  • Data: 2013-03-24 17:47:43
    Temat: Re: [OT] Jaki sklep komputerowy polecacie?
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-03-24 17:04, Kosu pisze:

    > Właśnie gadałem z kolegą mieszkającym w Hamburgu. Powiedział, że to
    > jest zupełnie naturalna reakcja. Psuje Ci się telewizor, zgłaszasz
    > reklamację i jak coś jest nie tak, to od razu przekazujesz do
    > ichniejszego rzecznika praw konsumenckich. Czyli niemiecki dystrybutor
    > czy sprzedawca ma świadomość, że jak nie będzie mu się chciało
    > współpracować z klientem, to będzie musiał z urzędem/sądem. Czyli
    > nie warto ryzykować.
    >
    > Polski sprzedawca nie musi się tym przejmować. Niezadowolony klient
    > pogada w domu, pogada znajomym i ew. pojęczy w internecie. Do urzędu
> [...]

    I tu się mylisz. Bardo często pójdzie i świadomość tego wśród ludzi jest
    coraz bardziej powszechna. Tyle tylko że spora część PL, zwłaszcza
    małych sprzedawców po staremu kombinuje wychodząc z założenia, że klient
    po zostawieniu gotówki to tylko wrzód na d*e i najlepiej spławić go z
    niczym. Zajmowałem się tym parę lat i z perspektywy czasu wygląda to
    tak, że próba załatwienia ugodowego w 70-80% przypadków to czas stracony
    - lepiej od razu przygotowywać pozew i nie mówię o wstępnych rozmowach
    sprzedawca-kupujący, tylko już na etapie rzecznika. Tyle że tego jest
    tak dużo że jeden rzecznik pracujący jeszcze do tego często na etacie
    radcy prawnego (bo jak zwykle pl administracja (a właściwie mali,
    konkretni ludzie pełniący daną funkcję ze swoimi sympatiami
    i interesami) oszczędza na najbardziej potrzebnych etatach utrzymując
    jedocześnie zatrudnienie w działach w których ludzie przez 8h "temperują
    ołówki i gapią się w monitor czytając pudelka", ale mają lepsze
    koligacje. Co ciekawe - instytucją, z którą zawsze najlepiej się
    współpracowało była ...raczej nie kochana w sieci TPSA (jak jeszcze tak
    się nazywała) - widać że boje z UOKiK spowodowały u nich wdrożenie
    poprawnej polityki rozstrzygania sporów. Zanim coś takiego będzie
    powszechne w PL, miną dziesiątki lat bo praktyka "jaśnie pani sklepowej"
    z epoki pustych półek lat 80. i wcześniejszych oraz powszechne w tym
    samym okresie drobne złodziejstwo-kombinacje-cinkciarstwo wręcz
    utożsamiane w latach 80. z "byznesmenami"
    zrobiły swoje(*). Z tego m.in. poza paroma lokalnymi, zaufanymi sklepami
    wole kupować online na amazon.co.uk itp. - raz miałem problem z
    przesyłką (AFAIK komuś z Poczty Polskiej przykleiła się do rąk nie
    rejestrowana przesyłka Royal Mail - zwrócono na rachunek karty całość
    kwoty za towar i przesyłkę z przeprosinami po 1 emailu - zróbcie coś
    takiego zrobić z Allegro - powodzenia :>
    W przypadku większych zakupów z drobnymi usterkami byłem po
    doświadczeniach z PL sklepami bardzo miło zaskoczony - po opisaniu
    problemu z dołączonym zdjęciem przysłano na koszt sprzedawcy cały nowy
    podzespół nawet nie żądając odesłania całego produktu. Po prostu
    klienta, który już zostawił pieniądze nie traktuje się jak problem
    i tylko patrzy jak go zostawić z niczym. Zanim to będzie norma w PL miną
    dziesięciolecia, bo od 01.01.1989 r. minęło już 24 lata i aż tak bardzo
    się to nie zmieniło.

    *
    Aby nie powstało wrażenie jednostronności - czasem i to niestety coraz
    częściej trafiają się klienci-kombinatorzy z rodzaju "mnie się wszystko
    należy, sprzedawcy mają mnie po rękach całować że raczyłem przekroczyć
    próg sklepu i jak już towar mi się znudzi to wyjdę z czymś w stylu "nos
    mi się nie podoba", dostanę nowy i jeszcze na tym zarobię".

    --
    /MB