  • 281. Data: 2009-06-23 08:47:20
    Temat: Re: OLYMPUS PEN juz jest !
    Od: grzybu <s...@s...sp>

    Dnia 2009-06-22, pon o godzinie 23:58 -0700, XX YY pisze:

    > ale jest rozwiazanie panasonica , ktore ten problem w duzym stopniu
    > rpzwiozuje.
    > lupka ukazuje sie tylko w srodku wyswietlacza , czyli kadr sie nie
    > zmienia a tylko jego srodkowa czesc ulega powiekszeniu - jak dawniej w
    > dalmierzach. To wystarcza do nastawienia ostrosci , z tym ze zgoda -
    > takie ostrzenie nie jest szybkie .

    A w jakim Panasonicu tak jest?

    --
    Pozdrowienia
    Grzegorz Rakoczy

  • 282. Data: 2009-06-23 09:50:32
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <j...@u...at> napisał:

> [...]
    >zmienia a tylko jego srodkowa czesc ulega powiekszeniu - jak dawniej w
    >dalmierzach. To wystarcza do nastawienia ostrosci , z tym ze zgoda -

    Znam to rozwiązanie z DMC-FZ-50 - i nie jestem nim zachwycony. Po włączeniu
    powiększenia widzisz powiększony środek kadru i niepowiększone to, co jest
    blisko jego krawędzi. Nie widzisz tego, co nie załapało się w powiększonym
    fragmencie, a jest na tyle blisko środka, że zostaje zasłonięte przez
    powiększony fragment. Poza tym nie zawsze chcę mieć ostrość w środku kadru -
    a jeśli chcę ustawić ostrość w mocnym punkcie kadru to wypada on na ekranie
    akurat w rejonie krawędzi powiększonego środka.
    W sumie jakimś rozwiązaniem jest to, co stosowała Minolta w modelu A2 - po
    włączeniu lupki widzę powiększony fragment kadru (z możliwością przesunięcia
    kursorem obszaru powiększanego w dowolne miejsce kadru) do momentu
    wciśnięcia do połowy spustu migawki - wtedy wraca mi na ekran cały kadr.
    Jeśli chcę wrócic do powiększenia - wystarczy zwolnić spust migawki i znów
    wraca powiększony fragment (oczywiście rejon, w który uprzednio przesunięto
    powiększenie).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 283. Data: 2009-06-23 09:54:31
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "grzybu" <s...@s...sp> napisał:

    >[...]
    >>

    >A w jakim Panasonicu tak jest?
    >[...]

    Na pewno w DMC-FZ-50 (jest to jeden z dwóch dostępnych trybów działania
    lupki mozliwy do ustawienia w menu konfiguracji aparatu). Przypuszczam, że
    chyba w niektórych innych modelach tez tak się da lupke ustawić.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 284. Data: 2009-06-23 09:59:15
    Od: kibic <a...@o...pl>

    On 23 Cze, 11:50, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

> [...]
    > wraca powiększony fragment (oczywiście rejon, w który  uprzednio przesunięto

    jakaś wariacja tego jest właśnie w PEN EP-1 jeden guzik do
    powiększenia 1x 5x 10x i kwadracik do podruzowania po zdjęciu.

  • 285. Data: 2009-06-23 10:19:44
    Od: XX YY <j...@u...at>

> [...]
    > blisko jego krawędzi. Nie widzisz tego, co nie załapało się w powiększonym
    > fragmencie, a jest na tyle blisko środka, że zostaje zasłonięte przez

    dowcip polega na tym , ze ta lupka sie ukazuje w tym momencie jesli
    krecisz pierscieniem do nastawiania ostrosci.
    Kiedy nim przestaniesz krecic lupka znika. Szalenie wygodne .
    niczego nie trza przelaczac.

