  • Data: 2011-05-11 16:11:45
    Temat: Re: [OT] Atmega FAT karta SD
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:slrnislafi.6uq.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
> [...]

    > I to o tak zdefiniowanym komputerze, że ZX-Spectrum się nie łapie.
    > Jak już zadałem pytanie, to coś mnie podkusiło i spróbowałem samemu
    > się dowiedzieć jak jest z tą grafiką Amigi. Wszędzie w opisach pomija
    > się podanie liczby pikseli, jest zwykle tylko coś o "full-scren geaphics"
    > i o liczbie kolorów (jakby to miało znaczenie, czy będę próbował
    > zmusić telewizor do pokazania tysiąca kolorów, czy miliona). To jest
    > wstydliwy temat, od razu widać. Dlaczego nikt mi tu wcześniej nie
    > powiedział, że ten sprzęt w ogóle nie miał ambicji wyświetlania czegoś

    Na normalnych? Jak powstawała Amiga to nie było normalnych monitorów,
    tylko jakieś bursztynowe mono-imitacje obrazu. Zapominasz o tym delikatnym
    fakcie.
    Natomiast jeśli chodzi o wielkość plamki i ostrość obrazu, to monitory
    sprzedawane przez Commodore były ZNACZNIE lepszej jakości niż telewizory.
    Gdy powstawała Amiga 1200 na rynku były już normalne monitory VGA więc i
    możliwość podłączenia się znalazła.

    > Doczytałem też o jakichś hackerskich sztuczkach przy podłączaniu
    > monitora VGA -- programowa zmiana czegoś w komputerze, by wytworzyć
    > sygnał zbliżony do VGA (czyli o wyższej częstotliwości odświeżania
    > i większej rozdzielczości). Najbadziej zdumiało mnie uzasadnienie
    > tej sztuczki -- żeby mieć możliwość skorzystania z *tańszych*
    > monitorów (VGA) w miejsce oryginalnego sprzętu (PAL), który miał
    > już cenę rzadkiego zabytku techniki.

    Cały czas zapominasz o jakich czasach mówisz. Na początku to była CGA,
    EGA i monitory przeznaczone do pracy w trybie tekstowym, gdzie smuga
    pozostawała długo po przewinięciu tekstu. Porównaj sobie dwie poniższe
    informacje, bo coś Ci się czas rozdwoił, projektując Amigę ciężko było
    dostosować się do standardu, który.... nie istniał.:

    "VGA (ang. Video Graphics Array) â?" jeden ze standardĂłw kart graficznych
    IBM-PC ustanowiony w 1987 roku. Karty VGA byĹ,y po raz pierwszy montowane w
    komputerach serii IBM PS/2."

    "Pierwszym modelem Amigi, wprowadzonym do sprzedaży w lipcu 1985 była Amiga
    1000 z procesorem MC68000 7,14 MHz firmy Motorola i chipsetem OCS."

    > Niestety, w tym momencie moje zaufanie sie skończyło. Edytowanie tekstów
    > na ekranie telewizora z odświeżaniem 50 Hz w przeplocie, w dodatku
    > w okienkach -- nie, nie, nie... Sam bym tego nie wymyślił. Brr...

    Edytowanie tekstu pod dosem, w dodatku na monochromatycznym monitorze z
    rubinową poświatą w trybie tekstowym. Brr. kto to wymyślił.
    > "Dla posiadacza Amigi" -- z tym się mogę zgodzić.

    Nie ma to jak wyciąć kontekst wypowiedzi. Wszak chodziło o płynne
    przewijanie.