    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: [OT] Filtr optyczny na promieniowanie widzialne
    Date: 26 Dec 2012 20:47:05 GMT

    Pan Sebastian Biały napisał:

    > Po tym że biały nie jest już żółty itp :)

    To znaczy, że jeśli coś nazwę białym w świetle księżyca lub świetlówki,
    to przy zachodzącym słońcu ustrojstwo też krzyknie na to "białe"?

    > Powoduje to powiększenie przestrzeni. Już probowalem :) Np. możesz
    > nazwać czarny i biały X. Potem jak nazwiesz szary, to wszystko
    > jasniejsze i ciemniejsze od szarego jest X. Właściciel jest zadowolony
    > z takiego podejścia, zazwyczaj nie robisz takich blednych kombinacji
    > podczas normalnej pracy.

    Zaraz, zaraz... jak wygląda to nazywanie? Pokazuje czarny i mówię
    "dziamdzia", pokazuję biały -- i *drugi raz* mówię "dziamdzia".
    Urządzenie chyba nie wie, że dwa razy chciałem powiedzieć to samo
    i przy jasnym odtwarza mi pierwsze "dziamdzia", a przy ciemnym --
    drugie. Czy może ja czegoś nie rozumiem?

    > Miałem w ręku wieki temu fabryczne urządzenie klasyfikujące kolory
    > za ogromne pieniadze przeznaczone dla niewidomych. Zabite dechami,
    > "czerwony" rozciągał się od różowego do fioletowego.

    Czyli był od razu zaprogramowany, a nie uczący się?

    > Wtedy tez zrobiłem swoje oparte o diody RGB i fotorezystor, o dziwo
    > jakośc klasyfikacji była lepsza, wystarczyło napisać naiwny algorytm,
    > ale lepszy niż if (r > 30) then red().

    Pozwolę sobie zadać pytanie, jaki jest sens uczenia urządzenia przez
    niewidomego? Przecież on sam sobie z tym nie poradzi, ktoś musi mu
    wcześniej powiedzieć, co jest czerwone, a co zielone.

    > Ogólnie rynek na takie urządzenia jest, ale z jakiejś przyczyny mają
    > idiotycznie mizerną jakość i kosztują niewierygodne pieniądze.

    Gdyby ktoś chciał zrobić, a ja mógłbym mu się do czegoś przydać, to
    bardzo chętnie.

    > Myślę że klasyfikuje kolor w przestrzeni HSB do najbliższej grupy. Nie
    > znam szczegółow. Domyślam się. Zainteresował mnie temat z powodu moich
    > prywatnych doświadczeń w tym temacie.

    Temat mnie też interesuje z różnych względów, ale widzę tu wiele
    niejasności. Co innego nazwać kolor przedmiotu, a co innego opisać
    barwę światła wpadającego w dziurę w urządzeniu. Przecież nie ma
    czegoś takiego jak światło brązowe, światło szare, a tym bardziej
    światło czarne.

    Jarek

    --
    Żadne krzyki i płacze nas nie przekonają, że białe jest białe,
    a czarne jest czarne.