    Rozwiazanie w dslr z LV tez ulatwia nastawienie na ostrosc ( na sam
    ekran bez powiekszenia blad ostrzenia jest za duzy o czym doskonale
    wiemy ) ale jak pisales jest b . powolne - nadaje sie do motywow
    statycznych.
    Stosujedosc czesto w zdjeciach nocnych na statywie , kiedy af det
    kontrastu czasem pokazuje glupoty.
    w zdjeciach z reki np na idacego piechura juz sie zastosowac nie da.

  • 286. Data: 2009-06-23 10:27:01
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "kibic" <a...@o...pl> napisał:

    >jakaś wariacja tego jest właśnie w PEN EP-1 jeden guzik do
    >powiększenia 1x 5x 10x i kwadracik do podruzowania po zdjęciu.

    Wygoda rozwiązania Minolty polega na tym, że przełączanie między widokiem
    powiększonym a pełnym masz spustem migawki. Wciskasz do połowy spust (tak
    jak do uruchomienia AF - ale pracujesz w trybie MF) i widok przełącza się na
    pełny kadr. Jest OK - wciskasz do końca spust i robisz zdjęcie, nie jest
    OK - to puszczasz spust i możesz dalej korygować ostrość w trybie widoku
    powiększonego. Jest to dużo wygodniejsze niż przełączanie osobnym
    przyciskiem czy kręcenie kółkiem.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 287. Data: 2009-06-23 10:33:05
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <j...@u...at> napisał:

> [...]
    >krecisz pierscieniem do nastawiania ostrosci.
    >Kiedy nim przestaniesz krecic lupka znika. Szalenie wygodne .

    Muszę wyciągnąć z szafy FZ-50 (leży tam, bo nie przypadł mi do gustu) i
    jeszcze raz się temu przyjrzeć. Już jednak widzę jeden problem - chcesz
    ustawic ostrość nieco z boku (poza obszarem powiększanym) - ruszasz
    pierścieniem ustawiania ostrości i... wskakuje Ci lupka a powiększony
    fragment środka zasłania to, na co chciałeś nastawić ostrość... Pewnie można
    to wyłączyć, ale oznacza to konieczność częstego grzebania po menu.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 288. Data: 2009-06-23 10:40:08
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Marek Wyszomirski napisał(a):
    [...]
> [...]
    > fragment środka zasłania to, na co chciałeś nastawić ostrość... Pewnie
    > można to wyłączyć, ale oznacza to konieczność częstego grzebania po menu.

    W EP-1 jest śmiesznie. Przy obiektywie systemowym najmniejszy, nawet
    mimowolny ruch pierścieniem ostrości i wskakuje lupka.
    Natomiast przy obiektywach manualnych - gdzie lupka ma największy sens -
    automatyki nie ma, lupkę trzeba odpalać z menu.
    Dziwnym nie jest, niby skąd system ma wiedzieć, że poruszono ostrością.

    Ale ficzer nie działa tam, gdzie byłby najpotrzebniejszy.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 289. Data: 2009-06-23 10:41:06
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Jan Rudziński napisał(a):
> [...]
    > automatyki nie ma, lupkę trzeba odpalać z menu.
    > Dziwnym nie jest, niby skąd system ma wiedzieć, że poruszono ostrością.

    Może mierzyć kontrast i w momencie zmiany kontrastu włączać lupkę.

    wer

  • 290. Data: 2009-06-23 10:55:21
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Marx wrote:

    > przeczytaj to co powyzej
    > wmiawiacie mi ze zastosowanie mocniejszej obracanej lampy znacznie
    > podraza aparat, ale wyciecie lampy nie potani aparatu. No gdzie tu
    > logika?

    Daj mi spokoj z obracana lampą, to jest temat do gdybania, a i tak pewnie
    zaden producent tego nie zrobi. Natomiast, ten aparat powinien miec lampę
    jakąkolwiek, byle wbudowaną, to jest ważne dla zwyklego pstrykacza.
    Całkowite wykastrowanie lampy z obudowy to jakaś porazka, zysk paru groszy i
    potencjalna klapa aparatu.

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj