziesz musiał umieć przełożyć ścieżkę,
    > zmienić jej grubość, zmienić wielkość opisów, kształt czy rozmiar padów
    > itp.

    Nie, jeśli prawidłowo opisze reguły (tzn, gdybym mógł je opisać). Tego
    mi brakuje. Eagle ma masę parametrów którymi można regulowac wszystko
    tylko nie to co potrzebuje. Nie wiem jak inne autoroutery. Dziobanie
    przez 4 dni płytki tylko po to żeby na koniec wymienić 4 elementy i
    zaczynać od nowa to nie na moje nerwy ;)

  • 33. Data: 2010-04-08 20:56:03
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-04-08 22:48, Mario pisze:

    > E tam. Po 2 dniach ma się już nowe nawyki i nie trzeba szukać. Każdy
    > taki soft ma swoją filozofię UI i swoje skróty klawiszowe. A funkcje
    > edycyjne i tak trzeba znać bo nie wierzę żeby Ci autorouter zrobił
    > wszystko poprawnie. Zawsze będziesz musiał umieć przełożyć ścieżkę,
    > zmienić jej grubość, zmienić wielkość opisów, kształt czy rozmiar padów
    > itp.

    > W takim przypadku oznaczałoby że potrzebuję softu za naście tysięcy. Nie
    > zwróciłby mi się przy projektowaniu płytek tylko pod zlecenia które
    > dostaję.

    A sensu stosowania autoroutera nie widzę bo te w dostępnych na moją
    kieszeń programach są kiepawe. A skoro na drogie pakiety CAD sobie
    zapewne nie pozwolę to nie ma sensu marnować czasu i uczyć się na
    trialowych czy spiraconych pakietach bo i tak nie będę ich stosował w
    swojej działalności.

    MD

  • 34. Data: 2010-04-08 20:57:47
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Mario wrote:
    > Jak ty ostatnio pisałeś?
    > "Ale ja nie chce autoroutera kupować"

    No przecież własnie to powiedziałem. Co mi po tym że jest jakis co robi
    szybciej. Chwilowo mam dostęp do Eagla dzięki czyjejś uprzejmosci i
    korzystam. Potem wrocę do KiCADa i ze wstrętem zajmę się robieniem
    ręcznie :/ Jakoś rynek Open Source nie zachwyca w przypadku programów do
    projektowania płytek.

    Natomiast ja pytam tak ogólnie o jakość i używalnośc autorouterów. Ktoś
    z nich musi korzystać skoro inwestuje się masę kasy w ich nietrywialne
    silniki.

  • 35. Data: 2010-04-08 21:09:50
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > przez 4 dni płytki tylko po to żeby na koniec wymienić 4 elementy i
    > zaczynać od nowa to nie na moje nerwy ;)

    Przecież z tego, że ustalisz reguły nie wynika, że topologia da się
    zrealizować w sposób automatyczny ściśle według tych reguł. Być może
    przy danych założeniach - np. grubości ścieżek masy nie da się tego
    zrealizować. To to musisz zdecydować, że do układu pobierającego mniej
    energii i nie taktowanego wysoką częstotliwością można poprowadzić
    cieńszą ścieżkę.
    Zawsze też może się okazać ze wystarczy zmienić pad (np nie podłączony)
    z okrągłego na owalny po to żeby przepuścić jakąś ścieżkę, którą
    autorouter nie połączył. Próba zapisywania tego w postaci reguł jest
    dużo bardziej pracochłonna niż zrobienie tego ręcznie. A może nie
    zmienić pad tylko zwęzić przy przejściu między padami? Prościej to po
    prostu zrobić niż tworzyć algorytmiczny zapis wszystkich sytuacji w
    których powinieneś podjąć decyzję odbiegającą od wstępnych sztywnych
    reguł projektowych.

    MD

  • 36. Data: 2010-04-08 21:29:25
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Mario wrote:
> [...]
    > zrealizować. To to musisz zdecydować, że do układu pobierającego mniej
    > energii i nie taktowanego wysoką częstotliwością można poprowadzić

    W Eagle decyduje się o tym ustawiając "class" dla połaczen miedzy
    elementami. Ktoś jednak nie pomyślał i dotyczy to całego połaczenia
    galwanicznego, czyli jesli elementami mocy leci gruba scieżka i jest od
    niej odgałęzienie pomiarowe to rownież będzie grube. Ale to moja
    obserwacja, specjalista nie jestem.

    > Zawsze też może się okazać ze wystarczy zmienić pad (np nie podłączony)
    > z okrągłego na owalny po to żeby przepuścić jakąś ścieżkę, którą
    > autorouter nie połączył.

    Wlasnie zdaniem autoroutera jest wykonac ta czynność. ja określam: pady
    dowolne w zakresie od do. Rób co chcesz. Zmieniaj rozmiar, przemieszczaj
    robiąc miejsce, generuj przelotki gdzie musisz, itd. Autorouter bez
    mozliwości przemieszczania elementów i zmiany rozmiaru padow/ścieżek ma
    związane rece.

> [...]
    > prostu zrobić niż tworzyć algorytmiczny zapis wszystkich sytuacji w
    > których powinieneś podjąć decyzję odbiegającą od wstępnych sztywnych

    Taki algorytm moge wykorzystac sto razy w procesie iteracyjnego
    generowania schematu (loop: prototyp, pomiary, poprawki, goto loop). Że
    nie wspomnę ze między projektami też.

    Oczywiście gdybam sobie z punktu widzenia amatorkiego stojąc z boku i
    routując 3 poważne płytki rocznie. Nie mam doswiadczeń. Jednak w
    środowisku elektorników routujących płytki spotkałem sie z identycznie
    alergiczną reakcją na automatyzacje jak w przyopadku srodowiska DTP. I
    tu i tu wszelakie automaty skrypty i inne wyklęte techniki nie mają
    racji bytu. Najlepiej ręcznie. Może i racja, choć cięzko mi to zrozumieć.

  • 37. Data: 2010-04-08 21:32:07
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > No przecież własnie to powiedziałem.

    No przecież pytałeś z czystej ciekawości a nie żeby kupić. Zaspokoił
    twoją ciekawość to skąd smutna minka?

> [...]
    > korzystam. Potem wrocę do KiCADa i ze wstrętem zajmę się robieniem
    > ręcznie :/ Jakoś rynek Open Source nie zachwyca w przypadku programów do

    W Kicadzie też połączysz autorouterem. Nie gorzej niż Eagle. Masz też
    jakiś link do zewnętrznego Freeroute. Nie wiem co potrafi. Kicad do
    niedawna nie był używalny bo nie miał undo w pcb. Najnowszy już ma.
    Zdaje sięże jest jeszcze Tinycad (edytor schematów) współpracujący z
    freepcb. Niektórzy uważają go za dolżalszy niż Kicad.

    > Natomiast ja pytam tak ogólnie o jakość i używalnośc autorouterów. Ktoś
    > z nich musi korzystać skoro inwestuje się masę kasy w ich nietrywialne
    > silniki.

    Pewnie ktoś kto zajmuje się zawodowo projektowaniem PCB. I jest w stanie
    poświęcić dużo czasu żeby się takich pakietów nauczyć. Ale nie sądzę
    żeby to byli ludzie których głównym zajęciem jest projektowanie i
    uruchamianie własnych modułów.

    MD

  • 38. Data: 2010-04-08 21:52:40
    Temat: Re: [OT] Jakośc płytek drukowane.pl / gama
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Mario wrote:
    > No przecież pytałeś z czystej ciekawości a nie żeby kupić. Zaspokoił
    > twoją ciekawość to skąd smutna minka?

    To nie jest smutna minka tylko zkrzywienie się po wyobrażeniu sobie ceny
    za cokolwiek ze specctrą. Ale ok.

    > W Kicadzie też połączysz autorouterem.

    Nie chce tutaj byc uważany za trola, ale skoro juz o tym wspominasz...
    KiCAD przypomina zbiór małych programow powiązanych gumą do żucia. Nie
    inaczej jest z autorouterem. Zamiast kliknąc w "dodaj element" na
    schemacie i dostać go na płytce mam cały zbedny proces tworzenia plików
    posrednich z wykazami elementów itd (chyba że coś się ostatnio
    zmieniło). Autorouter "w nim" jest tak samo średnio powiazany z
    projektowaniem płytek, jak projektowanie płytek ze schematem. To jeden z
    podstawowych powodow dla których robienie czegokolwiek w KiCADzie bardzo
    mnie męczy. Eagle ma bardzo wygodny sposób synchronizacji elementów
    schemat->pcb w czasie rzeczywistym. Cholernie mi tego brakuje w KiCADzie
    a po przeczytaniu swego czasu jak tam wpiąć autorouter wiem już że
    dostane nastepną gumę do żucia zamiast zintegorowanego srodowiska.
    Doskonale sobie zdaje sprawę, że ten styl pracy jest typowy dla tego
    typu programów, jednak strasznie mnie on męczy swoją nieintuicyjnoscią.
    Eagle jest swiatełkiem w tunelu mimo swojego parcia w stronę
    niewygodnego GUI jednocześnie ładnie integruje się (w sensie update
    realtime) z PCB i bardzo mi sie to podoba.

  • 39. Data: 2010-04-08 21:56:48
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > galwanicznego, czyli jesli elementami mocy leci gruba scieżka i jest od
    > niej odgałęzienie pomiarowe to rownież będzie grube. Ale to moja

    To chyba w każdym programie możesz tworzyć klasy i przypisywać sieci do
    klas. Jeśli chcesz któreś linie masy mieć (z automatu) o innej grubości
    to musisz je mieć jako inną sieć np PowerGND albo po prostu GND1 GND2. W
    schemacie łączysz je z GND a w PCB przydzielasz je do innych klas. I
    wtedy autorouter połączy zgodnie z założeniami albo i nie połączy bo utknie

> [...]
    > robiąc miejsce, generuj przelotki gdzie musisz, itd. Autorouter bez
    > mozliwości przemieszczania elementów i zmiany rozmiaru padow/ścieżek ma

    No ale w dipie podstawowy jest pad 55 milsów. Jeśli zrobisz większy to
    nie przepuścisz ścieżek. Jeśli zrobisz mniejszy to będziesz miał problem
    z wykonaniem w płytkarni. Zrezygnujesz z firm które za mocno zezują.
    Ponadto przy wylutowywaniu masz większe szanse, że go zniszczysz. Tych
    uwarunkowań nie jesteś w stanie zadać autorouterowi by je uwzględnił.
    Czyli router będzie miał tendencje tdo jechania w dół do najmniejszych
    dopuszczalnych przez Ciebie. Tak samo z szerokościami ścieżek. Będzie
    dążył do zrobienia jak najcieńszych np żeby zmieścić 2 ścieżki między
    padami a czasami wystarczy popatrzeć na widok płytki i przełożyć kilka
    ścieżek inną drogą aty otworzyć sobie drogę dla zablokowanych połączeń.

> [...]
    > tu i tu wszelakie automaty skrypty i inne wyklęte techniki nie mają
    > racji bytu. Najlepiej ręcznie. Może i racja, choć cięzko mi to zrozumieć.

    No to musiałbyś pisać szczegółowe warunki przy każdym etapie iteracji
    żeby usuwać jakieś trywialne potknięcia autoroutera. A przy następnym
    projekcie musiałbyś pisać te reguły od nowa bo nie będą uniwersalne.
    Jeśli robisz sporadycznie płytki kilka razy w roku to nie będziesz w
    stanie na tyle opanować rozbudowanych pakietów dających możliwość
    tworzenia zaawansowanych reguł połączonych z pisaniem skryptów itp.

    MD

  • 40. Data: 2010-04-08 22:13:16
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > schemacie i dostać go na płytce mam cały zbedny proces tworzenia plików
    > posrednich z wykazami elementów itd (chyba że coś się ostatnio

    Mi podział na schemat>netlista>pcb wydaje się dośc naturalny. Tak samo
    było w orcadzie czy protelu. Nie szukam narzędzia które w sposób
    możliwie bliski ideału odpowiadałoby mojemu wyobrażeniu o tym jak
    powinien wyglądać i działać program do projektowania. Liczy się cena,
    fakt czy te narzedzie nadaje się do realizacji zadania i czy nie
    zabierze mi to nadmiernie dużo czasu w porównaniu do innych narzędzi.
    Eagle oglądałem koledze przez ramię ale z efektów nie byłem zadowolony.
    Może gdybym mógł gdzieś kupić za nieduże pieniądze starego protela 99 to
    bym się zdecydował. Albo Rimu czy Autotraxa (windowsowego)? Ale na
    Altium mnie nie stać a na piracie projektować komercyjnych rzeczy nie
    zamierzam. Tak więc Kicad dla mnie jest dobrym rozwiązaniem.

    MD